فصل دوم «چراغ مطالعه» ویژه کتاب‌های روانشناسی است/ فردوسی‌پور نیامد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
سردبیر «چراغ مطالعه» در گفتگو با صبا:

فصل دوم «چراغ مطالعه» ویژه کتاب‌های روانشناسی است/ فردوسی‌پور نیامد

سردبیر برنامه «چراغ مطالعه» درباره ویژگی‌های فصل دوم این برنامه سخن گفت و از تولید فصل سوم و چهارم آن خبر داد.

مجتبی طالقانی سردبیر «چراغ مطالعه» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه که فصل دوم آن این روزها از شبکه چهار سیما در حال پخش است، عنوان کرد: در فصل اول «چراغ مطالعه» کتاب‌های عمومی حوزه علوم انسانی را برای معرفی به مخاطبان انتخاب کردیم و به سراغ کتاب‌هایی رفتیم که مهم، تالیفی و تازه چاپ بودند.

وی با اشاره به اینکه اکثر کتاب‌هایی که در فصل اول معرفی شد یک تا دو سال از زمان انتشار آن‌ها گذشته بود، گفت: حدود ۲۰ کتاب با موضوع‌های مختلف از جمله فلسفه، تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و…. را در فصل یک بررسی کردیم.

سردبیر «چراغ مطالعه» ادامه داد: اما در فصل دوم با بازخوردی که از مخاطبان گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که این عمومی بودن حوزه کتاب تکلیف مخاطب را با برنامه مشخص نمی‌کند به همین دلیل تصمیم گرفتیم فصل‌های بعدی «چراغ مطالعه» را تخصصی پیش ببریم و قرار بر این شد که در فصل دوم به کتاب‌های روانشناسی، در فصل سوم به کتاب‌های جامعه‌شناسی و در فصل چهارم به کتاب‌های تاریخی بپردازیم.

به گفته طالقانی، تاکنون ۹ قسمت از ۱۳ قسمت فصل دوم «چراغ مطالعه» که به صورت تخصصی به کتاب‌های مهم حوزه روانشناسی می‌پردازد، روی آنتن رفته است.

از همه حوزه‌های روانشناسی یک نماینده داریم

وی در پاسخ به این پرسش که کتاب‌های حوزه روانشناسی برچه مبنایی انتخاب می‌شوند، اظهار کرد: مسئولیت اولیه تیم سردبیری برنامه پیدا کردن کتاب‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه روانشناسی است. مبنای انتخاب ما این است که کتاب‌ها علاوه بر پرفروش بودن در حوزه تخصصی خود حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند همچنین تلاش کرده‌ایم از همه حوزه‌های مضاف روانشناسی مانند روانشناسی دین، روانشناسی تاریخی، روانشناسی سیاسی، روانشناسی اجتماعی و… یک نماینده داشته باشیم.

سردبیر «چراغ مطالعه» افزود: البته برای دعوت از مهمان‌های حوزه‌های مختلف روانشناسی گاهی بدشانسی‌هایی نیز آوردیم به عنوان مثال برای روانشناسی موفقیت یکی از مهمترین کتاب‌هایی که در این حوزه به رشته ترجمه درآمده کتابی است که عادل فردوسی‌پور آن را ترجمه کرده است اما ایشان به برنامه ما نیامد.

طالقانی با اشاره به اینکه گاه برای حوزه‌های مختلف روانشناسی از نماینده‌های دوم یا سوم دعوت شده است، اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان و مترجمانی که در ابتدا برای حضور در برنامه دعوت می‌کردیم در ابتدا یا به تلویزیون نمی‌آمدند و یا مشکل دیگری داشتند که دعوت ما را نمی‌پذیرفتند.

چگونه باید کتاب را بخوانیم؟

وی با بیان اینکه مدت زمان «چراغ مطالعه» ۵۵ دقیقه است درباره بخش‌های مختلف برنامه عنوان کرد: ۴۵ دقیقه از برنامه را با مهمان گفتگو و در میان این گفتگو ۵ تا ۷ دقیقه آیتمی را با موضوع چگونگی خواندن کتاب و آموزش آن به مخاطبان پخش می‌کنیم که سیامک محبوب کتابدار اصلی کتابخانه ملی ایران اجرای این بخش را برعهده دارد.

سردبیر «چراغ مطالعه» درباره آیتمی که در میان گفتگو با مهمان پخش می‌شود، توضیح داد: این آیتم در ابتدای به این موضوع می‌پردازد که مخاطبان چگونه کتاب را انتخاب کنند، سپس به آن‌ها می‌گوید چگونه متوجه شوند که یک کتاب خوب است یا نه، پس از آن چگونه کتاب را بخوانند و بعد چگونه کتاب بعدی خود را پیدا کنند.

