گرانی کاغذ بر گرده ناشران کوچک سنگینی می‌کند/ مشکلات بزرگ سر راه خریداران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹
گزارش صبا از نمایشگاه کتاب تهران؛

گرانی کاغذ بر گرده ناشران کوچک سنگینی می‌کند/ مشکلات بزرگ سر راه خریداران

سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شرایطی برگزار شد که نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش قیمت کاغذ و کتاب با کاهش میزان خریداران واقعی کتاب روبرو بود که البته انتشاراتی های بزرگ و باسابقه از این قاعده مستثنی بودند.

دشواری های گرانی کاغذ و کتاب بر گرده انتشاراتی های کوچک/ مشکلات بزرگ بر سر راه خریداران کوچک

به گزارش خبرنگار صبا، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شب گذشته ۱۴ اردیبهشت ماه به کار خود خاتمه داد و میزان آمار فروش کلی این نمایشگاه تا پایان روز نهم نمایشگاه به گفته قادر آشنا قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۹۹ میلیارد تومان اعلام شد که به لحاظ مبلغ فروش، نسبت به دوره گذشته ۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد.
مشاهدات خبرنگار صبا، حاکی از آن است که نمایشگاه کتاب امسال نسبت به دوره قبل با کاهش میزان بازدیدکنندگان روبرو بود و کاهش قدرت خرید مردم و کوچک شدن سبد کالاهای فرهنگی خانواده ها در نمایشگاه امسال به سهولت دیده می شد، به طوری که اگرچه غرفه های مختلف این نمایشگاه، شاهد حضور بازدیدکنندگان مشتاق خرید بود اما در مجموع تعداد خریداران واقعی کتاب بسیار کاهش یافته بود.
با این وجود، غرفه داران با آگاهی از این واقعیت ملموس، به سی ودومین نمایشگاه کتاب تهران آمدند و تازه های کتاب خود را پیش روی علاقه مندان مشتاق قرار دادند.
از میان غرفه های مختلف، بخش کودک ونوجوان بیشترین نارضایتی را از محل غرفه های خود داشتند، به طوری که یکی از این سالن ها در بخش ساختمان نیمه کاره ای واقع شده بود که مصالح باقی مانده در آن محل، غرفه داران و خانواده ها را با دشواری روبرو کرده بود.
سحر ترهنده مدیر انتشارات طوطی درباره مشکلاتی که غرفه های بخش کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه کتاب با آن روبرو بودند، بیان کرد: بخشی از غرفه های کودک ونوجوان در محل یک ساختمان نیمه کاره واقع شده بود که مصالح باقی مانده در فضای ورودی این سالن مشکلاتی را برای ورود خانواده ها به داخل سالن ایجاد کرده بود، همچنین بخش غرفه های کودک و نوجوان برای ورود کالسکه های کودکان مناسب سازی نشده بود و خانواده ها به سختی باید پله های ورودی به این سالن را با حمل کالسکه های کودکانشان طی می کردند که همین موانع باعث می شود، بازدیدکننده کمتری را در این سالن ها شاهد باشیم.
دشواری های گرانی کاغذ و کتاب بر گرده انتشاراتی های کوچک/ مشکلات بزرگ بر سر راه خریداران کوچک
وی همچنین به وسایل تهویه هوا و گرمایشی در این غرفه ها نیز اشاره و تاکید کرد: سالنی که ما حضور داشتیم، در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه بسیار سرد بود و هیچ وسیله ای برای گرمایش داخل آن در نظر گرفته نشده بود که این موضوع نیز از جمله مشکلات غرفه کودک ونوجوان در نمایشگاه کتاب امسال بود.
برخی از غرفه داران به موضوع اطلاع رسانی ها دیرهنگام از سوی رسانه ملی و همچنین اطلاع رسانی ها ورودی هر سالن انتقاد داشتند. از جمله داود فرزانه مدیر انتشارات غنچه که از کم کاری رسانه ملی در زمینه اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب انتقاد کرد و به خبرنگار صبا گفت: زمان برگزاری نمایشگاه کتاب امسال به نسبت سال قبل تغییر کرده بود وبسیاری از مردم همچنان تصور می کردند که نمایشگاه امسال همچون سال قبل برگزار می شود و با توجه به این که رسانه ملی در این زمینه به اندازه کافی و لازم اطلاع رسانی نکرده بود، شاهد کاهش تعداد بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال بودیم.
مدیر انتشارات طوطی نیز با اشاره به نیاز خانواده ها در اطلاع رسانی های بیشتر در بخش غرفه های کودک و نوجوان بیان کرد: خانواده ها و کودکان آنها برای یافتن محل غرفه ها و انتشاراتی های مورد علاقه خود نیاز به اطلاع رسانی بیشتر ودقیق تری دارند، در حالی که امسال در بخش ورودی هر سالن، اسامی ناشران کودک ونوجوان بسیار دیر اطلاع رسانی شد و درمجموع می توان گفت که بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال بسیار مظلوم واقع شد.

