بلاگر چیست و چگونه می توانیم بلاگر شویم

به گزارش واحد بازرگانی صبا، با ورود تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی به دنیای کاربران اینترنتی، تبلیغات توسط بلاگرها شکل دیگری به خود گرفته و تعداد آنها آنقدر زیاد است که می‌توان گفت ما در شبکه‌های اجتماعی توسط بلاگرها محاصره شده‌ایم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کمپانی های بزرگ و کوچک از خوراک گرفته تا پوشاک در جلب نظر مشتریان پیوسته در حال رقابت با یکدیگرهستند و درجهت برتری بر دیگری از هیچ تلاشی جهت تبلیغات فروگذاری نمی‌کنند. در واقع تبلیغات پهنه وسیعی برای بسیاری از افراد به وجود آورده تا پول‌های کلان بگیرند و به نوعی صاحب نظر و ملاکی برای برندها شوند. حال برای اینکه بدانید این افراد (بلاگرها) داری چه تیپ شخصیتی هستند و چه کارهایی برای کمپانی‌ها انجام می‌دهند همراه ما باشید.

ابتدا باید دید که اصلا کلمه بلاگر چطور ساخته شده و از کجا آمده است؟ این کلمه همانطور که از ظاهرش پیداست واژه جدیدی محسوب می‌شود. کلمه‌ی بلاگر یک لغت کلمه‌ی انگلیسی  برگرفته از کلمه‌ی وبلاگ است و در مجموع می‌توان بلاگر را به وبلاگ نویس در فارسی معنا کرد.

البته این معنی دیگر کاربردی ندارد و بلاگر امروزه دیگر مفهومی فراتر از این معنی ساده به خود گرفته، طوری که اکثر مردم با آن آشنایی دارند. امروزه رایج‌ترین روش تبلیغ بلاگ کردن است و بلاگر کسی است که با کسب محبوبیت و شهرت با ثبت نظرات خود بر اساس تجارب و اعمال سلیقه‌ی خود به نوعی الگویی برای تمایلات مردم می‌سازد. یک بلاگر محبوب و موفق در مورد موضوعات مختلف واکنش نشان می‌دهد و در مورد این موضوعات به تولید محتوا می‌پردازد و مردم نیز از این نظرات استقبال می‌کنند.

انواع مختلف بلاگر

فعالیت بلاگرها در سال 2012 با شکوفایی استارت آپ‌ها در صنعت تبلیغات به خصوص در اینستاگرام بیشتر دیده شد. بلاگرها در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. در لیست پایین مهمترین و معروف‌‌ترین زمینه فعالیت این افراد برای شما آورده شده است.

  1. بلاگر مد و لباس (Fashion Blogger)
  2. بلاگرغذا و خوراکی (Food Blogger)
  3. بلاگر مکان تفریحی                  (Travel Blogger)
  4. بلاگر خودرو                          (car Influencer)
  5. بلاگر بازی‌های رایانه ای (Video Game Blogger)
  6. بلاگر دکوراسیون (Interior Blogger)
  7. بلاگر اقتصادی  (Economy Blogger)
  8. طنزپردازان اجتماعی (Entertainment Influencer )

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا بیوتی بلاگرها در این لیست جایگاهی ندارند در صورتی که این افراد مخصوصا در ایران چهره‌های معروف‌تری نسبت به دیگر بلاگرها هستند. درواقع بیوتی بلاگرها نقاط مشترک زیادی با فشن بلاگرها دارند و این موضوع سبب شده که هردو در یک جایگاه قرارگیرند؛ به این شکل که هر فشن بلاگری ممکن است یک بیوتی بلاگر نیز محسوب شود. اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید بگوییم که بیوتی بلاگرها فقط در زمینه‌ی تبلیغات لوازم بهداشتی و آرایشی فعالیت دارند و زمینه فعالیتشان بیشتر به مراقبت از پوست و مو محدود شده است. فشن بلاگرها به طور خاص به موضوع فشن و لباس و به طور کلی کالکشن برندها می‌پردازند و به حوزه‌ی آرایشی کاری ندارند؛ مگر اینکه برندی که تبلیغش را می‌کنند فعالیتی در این حوزه نیز داشته باشد.

بلاگر اینستاگرام باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

احتمالا بلاگر اینستاگرام آشناترین نمونه برای شماست. اما در اینستاگرام اینطور نیست که هر فردی بیشترین پست و استوری را بگذارد و فالوورهای فراوان داشته باشد یک بلاگر اینستاگرام موفق محسوب شود. بلاگرهای اینستاگرام اکثرا افرادی با ظاهری زیبا و صدایی تاثیرگذار هستند. این افراد دارای فن بیان بسیار عالی بوده و زمانی که دهن باز می‌کنند اعتماد به نفس و مهارت سخنوری بالای آن‌ها نمایان می‌شود. هر بلاگر اینستاگرام معمولا در زمینه‌های خاص فعالیت می‌کند و کاملا به تولید محتوای خود مسلط بوده و ایده ‌پرداز و ماجراجو است. آشنایی کامل با تکنیک‌‌های عکسبرداری و فیلمبرداری و ساخت ویدیو از دیگر ویژگی‌های این افراد است. اما آنچه بلاگر اینستاگرام را از بقیه متمایز می‌کند ارتباط خوب آنها با مردم است. البته ناگفته نماند که اغلب این افراد به این توجه و علاقه مردم احترام می‌گذارند و برای تبلیغات برندهای مختلف علاوه بر نکات مثبت استفاده از آن‌ها، به نکات منفی نیز می‌پردازند و از بزرگنمایی پرهیز می‌کنند.

