جهان چگونه مدرن شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۷
معرفی کتاب؛

جهان چگونه مدرن شد؟

«جهان چگونه مدرن شد؟» نوشته استیوِن گرین‌بلَت داستان یک «پیچ»، یک کاتب و یک کتاب است که از سوی نشر بیدگل به چاپ چهارم رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «جهان چگونه مدرن شد؟» نوشته استیون گرین‌بلت با ترجمه مهدی نصراله‌زاده به تازگی در مجموعه دانش عمومی نشر بیدگل به چاپ چهارم رسید.

نشر بیدگل در معرفی این کتاب می‌گوید: «جهان چگونه مدرن شد؟» درباره لحظه سرنوشت‌سازی است که جهان به سمت جدیدی چرخید. نه با یک انقلاب یا سپاهی سرسخت پشت دروازه‌ها و یا پا گذاشتن بر ساحل قاره‌ای ناشناخته؛ بلکه در مکانی دورافتاده و پشت دیوارها، مردی دست دراز کرد و کتاب خطی بسیار قدیمی‌ای را از قفسه کتابخانه‌ای بیرون کشید و…

در پیشگفتار نویسنده این کتاب می‌خوانیم: «هنگامی که شعر لوکرتیوس پس از هزار سال دوباره وسیعا به چرخش و گردش درآمد، بخش اعظم گفته‌هایش دربارۀ عالمی که به باور او از برخورد اتم‌ها در خلئی بی‌نهایت شکل گرفته بود مهمل‌گویی به نظر می‌رسید. اما سیر وقایع به گونه‌ای پیش رفت که درست همان چیزهایی که در آغاز ملحدانه و بی‌معنی به نظر می‌رسیدند به پایه و اساس فهم عقلانی امروزی از کل عالم تبدیل شد. نکته بسیار حائز اهمیت در اینجا صرفا تشخیص خیره کننده عناصر اصلی مدرنیته در عهد باستان نیست، هرچند مسلما شایسته است به یاد داشته باشیم نوشته‌های کلاسیک یونانی و رومی، همان‌ها که تا حد زیادی از برنامه‌های درسی ما کنار گذاشته شده‌اند، در واقع آگاهی مدرن را به نحوی قطعی شکل بخشیده‌اند.

وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنید و، حیران و منقلب، از مشاهده ستارگان بی‌شمار به شگفت می‌آیید، در حال تماشای کاردستی خدایان یا گنبد مینای جاویدی جدا از جهان فانی ما نیستید. شما در حال تماشای جهان مادی واحدی هستید که خودتان نیز بخشی از آن‌اید و از آن عناصر ساخته شده‌‌اید. نه طرح و نقشه عظمایی، نه معمار الوهی‌ای، و نه طراحی هوشمندی، هیچ‌یک از این‌ها وجود ندارد. هرچیز و همه‌چیز، از جمله گونه زیستی‌ای که به آن تعلق دارید، ظرف یک بازه زمانی عظیم تطور یافته و به وجود آمده است.

بر طبق نظر لوکرتیوس، در عالمی که این‌گونه تشکیل شده است هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم زمین یا ساکنان آن جایگاهی محوری دارند، و باز هیچ دلیلی وجود ندارد که انسان‌ها را از همه جانوران دیگر متمایز کنیم. نه هیچ امیدی به تطمیع یا تشفی خاطر خدایان هست، نه هیچ جایی برای خشک‌اندیشی مذهبی، نه توجیهی برای رویای قدرت بی‌حد، نه دلیلی برای جنگ‌های کشورگشایانه، نه امکانی برای سیطره‌یافتن بر طبیعت. آنچه لوکرتیوس عرضه می‌داشت حسی از رهایی و قدرت خیره‌نگریستن به چیزی بود که زمانی بسیار شوم و هولناک به نظر می‌رسید.

آنچه آدمیان می‌توانند و باید انجام دهند غلبه بر ترس‌هایشان است؛ پذیرش این واقعیت است که هم خودشان و هم تمامی چیزهایی که به آن‌ها برمی‌خورند زودگذر است؛ و گشودن آغوش خویش است بر روی لذت و زیبایی جهان.»

از جمله‌ آثار استیوِن گرین‌بلَت کتاب «اراده درعالم: شکسپیر چگونه شکسپیر شد؟» است؛ یکی از کتاب‌های پرفروش فهرست نیویورک تایمز و از فینالیست‌های جایزه پولیتزر و جایزه‌ ملی کتاب برای ادبیات غیرداستانی.

البته گرین‌بلت برای «جهان چگونه مدرن شد؟» موفق به دریافت جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۲ برای آثار عمومی غیرداستانی شد همچنین جایزه‌ ملی کتاب سال ۲۰۱۱ برای ادبیات غیرداستانی را نیز دریافت کرد.

«جهان چگونه مدرن شد؟» داستان یک «پیچ»، یک کاتب و یک کتاب است که از یازده فصل اصلی و پنج فصل جانبی تشکیل شده و در ۴۰۶ صفحه با قیمت ۸۶۰۰۰ تومان از سوی نشر بیدگل در نوبت چاپ چهارم در اختیار علاقه‌مندان به دانش عمومی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است