آدم‌هایی که دست به تشریح خود زدند/ «شرحه شهر» روی بوم نقاشی

اتاق تشریحی که انگیزه شد/ «شرحه شهر» روی بوم نقاشی

عظیم مرکباتچی هنرمند نقاش درباره نمایشگاه جدید خود که «شرحه شهر» نام دارد به خبرنگار صبا گفت: عنوان نمایشگاه اتوپسیا یا همان «شرحه شهر» به معنی کالبدشکافی است.
وی انگیزه خود برای انتخاب چنین موضوعی را اینگونه تشریح کرد: سال ۹۱ کارگاه ما در یک خوابگاهی که متعلق به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران بود، قرار داشت و به همین دلیل فرصتی برای من پیش آمد که به اتاق تشریح بروم.
این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه علاقه مند بوده تشریح بدن انسان را ببیند، توضیح داد: در آن دوران خیلی درگیر این قضیه بودم که موجودیت انسان و اصلا وجود انسان چگونه است و بیشتر می خواستم درک کنم روح انسان با کالبدش و همینطور ارتباط فیزیک انسان با کالبدش چگونه است.
وی ادامه داد: وقتی تشریح را دیدم این مساله که وجود آدمیزاد می‌تواند آنقدر آسیب پذیر باشد و به راحتی شکافته شود، این ایده را به ذهنم متبادر کرد که حالا در جامعه چه اتفاقی دارد می‌افتد و اصلا موضوع تشریح می‌تواند ارتباطی به جامعه ما یا کلا جامعه انسانی داشته باشد؟
مرکباتچی با ذکر اینکه آثارش صرفا وطنی نیست و جهان شمول است، بیان کرد: این آثار به انسان و در واقع موجودیت انسان‌ها مربوط می‌شود. من در ابتدا شروع کردم به نوشتن و بعد اتود‌های تصویری زیادی را امتحان کردم و در نهایت رسیدم به این فضا که این انسان‌هایی که زنده هستند هم می‌توانند کاملا زنده تشریح شوند. حتی در کارها این حس هم وجود دارد که خود این آدم‌ها هم به گونه‌ای خودشان را تشریح و شناسایی می‌کنند؛ روندی مانند خودشناسی. در اتوپسی هم همینگونه است حتی در اتوپسیا که یک کلمه یونانی است ذکر شده که در آن دوره معنی این کلمه خودشناسی بوده است. انتخاب عنوان «شرحه شهر» یا همان اتوپسیا هم دقیقا به همین دلیل است.
اتاق تشریحی که انگیزه شد/ «شرحه شهر» روی بوم نقاشی
این هنرمند نقاش حس کارهایش را اینگونه توصیف کرد: من در آثارم یک کاراکتر دارم و افرادی را که در کنار این کاراکتر حضور دارند در تصاویر مشاهده می‌کنیم که این آدم‌ گویی خودش را تشریح می‌کند و بقیه آدم‌هایی که در آن فضا قرار دارند هم آن آدم را تشریح می‌کنند و من این را با المان‌هایی به مخاطب نشان دادم. علاوه بر این ما به عنوان مخاطب نیز همه آن‌ها را تشریح می‌کنیم و این‌ها همه با هم ارتباط دارند.
مرکباتچی در پایان درباره تکنیک آثار نمایشگاه «شرحه شهر» گفت: کارها رنگ روغن است و ۹ اثر در این نمایشگاه با ابعاد مختلف عرضه شده که ابعاد بزرگترین کار ۳.۵ در ۱۸۰ است.
اتاق تشریحی که انگیزه شد/ «شرحه شهر» روی بوم نقاشی
وی در بیانیه نمایشگاه نوشته است: «تشریح فقط شرحه کردن مردگان نیست.
آنگونه که هنرمندان آناتومیستی چون جان بل یا وسالیوس در تشریح بدن انسان
در تاریخ مطالعات پزشکی نقش داشته‌اند. اینجا زندگان تشریح می‌شوند، بی‌هیچ
خراشی. میشه شدگانی زیر نگاه‌های خیره، بدن و ذهن خود را به نمایش گذاشته
‌اند. زندگانی گذشته از مرزهای ترس و شرم، بی آنکه دهان بشگایند، در دام
نگاه ناظران شرحه شرحه می‌شوند.»
اتاق تشریحی که انگیزه شد/ «شرحه شهر» روی بوم نقاشی

نمایشگاه «شرحه شهر» از جمعه ۶ اردیبهشت در گالری نگاه افتتاح شد و تا چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد. گالری نگاه در تهران خیابان مطهری، خیابان جم ( فجر)، خیابان غفاری شماره ۶۴ واقع است. ساعت بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ است. گالری نگاه روزهای دوشنبه تعطیل است.

یاسمن رئیسی یکتا