موزه هنرهای معاصر تهران به کتابخانه ونیز کتاب اهدا می کند/ مبارزه با تحریم با پیام صلح

حضور هنر ایران در بی ینال ونیز با پیام صلح ودوستی/ موقعیت ممتاز پاویون ایران دربی ینال ونیز/ کتابهای موزه هنرهای معاصر تهران به کتابخانه ونیز اهدا شد/ آیین نامه مدون برای انتخاب هنرمندان در هر دوره وجود ندارد

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری پنجاه و هشتمین بی ینال هنر ونیز صبح امروز شنبه 14 اردیبهشت ماه با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سام فرخی رئیس اداره بازارافزایی بانک آینده و رضا لواسانی، سمیرا علیخانزاده و علی میرعظیمی سه هنرمند شرکت کننده در این دوره از بی ینال ونیز در تالار وحدت برگزار شد.
هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا توضیحاتی درباره چگونگی حضور ایران در این بی ینال ارائه کرد و گفت: این بی ینال که در این دوره با عنوان «باشد که در زمانه­ جذابی زندگی کنی» برگزار می شود، مهمترین رویداد هنر در جهان است و کشور ما طی 116 دوره برگزاری این بی ینال، هشت دوره شرکت داشته است که دو دوره قبل از انقلاب و شش دوره بعد از انقلاب بوده است.
وی با بیان این که از این بی ینال به عنوان المپیک هنر یاد می کنند، بیان کرد: هنر ایران در این دوره با عنوان «از بودن و سرودن» به نمایش درمی آید و کشورهای مختلف نیز با هنرمندان خود در این رویداد شرکت می کنند تا به جهانیان نشان دهند که ظرف دو سال اخیر چه حرف تازه ای برای جهان داشته ودارند.
مظفری درباره ضرورت حضور ایران در این دوره از بی ینال توضیح داد: احساس کردیم در یکی از بزنگاه های تاریخی قرار داریم، در روزهایی که جهان با ما مهربان نیست و با واژگانی که شایسته فرهنگ وهنرایران نیست با ما سخن می گوید. در دوره ای که برخی کشورها توان دیدن پرواز هواپیماهای ما را در دیگر کشورها ندارند و با تحریم  ایران، مسیر ورود غذا، دارو و مواد اولیه دیگر را به کشورمان طولانی و سخت می کنند. بر همین اساس ما در این دوره از بی ینال ونیز شرکت می کنیم تا از صلح و دوستی بگوییم و با زبان هنر با دنیا حرف بزنیم، گفتمان ما زندگی، هنر و امید به آینده است.
مظفری درباره تغییراتی که در انتخاب هنرمندان این دوره از بی ینال ونیز صور گرفته است، توضیح داد: در دوره های قبل برای انتخاب هنرمندان فرایندی طی نمی شد و با یک سلیقه هنرمندان انتخاب و روانه بی ینال ونیز می شدند، اما در این دوره ابتدا شورای انتخاب متشکل از استادان دانشگاه، پژوهشگران وهنرمندان شکل گرفت و این شورا کار انتخاب را به 30 هنرمند که رویدادهای بین المللی را به خوبی می شناسند، سپردند تا هر هنرمند سه هنرمندی را که از نظر آنها شایسته حضور در بی ینال ونیز است، به ما معرفی کند و درمجموع بر اساس جمع بندی امتیازها، این سه هنرمند برای این دوره از بی ینال ونیز انتخاب شدند که برای ما باعث افتخار است که حضور آنها باعث درخشانتر شدن هنر ایران در جهان خواهد شد.
