حکایت پاتوق هنرمندان و روشنفکران ایران در «کافه‌های نادری» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۲

حکایت پاتوق هنرمندان و روشنفکران ایران در «کافه‌های نادری»

نمایشگاه «کافه‌های نادری» از تاریخ 21 شهریور تا 9 مهرماه در گالری سیحون برپا است.

به گزارش صبا، نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی یزدان سعدی با عنوان «کافه‌های نادری» از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۹ مهرماه در گالری سیحون برگزار است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «کافه‌نشینی در فرانسه پس از انقلاب کبیر برای حمایت از هنرمندان و روشنفکران در پاریس شکل گرفت و بدل به معاشرتی خارج از فضای خانه‌ها شد. آرام آرام کافه‌ها تبدیل به پاتوق هنرمندان و روشنفکران شدند. اگر به بلوار «سن ژرمن» پاریس سری بزنیم در کافه «دولپه» و «دو مگو» میزهایی را می‌بینیم که مزین است به نام هنرمندان و نویسندگان بزرگ قرن بیستم. از آن جمله می‌توان به ژان پل سارتر، سیمون دوبوار، آلبرکامو و ارنست همینگوی اشاره کرد.

کافه‌ها از بدو تاسیس شان در ایران نماد مدرنیته شهری شدند. فرنگ رفته‌های دیروز ضرورت کافه‌ها را دریافتند و کم کم کافه‌ها در تهران نمایان شدند. کافه های «گراند هتل» و «لقانطه»  اولین‌ها از این دست بودند، اما حکایت «کافه نادری» چیز دیگری است.

کافه نادری بدل به اولین پاتوق هنرمندان و روشنفکران ایران شد. من به عنوان هنرمندی کافه‌نشین که بیشتر آثار کوچکم در همین کافه‌ها خلق شده، در دو دهه حضور هر روزه‌ام ضرورت وجودی این کافه‌ها را در ساختار شهری امروز ایران عمیقا درک می‌کنم و طی این سال‌ها همیشه به دنبال شنیدن دوباره صدای شاعری چون «نیما» بودم که در محفلی شاعرانه شعرهای نو اش را بخواند. صادق هدایتی که در جمع (گروه اربعه) مینوی و علوی و فرزاد از داستان سگ ولگردش بگوید و عبدالحسن نوشینی که با لورکا (همسرش) نمایشنامه دو پرسوناژ را آرام رو خوانی کند.

این مجموعه آثارم از کافه‍ها حاصل همین پرسه‌های دائمی در کافه‌های این ابر شهر پانزده میلیونی تکیه داده به البرز است که دیگر یادش نمی‌آید روزگاری در کافه نادری چه بزرگانی از هنر و شعر و عشق سخن می‌گفتند.»

نمایشگاه «کافه‌های نادری» از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۹ مهرماه در گالری سیحون به نشانی تهران، خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است