همه چیز از ۲۶ قرن پیش در میلتوس آغاز شد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۲
معرفی کتاب؛

همه چیز از ۲۶ قرن پیش در میلتوس آغاز شد!

کتاب «واقعیت ناپیدا» نوشته کارلو روولی با ترجمه علی خدادادی شاهی با موضوع گرانش کوانتومی از سوی نشر نو روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «واقعیت ناپیدا» نوشته کارلو روولی با ترجمه علی خدادادی شاهی در نوبت چاپ اول از سوی نشر نو منتشر شد.

این کتاب ۲۶ قرن پیش در میلتوس آغاز می‌شود. مطابق روایات، در سال ۴۵۰ قبل از میلاد مردی از میلتوس به آبدرا سفر کرد. این سفر، سفری مهم در تاریخ دانش است.
در پیش‌گفتار «واقعیت ناپیدا» می‌خوانیم: «ما به خودمان مشغولیم. ما تاریخ خودمان، روانشناسی خودمان، فلسفه خودمان و خدایان خودمان را مطالعه می‌کنیم. بخش بزرگی از دانش ما درباره خودمان است انگار که مهمترین چیز در جهان هستیم.
من فیزیک را دوست دارم چون پنجره‌ای در مقابل ما می‌گشاید که از طریق آن می‌توانیم از خودمان فراتر برویم. فیزیک در نظر من هوای تازه‌ای است که وارد خانه‌ام می‌شود.
آنچه از طریق پنجره می‌بینیم مدام شگفت‌زده‌مان می‌کند. ما چیز‌های زیادی درباره هستی آموخته‌ایم. در طی قرون و اعصار دریافته‌ایم که چه تعداد از ایده‌هایمان اشتباه بوده‌اند. می‌پنداشتیم زمین صاف است و در عین حال مرکز جهان هم هست، می‌پنداشتیم که جهان کوچک و تغییر ناپذیر است، باور داشتیم که انسان تافته‌ای جدابافته است و هیچ ربطی به حیوانات دیگر ندارد. کوارک‌ها، سیاهچاله‌ها، ذرات نور و موج‌های فضا را کشف کردیم و دریافتیم ساختارهای مولکولی فوق‌العاده‌ای در تک‌تک سلول‌های ما وجود دارد.
نژاد بشر مانند کودکی درحال رشد است که با شگفتی کشف می‌کند جهان صرفا اتاق خواب و زمین بازی‌اش نیست. او پی می‌برد که جهان پهنه‌ای بسیار گسترده است که در آن هزاران چیز تازه برای کشف کردن هست: هزاران ایده، متفاوت با آنچه او با آن‌ها آغاز به فهم جهان کرده است. جهان چندوجهی و بی‌مرز است و ما هربار در مناظر تازه‌اش سرگردان می‌شویم. هرچه بیشتر درباره جهان یاد می‌گیریم، بیشتر از تنوع و زیبایی و سادگی‌اش حیرت‌زده می‌شویم.»
این کتاب از چهار بخش با عنوان‌های «ریشه‌ها»، «شروع انقلاب»، «فضای کوانتومی و زمان رابطه‌ای» و «فراسوی فضا و زمان» تشکیل شده و در مجموع با ۲۶۳ صفحه به موضوع گرانش کوانتومی می‌پردازد.
در بخش اول این کتاب که «ریشه‌ها» نام دارد، نوشته شده است: «انسان‌های از زمان‌های دور، یا حداقل از زمانی که دست‌نوشته‌های بشر به دست ما رسیده، همواره از خود پرسیده‌اند که جهان چگونه بوجود آمده، از چه ساخته شده، چگونه نظم گرفته و پدیده‌های طبیعی چگونه پدیدار شده‌اند. در طی هزاران سال پاسخ‌های بشر به این پرسش‌ها همواره شبیه به هم بوده است: این پاسخ‌ها همواره به داستان‌هایی دور و دراز درباره موجودات اساطیری و خیالی و چیزهایی شبیه به این‌ها اشاره داشته است.
بعد ناگهان در میلتوس، پنج قرن قبل از میلاد مسیح، تالس شاگردش آناکسیمندر، هکاته و شاگردانشان روشی متفاوت برای پاسخ به این سوالات یافتند. این انقلاب عظیم در تفکر، شکلی تازه از دانش و فهم را پدید آورد که اولین نشانه طلوع اندیشه علمی بود.»
کتاب «واقعیت ناپیدا» نوشته کارلو روولی با ترجمه علی خدادادی شاهی در نوبت چاپ اول در ۲۶۳ صفحه و با قیمت ۴۰۰۰۰ از سوی نشر نو روانه بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است