نوریوکی هاراگوچی خالق اثر «حوض روغن» موزه هنرهای معاصر تهران درگذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۱

نوریوکی هاراگوچی خالق اثر «حوض روغن» موزه هنرهای معاصر تهران درگذشت

نوریوکی هاراگوچی خالق اثر «حوض روغن» موزه هنرهای معاصر تهران در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از سان‌کینیوز، نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق اثر «حوض روغن» که در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد، به دلیل ابتلا به سرطان معده روز ۲۷ آگوست در خانه اش در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

«ماده و فکر» یا حوض روغن ظرف فولادی جوش‌خوردهٔ مربعی کم‌عمقی است که درون آن با روغن سوخته پر شده است که باعث پژواک نور می شود.

هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال ۱۹۷۷ در آلمان به نمایش درآمده بود، توسط فرح دیبا برای تاسیس موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۱۳۵۶ خریداری شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

وی که چند سال پیش به ایران آمده بود ضمن بازدید از اثرش در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: خوشحالم بار دیگر به ایران آمدم و با دیدن اثرم بسیار تعجب کردم از اینکه بعد از ۴۰ سال این اثر هنوز پابرجاست و کاملا سالم مانده است. من از مسئولان موزه بسیار تشکر می کنم، در واقع احساس کردم موزه طی این سال ها در زمان ساکن بوده و این من بودم که پیر شده ام.

هاراگوچی همچنین اعلام کرد: من ۲۰ اثر در آن زمان از این ایده ساختم و به جز ۶ اثر که برای ژاپن ساختم باقی در کشورهای دیگر قرار گرفت اما تنها اثری که پا برجا مانده است همین اثری است که در ایران وجود دارد. چند اثر هم در انبار برخی فضاهای هنری وجود دارد. من این اثرم را فراموش نکرده بودم اما فکر نمی کردم تا این اندازه سالم مانده باشد.

هاراگوچی معمولا از مواد صنعتی مانند فولاد و بتن در کارهای خود استفاده می‌کرد. تمایل به استفاده از مواد صنعتی می‌تواند ریشه در زادگاه او، یوکوسوکا داشته باشد که شهری صنعتی است. در این شهر یک پایگاه نظامی ایالات متحده نیز واقع شده است. برخی از آثار هاراگوچی دارای مضامین ضد جنگ هستند. از دیگر آثار مهم او می‌توان به ماده و فکر اشاره کرد که ظرف فولادی جوش‌خوردهٔ مربعی کم‌عمقی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. از آنجایی که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینهٔ بزرگ در کف زمین دیده می‌شود. هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال ۱۹۷۷ به نمایش درآمده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریده شد و همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است