کمیسیونر هنر ایران در این دوره از بی ینال ونیز، در ادامه سخنانش به معیارهای انتخاب این هنرمندان اشاره کرد ویادآور شد: در انتخاب این سه هنرمند به این نکات توجه داشتیم که اولاً ساکن ایران باشند، دوم این که یک بانوی هنرمند و یک هنرمند ساکن شهرستان نیز در این جمع حضور داشته باشند که بر این اساس علاوه بر آقای رضا لواسانی،  خانم سمیرا علیخانزاده و علی میرعظیمی هنرمند ساکن اصفهان انتخاب شدند.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش درباره غرفه ایران در این بی ینال توضیحاتی ارائه کرد ویادآور شد: موقعیت ایران در این دوره از بی ینال ونیز موقعیت ممتازی است به این دلیل که علیرغم دوره های قبل که پاویون ایران در دسترس قرار نداشت و بازدیدکنندگان باید راهی طولانی را برای بازدید از پاویون ایران طی می کردند، در این دوره پاویون ایران در بهترین نقطه ونیز در فونداکو مارسلو نزدیک به میدان سن مارکو دایر شده است که امیدوار هستیم با توجه به این موقعیت مناسب، بازدیدکنندگان بیشتری را در پاویون ایران شاهد باشیم.
مظفری همچنین از اهدای کتاب های موزه هنرهای معاصر تهران به کتابخانه شهر ونیز ایتالیا خبر داد و گفت: در این دوره از بی ینال ونیز، در کنار هنرمندانی که آثارشان را در بی ینال عرضه می کنند، کتاب های موزه هنرهای معاصر تهران را که طی سال های اخیر درباره هنرمندان ایران منتشرشده و به معرفی هنرمندان ایرانی می پردازد، به کتابخانه ونیز اهدا کرده ایم که به این ترتیب امکانی برای معرفی هنر ایران در سطح و کیفیت بین المللی فراهم می شود.
کمیسیونر هنر ایران در این دوره از بی ینال ونیز همچنین درباره حضور بانک آینده عنوان اسپانسر این رویداد یادآور شد: انتخاب اسپانسر و حامی مالی برای حضورایران در این رویداد با وسواس صورت گرفته است و با توجه به پیشینه بانک آینده در برگزاری نمایشگاه موزه لوور در ایران و فعالیت های دیگری که در حوزه فرهنگ وهنر ایران داشته است، به عنوان اسپانسر این رویداد انتخاب شد.
در ادامه این نشست هنرمندان منتخب برای حضور در پنجاه وهشتمین دوره بی ینال ونیز به ارائه توضیحاتی درباره آثارشان پرداختند.
رضا لواسانی با اشاره به ارتباط اثر خود به حوزه زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: نام این اثر «زندگی» است و در ابعاد 17 متر طراحی شده و ثمره سالها طراحی من است که برآیند آن را پیوسته در نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته ام و بیشترین تلاشم این است که بتوانم در تصاویرم، شعر و زبان فارسی را به نمایش بگذارم.
وی افزود: این اثر را با پاپیه ماشه کار کرده ام و درارائه آن به موضوع بازیافت توجه داشته ام.
سمیرا علیخانزاده نیز در توضیح اثر منتخب خود گفت:  برای این بی ینال یک چیدمان آماده کرده ام با عنوان « شبح صلب خاطره» که در ادامه مجموعه کارهای قبلی من با موضوع کار با عکس های قدیمی است.
این هنرمند افزود: در این اثر با استفاده از عکس های قدیمی و چاپ دیجیتال روی توری فلزی کار کرده ام که ایده اصلی آن دو سال قبل شکل گرفت و در نمایشگاهی در گالری اثر به نمایش گذاشتم که همان طرح و ایده ها را به صورت گسترده تر برای بی ینال ونیز آماده کرده ام.
علیخانزاده یادآور شد: سالهاست با عکس های قدیمی کار می کنم و به موضوع زمان، نیستی، مرگ اندیشی و نبودن آدمها در این عکس ها اشاره دارم. در این اثر جدید نیز تصاویر حالت شبح وار دارند،شبح افرادی که زمانی حضور داشته و امروز خاطره آنها مثل شبح برای ما باقی مانده است.این اثر روی دیوار 11 متری در 5 لت اجرا می شود.
