ایده «جونده» از قبرستان قطارها شکل گرفت/ وقتی حقایق وارونه می‌شوند

نوید صولتی که فیلم کوتاه «جَوَنده» را در گروه سینمایی هنر و تجربه در بسته «بازگشت کوتاه» در حال اکران دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا از شرایط ساخت فیلمش اینگونه گفت: «جونده» مواجهه مرد و زن در دنیایی جنسیت زده را به نمایش می گذارد. این فیلم روایتِ روانی و درونی انسان هاست که می تواند به معضلی اجتماعی و بزرگ منجر شود. فیلم قصه تقابل خیر و شرِ درونی انسان و رسیدن به تصمیمی مهم است.

وی افزود: نگاه انسان آنقدر به جهان اطرافش محدود است که هیچ گاه نتوانسته ماهیت و اصالت چیزی را همانگونه که هست ببیند و بپذیرد و ناخودآگاه تعاریفی که ما از عناصر و شخصیت های اطرافمان داریم، آن چیزیست که خودمان می خواهیم باشد نه آنچه که ماهیت و واقعیت ذاتی آن عنصر است پس همیشه با وارونه نشان دادن حقایق و شایعه پراکنی، سعی در رسیدن به اهدافمان داریم که «جونده» سعی بر موشکافی این موضوع دارد.

این فیلمساز جوان با اشاره به اینکه ایده «جونده» از یک لوکیشن به وجود آمد، توضیح داد: قبرستان قطارها فضایی سرد، خشن و آهنین است؛ شاید چیزی شبیه به کاراکترهای فیلم. من بعد از دیدن لوکیشن از کریم لک زاده دعوت کردم که با هم برای بازدید لوکیشن برویم تا او به عنوان نویسنده بتواند درکی از فضا داشته باشد. کریم لک زاده هم در سینمای کوتاه و هم در سینمای بلند فیلم های مهمی ساخته و جهان فیلم های او را می پسندم و به عقیده من ایشان از فیلمسازان مؤلف کوتاه است به همین دلیل نویسندگی این فیلم را به کریم پیشنهاد کردم و او شروع به نوشتن کرد.

صولتی اضافه کرد: شاید چیزی که کمتر به چشم آمد و جا دارد از آن صحبت کنم، حساسیت و وسواس مسیح حدپورسراج مدیر صدابرداری فیلم بود که در سکانس هایی که حتی دیالوگ نداشتیم به فضاسازی صوتی پروژه کمک بسیاری کرد.

کارگردان «جونده» در پایان درباره بازیگران حرفه ای فیلمش نیز گفت: حضور بازیگرانی چون بابک کریمی و علیرضا مهران برای هر کارگردانی یک شانس مهم و همچنین یک همکاری لذت بخش به حساب می آید.گاه بابک کریمی ایده هایی در بازی داشت که خیلی به من و فیلم کمک می کرد. گاهی احساس می کردم که بابک کریمی و علیرضا مهران بارها این کاراکتر ها را زندگی کرده اند.

فیلم کوتاه «جونده» جایزه و تندیس بهترین فیلمبرداری از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-سال ۱۳۹۸ را برده است و نامزد بهترین فیلم داستانی، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم هنروتجربه و بهترین تدوین از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران-سال ۱۳۹۸بوده است.

انتهای پیام/