چرا اکثر بلاگرها اینستاگرام را برای فعالیت انتخاب می‌کنند؟

شبکه‌ مجازی اینستاگرام امکانات گسترده‌ای برای این نوع فعالیت‌ها دارد و بستری مناسب برای تبلیغات فراهم می‌کند. در این شبکه اجتماعی هر روزه بر تعداد کاربران افزوده می‌شود و با بروزرسانی‌های جدید امکانات درون برنامه‌ای پیشرفته‌تری نیز در اختیارشان قرارمی گیرد. البته ناگفته نماند که فعالیت در اینستاگرام و جذب مخاطب، بیشتر از هرچیزی به خود فرد بستگی دارد. اینکه کدام حوزه و زمینه‌ی کاری برای فعالیت انتخاب شود نیز بستگی به ذوق و تخصص بلاگر و همینطور سلیقه‌ی مخاطبان دارد. پس برای فعالیت در اینستاگرام باید افراد هم سلیقه‌ی خود را بیابید و با توجه به آنها محتوا تولید کنید. البته ساختن یک وبسایت برای فعالیت‌های گسترده هنوز هم بهترین گزینه برای فعالیت به شمار می‌آید.

چطور یک بلاگر موفق شویم؟

اینکه فکر کنید با نصب شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و گذاشتن چند عکس مختلف و نوشتن کپشن‌های بی ربط به هم می‌توانید در این زمینه‌ موفق باشید، سخت در اشتباهید. برای اینکه یک بلاگر شوید باید قواعد خاصی را رعایت کنید.

1.تعیین هدف

در این مسیر ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و سپس براساس هدف خود محتوایی تولید ‌کنید که کاملا موازی با جریانی که می‌خواهید دیده شود باشد و سبب جذب مخاطب گردد. پس در آغاز کار باید هدف و زمینه‌ی فعالیتی مشخص داشته و بدانید به چه منظوری کالا و محصول خاصی را تبلیغ می‌کنید.

2.تعیین شبکه‌ی اجتماعی برای فعالیت‌

بعد از تعیین هدف و زمینه‌ی کاری باید از یک برنامه‎‌ی خاص برای خود پیروی کنید. برای این کار باید محبوب ترین شبکه‌ها را بشناسید. از پرمخاطب‌ترین ومحبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در میان ایرانیان اینستاگرام است. بعد از اینستاگرام، تلگرام و توئیتر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته اگر خواهان فعالیت گسترده‌تری هستید، ساخت وبسایت شما را در این زمینه کمک بیشتری خواهد کرد. برای ساخت وبسایت حتما باید از افراد متخصص کمک بگیرید.

3.جمع آوری اطلاعات

وقتی هدف خود را مشخص کردید و همینطور شبکه اجتماعی خود را انتخاب کردید حالا باید به دنبال جمع اوری اطلاعاتی باشید تا با انتشار آن‌ها مخاطب شما برای پیگیرشدن شما انگیزه داشته باشد. باید دقت داشته باشید که همیشه عکس‌های با کیفیت ثبت کنید و ادیت عکس را جدی بگیرید. برای اینکار می‌توانید یک الگوی خوب از دیگر بلاگرها تهیه کنید. در ادامه باید محتوایی بسازید که اصول علمی و نگارشی را کاملا رعایت کرده باشد. باید کلماتی انتخاب ‌کنید که نفوذ و قدرت کافی برای جذب مخاطب داشته باشد. پس برای این کار باید به دنبال فراگیری سواد رسانه‌ای باشید. سواد رسانه‌ای شامل: دسته بندی مطالب، مهارت نویسندگی، هشتگ گذاری و قدرت تجزیه مطالب است. با دستیابی به چنین دانشی می‌توانید انتخاب‌های درست‌تری برای ارائه‌ی مطالب خود داشته باشید.

4.فعال و به روز بودن

سعی کنید هر روز پست و استوری‌های باکیفیت داشته باشید. اگر هم چنین چیزی مقدور نبود یا باید در هفته تعدادی پست آماده داشته باشید یا به استوری گذاشتن اکتفا کنید. برای بهتر دیده شدن صفحه با دیگر بلاگرها و افرادی که شما را دنبال می‌کنند در ارتباط باشید. سعی کنید بیشتر از عکس‌های خودتان استفاده کنید و در غیر اینصورت نام عکاس و فرد موردنظر را حتما تگ کنید.

و در پایان می توان گفت بلاگر شدن سختی‌ها و مشقت‌های خود را دارد و برای این که بین افراد زیادی که تمایل دارند بلاگر باشند و برای آن تلاش می‌کنند موفق باشید باید متفاوت و باانگیزه باشید و ایده‌های ناب را به اجرا در بیاورید. از همه‌ی موارد بالا مهم‌تر اینکه هیچ وقت دست از تلاش برای خواسته‌هایتان برندارید. امیدواریم در مطالب بالا اطلاعات مفیدی در اختیارتان گذاشته باشیم.

منبع : https://www.tesmino.com/blog/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/ بلاگر چیست سایت تسمینو ( tesmino.com )

انتهای پیام/