علی میرعظیمی هنرمند جوان ساکن اصفهان نیز درباره اثرخود توضیح داد: اثر من چیدمانی با عنوان « شاهد آواز» است که  پروسه شکل گیری این اثر از چند سال گذشته آغاز شده و به مفهوم سینمای ادبی اشاره دارد، این اثر مدیومی از هنرهای بصری میان سینما ونوشتار است و با متریال های خام مثل کاغذ خام که چاپ نشده، آهنی که قرار نیست رنگ شود و … کار کرده ام.
سام فرخی رئیس اداره بازارافزایی بانک آینده که به عنوان اسپانسر و حامی مالی حضور ایران در پنجاه وهشتمین بی ینال ونیز به نمایندگی از این بانک در نشست حضورداشت درباره مسئولیت اجتماعی این بانک سخن گفت.
فرخی با بیان این که بانک آینده از چهار سال گذشته در راستای مسئولیت های اجتماعی خود به فعالیت های فرهنگی و هنری می پردازند، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه موزه لوور در ایران تجربه بسیار شیرینی برای ما بود که همزمان با هشتادمین سالگرد موزه ملی ایران رقم خورد و با توجه به بازخوردهای خوبی که از این رویداد داشتیم، ما مصمم به برگزاری رویدادهای فرهنگی وهنری دیگری شدیم.
نماینده بانک آینده، از تفاهم نامه همکاری با پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به عنوان یکی دیگر از ارکان مسئولیت اجتماعی این بانک یاد کرد وافزود: نوع نگاه بانک آینده ساختارشکنانه است و از نگاه رایج در این زمینه فاصله می گیریم و برای حضور ایران در بی ینال ونیز هم از دوستانمان خواستیم تا هر اتفاقی که منجر به حضور بهتر ایران در این رویداد و بهتر دیده شدن هنر ایران می شود، انجام دهند و ما را به عنوان همراه درکنار خود بپذیرند.
هادی مظفری نیز در پایان به چگونگی انتخاب آثار هنرمندان با توجه به تم بی ینال اشاره کرد و گفت: خانم علیخانزاده در اثر خود از گذشته و خاطره سخن می گوید، آقای لواسانی از حال می گوید و شکوه و سرایش زندگی را با تسلطی که به ادبیات فارسی دارد، معنا می کند و علی میرعظیمی هم از فراگیری آموزش و آینده صحبت می کند که همه در کنار هم مجموعه ای  از زندگی را می سازند که حاصل آن روز 21 اردیبهشت ماه در پاویون هنر ایران در بی ینال ونیز قابل مشاهده است.
وی فضای پاویون ایران در این دوره را 280 متر ذکر کرد و افزود: ایران تاکنون در فضای اصلی این بی ینال پاویون نداشته و در این دوره برای اولین بار در فضای اصلی بی ینال ونیز حضور داریم که از این نظر در موقعیت ممتازی قرار داریم . این پاویون به مدت شش ماه در اختیار هنر ایران قرار دارد وکار معرفی و مدیریت این پاویون نیز بر عهده یک تیم ایتالیایی است.
در ادامه این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، مظفری در پاسخ به سوالی درباره هزینه های اجاره این فضا گفت: با توجه به افزایش هزینه ها، بیشترین تلاش را برای صرفه جویی به کار گرفتیم و هزینه ها را مدیریت کردیم.
وی درپاسخ به سوال خبرنگار صبا درباره بهره مندی از آیین نامه مدون اجرایی به منظور چگونگی انتخاب هنرمندان در هر دوره از بی ینال ونیز بیان کرد: سند بالادستی و آیین نامه ای به این منظور وجود ندارد اما امسال این فرایند چیده و اجرا شده است که می توان برای دوره های بعدی نیز به سند بالادستی و آیین نامه در این خصوص فکرکرد.
وی در جواب به سوال دیگر خبرنگار صبا درباره استفاده از کوریتور برای انتخاب هنرمندان بیان کرد:معمولاً کشورها یکی دو کوریتور را معرفی می کنند و ما بنا داشتیم که از کوریتور استفاده کنیم اما امسال با توجه به روش فرایند محوری که برای انتخاب هنرمندان در پیش گرفتیم، باعث شد که به جای یک کوریتور، از شورای انتخاب استفاده کنیم.