طالقانی افزود: همچنین این آیتم به مخاطب یاد می‌دهد که چگونه کتاب‌های ۵ حوزه مهم علوم انسانی را از جمله جامعه‌شناسی، روانشناسی، فلسفه، تاریخ و اقتصاد بر اساس انتظار خود از کتاب و نکاتی که می‌خواهند از آن یاد بگیرند، انتخاب کند.

به گفته وی، در بخش گفتگو علاوه بر مولف، مترجمان کتاب نیز به برنامه دعوت می‌شوند و تلاش مضاعفی صورت گرفته است تا مترجم دعوت شده به برنامه حوزه تخصصی‌اش همانی باشد که کتاب را ترجمه کرده است.

«چراغ مطالعه» از «کتاب باز» یک پله جلوتر است

سردبیر «چراغ مطالعه» با اشاره به اینکه گفتگو با مهمان از سه بخش مستقل تشکیل شده است، عنوان کرد: اینکه کتاب چه می‌خواهد به مخاطب بگوید، چه شد که این کتاب مهم و باعث شد مولف یا مترجم به سراغ آن بروند و سوالاتی است که مجری یا سردبیر در هنگام خواندن کتاب برایشان پیش آمده است از بخش‌های مختلف «چراغ مطالعه» در گفتگو با مهمان است.

طالقانی درباره تفاوت «چراغ مطالعه» با برنامه «کتاب باز» که فضل پنجم آن به تازگی روی آنتن شبکه نسیم رفته است، بیان کرد: «کتاب باز» به دنبال آن است که مخاطبان را به خواندن کتاب تشویق و ترغیب کند به همین دلیل است که از بازیگران، کارگردان، نویسندگان مختلف دعوت کرده و با آن‌ها درباره کتاب‌های مختلف صحبت می‌کند. ما در «چراغ مطالعه» انگار یک پله جلوتر هستیم. در حقیقت با مخاطبانی روبه رو هستیم که اهل کتاب و کتاب خواندن هستند و به صورت تخصصی قصد دارند بدانند که در حوزه بازار نشر کتاب چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این تفاوت اصلی ما با «کتاب باز» است.

پخش فصل‌های بعدی در پاییز و زمستان

سردبیر «چراغ مطالعه» با اشاره به اینکه هدف اصلی این برنامه این است که به مخاطب بگوییم در بازار کتاب چه خبر است، تاکید کرد: هر سال کتاب‌های مختلفی توسط ناشران مختلف چاپ می‌شود. ما تلاشمان این است که کتاب‌های خوب را از منظر تیم کارشناسی به مخاطبان معرفی کنیم و بگوییم اگر می‌خواهید کتاب‌های تخصصی در فلان حوزه را بخوانید این کتاب‌ها مهم هستند.

طلقانی درباره تفاوت‌های فصل دوم با فصل اول «چراغ مطالعه» گفت: پرداختن به یک حوزه خاص در فصل دوم و تندتر شدن ریتم برنامه مهمترین تفاوت‌های فصل اول و دوم است. همچنین تغییر کنداکتور نکته دیگر فصل دوم است. ما در فصل اول ۴۰ دقیقه به صورت ممتد گفتگو داشتیم و در انتهای برنامه مجری این ۴۰ دقیقه را توضیح می‌داد اما در فصل دوم در ۲ بخش ۲۰ دقیقه‌ای با مهمان گفتگو می‌کنیم و بین گفتگوها یک آیتم اضافه کردیم که باعث بازخورد بهتر مخاطب و جلوگیری از خستگی آن‌ها شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تولید فصل دوم «چراغ مطالعه» به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: فصل سوم و چهارم این برنامه همزمان در حال تولید است که فصل سوم در پاییز و فصل چهارم در زمستان روی آنتن می‌رود. یک ویژه برنامه ۸ قسمتی نیز در هفته دفاع مقدس داریم که به کتاب‌های مهم این حوزه در آن هفته می‌پردازیم.

«چراغ مطالعه» با تهیه کنندگی مرتضی روحانی و یاسر غفاری و با سردبیری مجتبی طالقانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار تولید شده است و روزهای شنبه ساعت ۲۱:۰۰ روی آنتن می‌رود.

بازپخش این برنامه یکشنبه‌ها ساعت ۹ صبح خواهد بود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است