یکی از موضوعات مهم و مورد توافق همه غرفه داران، بحث گرانی کاغذ و تاثیر آن در کوچک شدن سبد کالاهای فرهنگی خانواده ها بود.

در بخش انتشارات کودک ونوجوان، علیرغم آن که انتشاراتی های بزرگ و با سابقه با استقبال بسیار خوبی روبرو شده بودند، اما برخی از آنها بر این باور بودند که گرانی کاغذ و کتاب، بر کاهش میزان فروش آنها بسیار تأثیرگذار بوده است و نسبت به سال گذشته اگر چه از نظر ریالی با افزایش میزان فروش روبرو بوده اند، اما درمجموع فروش آنها در حد انتظار و متناسب با سال گذشته روند افزایشی نداشته است.

در این میان برخی انتشاراتی ها نیز از میزان استقبال مردم و آمار فروش کتاب هایشان رضایت داشتند و بر این باور بودند که خانواده هایی از قشر متوسط جامعه،علیرغم کاهش قدرت خرید آنها، باز هم حاضرند کتاب را در سبد نیازهای اصلی خانواده خود قرار دهند.

به گفته مدیر نشر طوطی، این انتشارات که به چاپ کتاب های کودک ونوجوان اختصاص دارد، امسال ۴۰ عنوان کتاب جدید آماده چاپ برای ارائه در نمایشگاه در اختیار داشتند ولی به دلیل گرانی کاغذ، قادر به تامین کاغذ مورد نیاز نشده و به ناچار با چاپ نیمی از آنها که ۲۰ عنوان جدید را شامل می شد، در نمایشگاه امسال حاضر شدند.
فرزانه مدیر انتشارات غنچه نیز که در زمینه نشر کتاب های کودک ونوجوان فعال است، در این زمینه گفت: امسال ۱۰ عنوان کتاب جدید داشتیم که تنها دو عنوان به نمایشگاه رسید و مابقی در چاپخانه در انتظار تامین کاغذ مانده است.

وی افزود: هشت عنوان کتاب جدید را تا مرحله فیلم وزینک رسانده بودیم و با قیمت پشت جلد ۲۲ هزار تومان آماده عرضه کرده بودیم و حالا با گران شدن کاغذ، این قیمت برای ما ۳۵ هزار تومان تمام شده است و بنابراین امکان ارائه آن به نمایشگاه امسال را نداشتیم.

فرزانه، استقبال مردم را با وجود همه کاستی ها و گرانی ها، در نمایشگاه امسال را قابل قبول ذکرکرد.

یکی دیگر از ویژگی های نمایشگاه امسال در بخش کودک ونوجوان، استقبال از کتاب های چاپ سال قبل به دلیل قیمت کمتر کتاب ها بود که بیشتر غرفه داران در بخش انتشارات کودک ونوجوان به این موضوع اشاره کردند.

کاهش استقبال خریداران کوچک در این دوره از نمایشگاه، حتی با وجود رنگ و لعاب های جذاب برای مخاطب خردسال، در حاشیه این نمایشگاه مثل نقاشی صورت، تاج و کلاه های کاغذی و … هم جبران نشد.
دشواری های گرانی کاغذ و کتاب بر گرده انتشاراتی های کوچک/ مشکلات بزرگ بر سر راه خریداران کوچک
در بخش انتشارات عمومی این دوره از نمایشگاه کتاب نیز همچنان بازدیدکنندگانی با دستان خالی و یا تعداد کتاب های معدود در دست دیده می شدند و کمتر می شد بازدیدکنندگانی را دید که با کوله باری از کتاب های خریداری شده، خسته و بی رمق در گوشه ای از فضای سبز نمایشگاه، فرصتی کوتاه و از سر اشتیاق را برای مطالعه کتاب های خریداری شده خود می یافتند، تصویری که در نمایشگاه های قبلی کتاب و پیش از گران شدن کاغذ و افزایش قیمت کتاب ها، به وفور مشاهده می شد.
نشر چشمه  از جمله غرفه های بسیار شلوغ در این نمایشگاه بود و فضای اختصاص یافته به آن نیز از جمله غرفه های بزرگ نمایشگاه محسوب می شد.
روزبه کیائیان، مدیر فروش نشر چشمه درباره استقبال مردم در این دوره از نمایشگاه گفت: نشر چشمه همیشه مخاطبان خاص خودش را داشته است اما تورم و گرانی کاغذ در بخش تیراژ کتاب های امسال ما تأثیرگذار بوده است و از این منظر رشد کمتری را داشتیم.
وی با اشاره به عرضه ۱۵۰ عنوان کتاب جدید در این دوره از نمایشگاه یادآورشد: در این دوره علاوه بر ۱۵۰ عنوان کتاب جدید، نزدیک به ۷۵۰ عنوان نیز تجدید چاپ داشتیم و با این حال با توجه به افزایش کتاب های جدید چاپ شده، انتظار داشتیم که استقبال بیشتری را شاهد باشیم.
مدیرفروش نشر چشمه، درباره مشکلات نمایشگاه کتاب در سی  ودومین دوره آن بیان کرد: مشکلات همیشگی از جمله محدودیت فضای غرفه ها را امسال هم داشتیم که این محدودیت هر سال هست اگر چه با توجه به افزایش تیراژ کتاب ها، انتظار می رفت، فضای بزرگتری را در اختیار داشته باشیم.
وی درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیز بر این باور است که شهرآفتاب اگر چه دسترسی سخت تری دارد اما برای غرفه داران مکان بسیار مناسب تری است چرا که فضای آن مناسب نمایشگاه کتاب است.