مظفری در پاسخ به پرسش دیگری درباره بازه زمانی تولید آثار برای ارائه در بی ینال ونیز که به ارائه آثار تازه هنرمندان در طول دو سال اخیر اختصاص دارد، توضیح داد: هنر هنرمندی که اثری را خلق می کند، برآیند 20 یا 30 سال گذشته است که خلق آن را امروز شاهد هستید بنابراین منظور از آثار جدید دو سال اخیر به این معنی نیست که تولید آن در دو سال اخیر اتفاق افتاده باشد.
مظفری درباره انتخاب آثار معاصر برای این بی ینال اظهار کرد: جهان تصور رایجی درباره هنر ایران دارد و کشور ما را با نقش مایه های محلی و سنتی مثل قلم زنی می شناسد اما یکی از معیارها برای انتخاب هنرمندان برای این بی ینال این بود هنرمندانی انتخاب شوند که به زبان جهان معاصر گفتگو می کنند وتصویر امروزی تری از هنر ایران را ارائه می کنند. همان طور که همه آثاری که در این بی ینال شرکت دارند، مدیوم مشخصی ندارند و به نوعی بینارشته ای هستند، بنابراین سخن گفتن به زبان روز هنر برای ما بسیار حائز اهمیت بود.
در ادامه سام فرخی درباره دلیل حضور بانک آینده در این رویداد پاسخ داد: مسئولیت اجتماعی جزو وظایف ذاتی ما محسوب می شود. همان طور که در موقعیت های بحرانی مثل سیل و زلزله کمک های انسان دوستانه از سوی این بانک صورت گرفت، در زمینه فرهنگ و هنر نیز سعی داریم به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کنیم و تشکیل اداره کل بازارافزایی بانک آینده که بخش تازه تاسیس است و سایر بانک ها ممکن است چنین بخشی را نداشته باشند، به همین منظور شکل گرفته است.
مظفری درباره خریداری کردن مکان ثابتی برای پاویون هنر ایران که در مدیریت های قبلی وزارت ارشاد، در این زمینه خبررسانی شده بود، توضیح داد: خریداری فضای ثابت برای پاویون هنر ایران را تاکنون نداشته ایم، البته حدود 15 سال قبل تلاش هایی در این زمینه صورت گرفت و تا مرحله قرارداد هم پیش رفت اما با توجه به فراهم نشدن اعتبار لازم به این منظور، هیچ وقت اجرایی نشد.
وی درباره حضور هنرمندانی به صورت غیر رسمی در پاویون هنر ایران در ونیز هم گفت: هنرمندان رسمی ما سه نفری هستند که معرفی کرده ایم وهنرمند غیر رسمی در این پاویون نداریم.
مظفری درباره امکان حضور هنرمندان در ونیز و بازدید از این بی ینال نیز بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه ها و تغییراتی که در ارقام ارزی به وجود آمده است، در حال حاضر این امکان از سوی وزارت ارشاد فراهم نیست و ما سعی کرده ایم که صرفه جویی کنیم.
وی در بخش پایانی این نشست در یک توضیح کلی درباره مشکلاتی که برای حضور ایران در این دوره از بی ینال ونیز وجود داشته است، گفت: ما در شرایط عادی نیستیم و به همین دلیل برای اجاره کردن فضای پاویون، بیمه کردن آثار هنرمندان، انتقال و حمل ونقل آثار ، واریز وجه و… با مشکلات جدی روبرو بودیم که اگر در شرایط تحریم قرار نداشتیم، حل این مشکلات بسیار ساده تر بود، ولی این مشکلات را به لطف خدا وتلاش دوستانمان پشت سر گذاشتیم تا پرچم افتخار کشورمان را در این رویداد بین المللی بالا ببریم و بتوانیم از صلح بگوییم و با زبان هنر با مردم دنیا سخن بگوییم.
فاطمه حامدی خواه