تاثیر کرونا بر کودکان سوژه یک مستند شد/ پخش «سایه‌های سبز» از شبکه مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۵
به کارگردانی محسن جعفری‌راد؛

تاثیر کرونا بر کودکان سوژه یک مستند شد/ پخش «سایه‌های سبز» از شبکه مستند

محسن جعفری راد منتقد و مستندساز سینما از ساخت مستندی با موضوع تاثیر روحی و روانی کرونا بر کودکان خبر داد.

محسن جعفری راد منتقد و مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره مستند جدید خود که به موضوع تاثیر روحی و روانی کرونا بر کودکان می پردازد، گفت: طبعا یک مستندساز باید با تحقیق و تحلیل سراغ سوژه خود برود به همین دلیل با تحقیقات میدانی که شاهد بودم متوجه شدم چقدر شیوع این بیماری از نظر روحی و روانی بر کودکان و نوجوانان تاثیر گذاشته و وظیفه خودم دانستم که در این زمینه روشنگری کنم و چه زبان و مدیومی بهتر از سینمای مستند.

وی ادامه داد: برای انتقال این مفهوم که شاید کرونا به ظاهر و از نظر علمی بر کودکان تاثیر نداشته باشد اما در ابتدای زندگی آنها که تاثیرپذیری مستقیمی نسبت به خانواده و جامعه دارند، نباید آنها را فراموش کنیم بلکه دقیقا برعکس باید آنها را زیر ذره بین قرار دهیم دست به تحقیق و تولید اثر زدم وگرنه درباره بیماری کرونا که یک جوان تازه کار هم می تواند برود با پرستاران و مبتلایان به دم دستی‌ترین شکل ممکن، مصاحبه بگیرد! که این روزها بارها دیده‌ایم و پیش پا افتاده‌ترین نوع مستندسازی است چون ایده و خلاقیتی وجود ندارد.

جعفری راد درباره مراحل ساخت این مستند هم عنوان کرد: در حال تحقیقات میدانی هستیم و فراخوانی را هم منتشر کرده‌‍‌ایم، همچنین بیست کودک از اقشار مختلف جامعه و شهرهای مختلف ایران انتخاب شده که قرار است جلوی دوربین ما بروند البته به هیچ وجه مصاحبه ای در کار نیست. درباره عوامل هم به زودی اطلاعات کامل را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهیم البته با اینکه اغلب عوامل فیلم قطعی شده‌اند از جمله مهدی مطهر که تهیه کنندگی کار را بر عهده دارد، در حال مذاکره با سرمایه گذارها هستیم چون نسبت به فیلم اولم این کار هزینه به مراتب بیشتری دارد و با سه دوربین مختلف و طی یک ماه فیلمبرداری ساخته خواهد شد.

وی در پایان درباره هدف از ساخت مستند با موضوع کودکان هم اظهار کرد: هدف ما صرفا ساخت یک فیلم گزارشی برای حضور در جشنواره های داخلی نیست. فیلمنامه این مستند ۶ ماه زمان برده است و  به نحوی طراحی شده که جهان شمول باشد. سعی می کنیم که شبیه مستندهایی که در جهان ساخته شده ساختار بدیع و جذاب و محتوای جهانی داشته باشد، ضمن اینکه بیشتر آموزش محور است و غیر از کرونا، بیماری هایی مثل ابولا، آنفولانزا و غیره را نیز در بر می گیرد و برای مخاطبان جهانی هم جذابیت های متنوعی در نظر گرفته شده که امیدواریم به خوبی به سرانجام برسد.

از این فیلمساز مستند نیمه بلند «سایه‌های سبز» به تهیه کنندگی عطا پناهی، فیلمبرداری مهدی آزادی و تدوین پدرام بهرامی که درباره یک زن کشاورز و کارآفرین نمونه گیلانی است به زودی از شبکه مستند پخش شود.

همچنین مستند «رنج زیرپوست» دیگر اثر وی به تهیه کنندگی مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مهدی مطهر و با تدوین حمید نجفی راد در نوبت اکران در گروه هنر و تجربه قرار داد و گمانه زنی ها برای پخش جهانی اش آغاز شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است