نشر نی نیز یکی دیگر از غرفه هایی بود که با استقبال بسیار زیاد بازدیدکنندگان روبرو بود. محمدرضا نعمت پور مسئول روابط عمومی نشر نی درباره میزان استقبال مخاطبان و فروش کتاب های این انتشارات بیان کرد: نشر نی مخاطبان خاص خود را دارد و حتی با گران شدن کاغذ و کاهش قدرت خرید مردم، باز هم مخاطبان نشر نی بودجه ای را برای خرید کتاب های مورد علاقه خود اختصاص می دهند و خرید کتاب در سبد کالاهای اساسی آنها قرار دارد.

اما با این حال در کلیت فضای نمایشگاه امسال، شاهد کمتر شدن میزان استقبال مردم بودیم و خریدارانی مشاهده می شدند که لیست خرید خود را اصلاح می کردند و بر اساس اولویت کتاب های مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

به گفته وی، مشکل کاهش بازدیدکنندگان و خریداران بیشتر شامل انتشاراتی کوچکتر و کم سابقه تر می شود وانتشاراتی های بزرگتر و با سابقه تر کمتر با این مشکل روبرو شدند.
نعمت پور، با اشاره به انتشار ۵۵ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه امسال یادآور شد: از میان این ۵۵ عنوان جدید، حدود ۱۲ عنوان برای دومین یا سومین بار تجدید چاپ شدند و سه عنوان کتاب شامل «پیکان سرنوشت ما» ، «کوروش یا ذوالقرنین» و«تهران ۵۶» هم در نمایشگاه امسال تیراژ آنها به اتمام رسید.
مسئول روابط عمومی نشر نی یکی از بزرگترین مشکلات این نمایشگاه را مکان برگزاری آن دانست و در این باره توضیح داد: مصلی، مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست و هر سال مشکلاتی برای غرفه داران ایجاد می کند، اما «شهر آفتاب» با وجود همه نواقصی که داشت محل مناسبتری برای برگزاری نمایشگاه کتاب است به این دلیل که مناسب چنین نمایشگاهی طراحی شده است.
وی درباره استقبال نکردن مردم از نمایشگاه کتاب در مکان «شهر آفتاب» بیان کرد: اگر چه تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب قطعاً کمتر است ولی همین تعداد هم خریداران ومخاطبان واقعی کتاب هستند که حاضرند برای خرید کتاب های مورد نیاز خود این مسافت طولانی تر را طی کنند. در حالی که مصلی، بازدیدکنندگان بیشتری دارد ولی لزوماً همه آنها خریداران واقعی کتاب نیستند.
یکی از انتشاراتی های کوچک این نمایشگاه که به صورت اختصاصی در زمینه هنرهای تجسمی فعال است، انتشارات «حرفه هنرمند» است که نگین ملیح مدیر اجرایی این انتشارات درباره میزان استقبال مخاطبان ازکتاب های این انتشاراتی بیان کرد: استقبال خریداران کتاب، نسبت به سال های پیش  کمتر بود و پایین بودن قدرت خرید مردم کاملاً مشخص بود.
وی افزود: برای کتاب های چاپ قدیم، افزایش قیمت نداشتیم و به همین دلیل میزان فروش ما به لحاظ تعداد کتاب های فروخته شده در بخش کتاب های چاپ قبل، خوب بود اما درمجموع از نظر آمار ریالی فروش چندان رضایت بخش نبود.
این انتشارات نیز در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب، دو کتاب تجدید چاپ شده داشت با عنوان «آنچنان که بودیم» اثر لیلی گلستان و «اهمیت نظریه» در حوزه نقد وتحلیل هنری از تری ایگلتون که با استقبال مخاطبان خاص این انتشارات روبرو شده بود.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است