«خنکای ختم خاطره» هنوز ظرفیت روایت دارد/ نمایشنامه‌های ایرانی را جدی بگیریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
پوریا جلال‌وندی در گفتگو با صبا:

«خنکای ختم خاطره» هنوز ظرفیت روایت دارد/ نمایشنامه‌های ایرانی را جدی بگیریم

کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره» از اجرای این اثر در ایام کرونا و لزوم توجه به نمایشنامه‌های ایرانی صحبت کرد.

پوریا جلال‌وندی طراح و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: «خنکای ختم خاطره» یکی از زیباترین و در عین حال متفاوت ترین نمایشنامه‌های مربوط به دوران دفاع مقدس است که با ظرافت به تنهایی و مشکلات خانواده‌های رزمندگان، شهدا و  مردم عادی به موازات غربت و مهجور شدن رزمندگان و شهدا اشاره کرده است.

او ادامه داد: این متن سال گذشته توسط نویسنده اثر یعنی استاد آذرنگ روی صحنه رفت و این امر به مراتب کار را برای ما سخت‌ کرده است اما با نهایت احترام یه همه بزرگانی که این اثر را اجرا کرده‌اند، معتقدم نکات و قسمت‌هایی در این اثر موجود است که می توان بهتر و بیشتر روی آن‌ها کار کرد تا برای مخاطب جذاب تر باشد.

جلال وندی تاکید کرد: علی‌الخصوص کاراکتر یوسف که شاهرگ اصلی متن است هنوز جای کار دارد و ما سعی کرده‌ایم با توجه و وسواس بیشتری به نقش یوسف بپردازیم، علاوه بر این طراحی ویژه ما اینگونه است که یک در آکساسوار اصلی صحنه است که در تمام صحنه کاربرد متفاوتی دارد و یکی از جذابیت‌ها و تفاوت‌های اصلی نمایش ما با سایر اجراهای «خنکای ختم خاطره» محسوب می شود.

کارگردان نمایش «کمدی سیاه» با تاکید بر لزوم استفاده از متون و نمایشنامه‌های ایرانی، بیان کرد: براین باورم به جز معدود نویسندگان محشر خارجی که شاهکار خلق می‌کنند، در مجموع متون و نمایشنامه‌های ایرانی به دلیل آنکه با روح و جان ما آمیخته است، قطعا برای ما بهتر است. این بهتر بودن از نظر ارتباط با مخاطب و از نظر پی بردن کارگردان و بازیگران به هسته‌ اصلی و درونی متن قابل بررسی است.

او افزود: «خنکای ختم خاطره» یکی از بهترین نمایشنامه‌هایی است که تا به امروز مطالعه کرده‌ام و همیشه در گوشه ذهنم به این متن فکر می‌کردم و با توجه به شرایط خاص فعلی که ارتباط مخاطب با تئاتر مخصوصا پس از ظهور و شیوع بیماری کرونا به شدت کمرنگ شده، معتقدم این اجرا به یاری خداوند دارای پتانسیل جذب مخاطب و آشتی دوباره تماشاگر با سالن نمایش را دارد.

جلال‌وندی تاکید کرد: تئاتر هنریست که مستقیما با مردم، جامعه و فرهنگ رابطه دارد و اتفاقا در این شرایط به شدت سخت اقتصادی و اوضاع بیماری کرونا تئاتر بیش از پیش می تواند التیام بخش جامعه باشد البته به شرط آنکه نمایش‌های مناسب و مورد پسند مردم اجرا شود.

او در پایان با اشاره به موضوع حمایت مسئولان از تئاترهای روی صحنه گفت: در کل مدیران دولتی هیچ وقت هیچ حمایتی نکرده‌اند و ما نیز به این موضوع عادت کرده‌ایم، به مصاحبه‌ها و وعده‌هایی که هیچوقت عملی نمی‌شوند اما به‌هرحال بشر به امید زنده است و در حال حاضر به لطف خداوند تمهیدات بهداشتی سالن‌های تئاتر و تماشاخانه دیوارچهارم عالی بوده است. از نظرمن چه بخواهیم و چه نخواهیم فعلا باید با کرونا زندگی کنیم و تئاتر هم خود زندگی است و همانطور که با رعایت مسائل بهداشتی در سایر قسمت‌های جامعه مردم رفت و آمد می‌کنند سالن های تئاتر نیز مستثنا از این قضیه نیستند.

نمایش «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و طراحی و کارگردانی پوریا جلال‌وندی تا ۳۱ شهریورماه، راس ساعت ۱۹ در تماشاخانه دیوارچهارم روی صحنه می‌رود.

علیرضا زنده دل، بهار ودادی، پوریا جلال وندی، آوا ولدیان، فاروق محمدی، الهام غریب، مجید اقبالی، مهسا انصاری، علی دبستانی، یاسمن حسینی هنرمندان این اثر نمایشی هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است