مجسمه‌های باغ موزه هنرهای معاصر مراقبت می‌شوند/ بازگشایی موزه پس از محرم و صفر | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
احسان آقایی در گفتگو با صبا:

مجسمه‌های باغ موزه هنرهای معاصر مراقبت می‌شوند/ بازگشایی موزه پس از محرم و صفر

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره مجسمه‌های باغ موزه و بازگشایی این موزه مهم هنری توضیحاتی را ارائه داد.

 در پی صحبت‌های حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره تخریب مجسمه‌های محوطه بیرونی موزه، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا اینگونه توضیح داد: من فکر می‌کنم آقای نظری تصورشان بر این بوده که وظیفه نگهداری از مجسمه‌های بیرونی موزه برعهده شهرداری است چراکه در انتها نیز اشاره کردند که شهرداری منطقه ۶ و سازمان پارک‌ها باید به این مجسمه‌ها رسیدگی کند، در صورتی که این درست نیست و این مجسمه‌ها جزو مجسمه‌های شهری نمی‌شوند که شهرداری مسئول آنها باشد. در واقع این مجسمه‌ها متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و نگهداری آن‌ها با شیوه نگهداری مجسمه‌های شهری متفاوت است و من فکر می‌کنم که کل این ماجرا یک سوتعبیر بوده است.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره اینکه آیا مجسمه‌های باغ موزه نیاز به مرمت دارند، بیان کرد: مجسمه‌ها و آثار هنری از زمانی که خلق می‌شوند در معرض نابودی هستند که با بررسی و مرمت‌های پیاپی عمر آثار هنری را طولانی می‌کنند، بنابراین گفتن اینکه اثری آسیب نبیند عملا حرف نادرستی است زیرا اثر هنری در معرض نور، رطوبت و حرارت به مرور زمان آسیب خواهد دید.

آقایی با تاکید بر اینکه آثاری که در محوطه‌های بیرونی قرار می‌گیرند ممکن است آسیب دیدگی در آن‌ها بیشتر نیز باشد چون در معرض نور مستقیم آفتاب، بارش باران و دمای هوا قرار هستند، بیان کرد: البته زمانی که آثار برای قرار گرفتن در فضای باز انتخاب می‌شوند این موارد نیز در نظر گرفته و متریالی استفاده می‌شود که کمترین آسیب در طول زمان به دلیل اتفاقات طبیعی که برای آن خواهد افتاد، وجود داشته باشد.

به گفته وی، عموما سنگ و برنز متریالی هستند که هنرمندان متوجه شده‌اند برای مجسمه‌هایی که می‌خواهند در فضای باز برای زمانی طولانی قرار بگیرند، مناسب ترند اما با وجود همه این‌ها باز هم باید به این آثار رسیدگی شود. همچنین آثاری که در باغِ موزه هنرهای معاصر وجود دارد از این دو متریال سنگ و برنز هستند که البته یک مجسمه نیز در اینجا داریم که از جنس فولاد است.

وی افزود: در بعضی مواقع شده است که در زمان مرمت اثری از هنرمندان خارجی موزه، با حضور خودشان این عمل انجام گرفته است. همچنین ما مجسمه های جاکومتی را که در فضای بیرون در معرض آسیب قرار می‌گرفتند با حضور نمایندگان معتبر جاکومتی به داخل موزه منتقل کردیم.

آقایی در بخش پایانی صحبت هایش درباره اینکه تعطیلی موزه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: در تلاش هستیم که تا بعد از ماه محرم و صفر موزه باز شود که البته بازگشایی موزه مستلزم موافقت ستاد ملی کرونا است.

وی در پایان درباره راه‌اندازی مجدد سایت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: با بازگشایی موزه قرار است که سایت نیز مجددا برپا شود. همچنین اکنون سروری وجود دارد که اطلاعات آثار روی بانک اطلاعاتی موزه قرار می‌گیرد و این بانک به سایت موزه لینک می‌شود. این اطلاعات در سطح وسیعی مانند سند خرید آثار، نحوه خرید، مرمت و… است ولی ما تنها اجازه دسترسی مشخصات آثار را به مخاطب بیرونی می‌دهیم.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است