رفیق! هربار فقط درباره یک پرنده بنویس | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۸

رفیق! هربار فقط درباره یک پرنده بنویس

کتاب «پرنده به پرنده» نوشته آن لاموت با ترجمه مهدی نصراله‌زاده در مجموعه درس‌هایی چند درباره نوشتن و زندگی از سوی نشر بیدگل به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «پرنده به پرنده» نوشته آن لاموت با ترجمه مهدی نصراله‌زاده در نشر بیدگل به چاپ دوم رسید.

آن لاموت رمان‌نویس، مقاله‌نویس، فعال اجتماعی و استاد نویسندگی آمریکایی است که در سال ۱۹۵۴ در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا متولد شد. او تاکنون هفت رمان و ۹ اثر غیرداستانی نوشته است و بیشتر طرفدارانش لاموت را به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و سخرانی‌های پر شورش با نام «نویسنده مردم» می‌شناسند.

در مقدمه کتاب «پرنده به پرنده» نوشته شده است: «من دوروبر پدر و مادری بزرگ شدم که از هر فرصتی که گیرشان می‌آمد برای خواندن استفاده می‌کردند، پدر و مادری که هر پنجشنبه شب‌ها ما را به کتابخانه می‌بردند تا در آنجا برای هفتۀ بعدمان هرقدر که میتوانستند کتاب بار بزنند. بیشتر شب‌ها بعد از شام پدرم روی کاناپه دراز می‌کشید و می‌افتاد به خواندن، درحالی‌که مادرم با کتابش در صندلی راحتی می‌نشست و هریک از ما سه بچه هم برای خودمان به گوشه‌ای دنج پناه می‌بردیم. خانه‌مان پس از شام فوقالعاده آرام بود مگر وقت‌هایی که بعضی از دوستاِن نویسندە پدرم سر و کله‌شان پیدا می‌شد. پدرم نویسنده بود. بیشتر مردانی هم که او با آن‌ها معاشرت می‌کرد نویسنده بودند. بسیار مردانه و مهربان بودند اما غالبا آن‌ها تا دلتان بخواهد شلوغ و نیز پرسروصدا،بودند. بعدازظهرها، موقعی که کار روزانه پایان یافته بود، پدرم و دوستانش معموالا در میکدە بی‌نام و نشانی در ساوسالیتو دور هم جمع می‌شدند، اما بعضی وقت‌ها هم برای آنکه لبی تر کنند به خانە ما می‌آمدند و خوش‌خوشک برای شام هم می‌ماندند. من دوستشان داشتم، اما خیلی وقت‌ها پیش می‌آمد که یکی از آن‌ها پشت میز شام از هوش می‌رفت. همین ابتدای کار، خدمتتان عارضم که من بچە مضطربی بودم و با دیدن چنین صحنه‌ای آشفته و بی‌قرار می‌شدم.»

لس‌آنجلس تایمز درباره این کتاب می‌نویسد: «یک راهنمای گرم، سخاوتمند و فوق‌العاده مفرح از خلال جهان نویسنده و باتلاق‌های پرخطر آن.»

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم: «سی سال پیش برادر بزرگ‌ترم، که آن‌وقت‌ها ده سالش بود، در تلاش بود که مطلبی درباره پرنده‌ها بنویسد و برای این کار سه ما هم وقت داشت. سه ماه گذشته بود و حال دیگر موعد تحویل کار، که فردای آن روز بود، فرا رسیده بود. ما برای گذراندن تعطیلات در کلبه خانوادگیمان در بولیناس بودیم، و برادرم پشت میز آشپزخانه نشسته بود. دور تا دورش پر بود از کاغذ و مداد و کتاب‌هایی درباره پرندگان که لایشان هم باز نشده بود. در چنین وضعی، درحالی‌که بزرگی وظیفه پیش‌رو باعث شده بود خشکش بزند، می‌دیدی که هر لحظه ممکن است اشکش سرازیر شود. بعد پدرم آمد و کنارش نشت، دستش را دور شانه برادرم انداخت و گفت: رفیق، پرنده به پرنده – دانه‌ به دانه، یک به یک. هربار فقط درباره یک پرنده بنویس و تمام.»

کتاب «پرنده به پرنده» نوشته آن لاموت با ترجمه مهدی نصراله‌زاده در ۳۰۸ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان به چاپ دوم رسید و از سوی نشر بیدگل در اختیار علاقه‌مندان به ادبیات غیرفارسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است