تئاتر قوى‌ترین محفل براى شروع و حضور تفکرست/ حقایقی درباره یک ماهی مرده! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۳
علی روان‌بد در گفتگو با صبا:

تئاتر قوى‌ترین محفل براى شروع و حضور تفکرست/ حقایقی درباره یک ماهی مرده!

کارگردان نمايش «حقايقى درباره يك ماهى مرده» در رابطه با اجرای این اثر و نقش تئاتر در تفکر انسان‌های جامعه نکاتی را بیان کرد.

علی روان‌بد طراح و کارگردان تئاتر در مورد تازه‌ترین اثر خود در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: نمایش «حقایقى درباره یک ماهى مرده» به نویسندگی محمد چرمشیر شروع به شکل گیرى کرد. در طراحى و دراماتورژى این اثرِ مونولوگ، به دیالکتیک بین محتوا، فرم و صحنه نگاهى جدید داشتم، از همین رو قالب شخصیت داستان در چهار وجهه‌ مختلف به نمایش گذاشته مى‌شود.

او ادامه داد: براى ایجاد جنس جدیدى از ارتباط و تعاملِ جزییات با شاکله‌ اصلى نمایش، در طراحى میزانسن‌ها گونه و جایگاهى جدید براى تماشاى اثر تعریف شده تا نگاهى متمایز با دیگر آثار هم‌دوره خود ارائه کند از همین رو دائما در تلاش هستم تا به یک سبک و فضا محدود نباشم. من در آثار گذشته‌ خود نیز این رویه را رعایت کردم و در این نمایش نیز از فضاهاى گذشته فاصله گرفته و سعى در تلفیق ژانرهاى تراژدى و کمدى، گروتسک و غنایى، سوررئالیسم و هایپر رئالیسم و… کرده‌ام و امیدوارم در این امر موفق عمل کرده باشم.

طراح و کارگردان نمایش «قرمز» با اشاره به تبدیل مونولوگ به دیالوگ در این نمایش، عنوان کرد: بعد از تبدیل مونولوگ و واگویه‌هاى فردى به دیالوگ و کشش متن براى فضاسازى‌هاى متفاوت، نیاز به طراحى انتزاعى در عین حال همگن با محوریت اثر وجود داشت. همچنین به لحاظ فرم بازى بازیگران و فیزیکال بودن بخش‌هایى از نمایش، تمامى طراحى‌هاى نور و صدا و صحنه و لباس مستلزم یک وحدت بودند. بخش موسیقى این نمایش نیز همچون دیگر اعضاى تشکیل دهنده این اجرا، جداناپذیر بوده و چون تار در پود فرم، بازى و صحنه تنیده شده است. همه‌ این موارد با حضور بهترین و مستعدترین دوستان در این اثر به بهترین شکل ممکن انجام شد.

او افرود: همانند همیشه معتقدم تئاتر و هنرهاى نمایشى همچنان قوى ترین محفل براى شروع و حضور تفکر هستند، در همه‌ شرایط ضرورت و تقدم مبانى فرهنگ بر دیگر امور مسجل است چه بسا اینکه در شرایط سخت کنونى کشور این الزام بیشتر از پیش حس خواهد شد. بدنه‌ فرهنگى هر جامعه مى‌تواند تاثیرگذارترین اهرم بر مناسبات منطقه‌اى، مشکلات اقتصادى، بیمارى‌هاى پاندمى و دیگر امور باشد و تئاتر نیز به عنوان مکمله و تلفیق تمامى هنرهاى مادر از این بدنه‌ جدا نیست، بنابراین می‌توان با بهره گیرى از این ظرفیت و پتانسیل على الخصوص در شرایط پیش رو در جهات سازنده و کاربردى بود.

تئاتر خطر ندارد

روان‌بد با اشاره به شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا، عنوان کرد: هیچ یک از اهالى و خانواده‌ تئاتر از شرایط فعلى خشنود و راضى نیستند و احتمال اقبال مخاطبان خود را محدود و پر ریسک مى‌دانند اما با نگاهى اجمالى به رویه‌ زیست جامعه، مراودات یومیه مردم در معابر و محافل و گردهمایى هاى غیراصولى، مى‌توان این وعده را به مخاطبان تئاتر داد که در حال حاضر سالن‌هاى تئاتر با رعایت تمامى موارد بهداشتى و پیروى از پروتکل‌ها از ایمن ترین مناطق محسوب مى‌شوند و امیدواریم که تماشاگران نیز با رعایت تمامى مفاد بهداشتى ما را در پایین آوردن ضریب ریسک و خطر بهداشتى یارى کنند.

او ادامه داد: جدا از مشکلات و معضلات تولیدى و اجرایى اثر، مواجه با بروکراسى‌هاى ادارى قسمت جدى و بارزى از سختى‌هاى مسیر است، البته اداره کل هنرهاى نمایشى تمامى همکارى‌هاى لازم را با گروه‌ها انجام داده اما در زمینه‌ حمایت مدیران هنرهاى نمایشى ترجیح می‌دهم فقط و فقط سکوت کنم.

روان‌بد در پایان تاکید کرد: این گروه تئاتر بعد از ۶ ماه پروسه‌ تمرین های سخت و مداوم، سرانجام اثرى با مدیومى متفاوت از آثار هم‌دوره خویش به عرضه گذاشته و امید است تا این اثر در جشنواره ‌هاى پیش رو نیز با اقبال بالایى مواجه شود. من به عنوان کارگردان اثر امیدوارم تا میهمانان نمایش از تماشاى این کار لذت کافى برده و در عین حال به تامل وادار شوند. مخاطبان این نمایش طیف گسترده‌اى از عواطف و سلایق را شامل مى‌شوند، این اثر با تلفیق‌هاى متفاوت طراحى گذر زمان را براى مخاطبان به حداقل می‌رساند و از این حیث مهیج و جذاب تلقى مى‌شود.

نمایش «حقایقی درباره یک ماهی مرده» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی علی روان‌بد تا ۱۳ مهرماه راس ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه دیوارچهارم روی صحنه می‌رود.

مرجان پورمحمودی، امیر شریعت، ابوالفضل سلحشور، میترا مسائلی بازیگر این اثر هنری هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

مونولوگی با ۴ وجهه‌ی مختلف/ تئاتر قوى ترین محفل براى شروع و حضور تفکر است/ احتمال اقبال مخاطبین تئاتر محدود و پر ریسک است

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است