ریسک اکران آنلاین را پذیرفتیم/ می‌خواستم مردم «آخرین داستان» را ببینند

اشکان رهگذر نویسنده و کارگردان سینمای انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره اکران آنلاین انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» و همچنین وضعیت این صنعت در ایران گفت: در زمان اکران فیلم ما در سینماها شرایط خیلی مناسب نبود و اتفاقاتی مانند قطعی اینترنت، ماجراهای آبان‌ و شهادت سردار سلیمانی رقم خورد. از طرفی دیگر سالن‌هایی که به فیلم ما اختصاص داده شد بسیار کم بود و در نهایت هم که بحث بیماری کرونا به وجود آمد و سینما تقریبا تعطیل شد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوعات و همچنین پیام‌های زیاد که از طرف مردم سراسر کشور دریافت کردیم و از ما سوال می کردند که چطور می توانند فیلم را ببینند ما را به این فکر انداخت که قبل از آنکه به شبکه نمایش خانگی ورود کنیم یک اکران آنلاین نیز داشته باشیم.

رهگذر درباره حضور این فیلم در فستیوال‌های مختلف جهانی هم عنوان کرد: «آخرین داستان» از سال 2018 تور حضور در فستیوال‌های جهانی خود را شروع کرده است و تقریبا می شود گفت که ما بهره‌برداری خودمان را از این جشنواره‌ها کرده‌ایم. حتی در بحث اکران‌های خارج از کشور هم کار ما تمام است و حالا در فاز پایان اکران داخلی و ورود به vodها هستیم. ضمن اینکه همه فستیوال‌های سینمایی در جهان این قانون را ندارند که اگر فیلم به صورت گسترده در بستر اینترنتی پخش شود دیگر امکان شرکت در آنها نباشد.

وی با اشاره به شرایط خوب انیمیشین در سال‌های اخیر در سینمای ایران افزود: اوضاع انیمشین در ایران نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است خصوصا در حوزه انیمیشن سینمایی رشد چشمگیری چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی اتفاق افتاده است. در حال حاضر در صنعت انیمیشن ایران ما با جرات می توانیم بگوییم که سالی حداقل یک انیمیشن بلند سینمایی در حد و اندازه‌های جهانی قابل تولید است اما نکته مهم این است که هنوز بدنه جامعه سینمایی ما قبول نکرده است که انیمیشن هم بخشی از سینما است و می تواند باعث رونق سینماها شود.

کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» تصریح کرد: من خیلی فیلم انیمیشن می شناسم که اصلا شانسی برای اکران سینمایی پیدا نکردند و من به دوستانم گفتم که ما خیلی قهرمان بودیم که توانستیم همین اکران را هم در سال گذشته در همان سالن‌های محدود سینما داشته باشیم.

رهگذر در پایان درباره موضوع قاچاق و انتشار غیرقانونی فیلم‌ها بلافاصله پس از اکران آنلاین اظهار کرد: واقعا در کشور ما نمی توان برای این موضوع نسخه‌ای پیچید و یک نقص بزرگ و آفت در حوزه تولید محتوا است. سال‌های سال است که همه فریاد می زنند اما هیچ اتفاقی نمی افتد. به هر حال مخاطب می خواهد فیلم را ببیند و در شرایط فعلی سینما این امکان را ندارد و من به عنوان کارگردان که فیلمی با موضوع شاهنامه فردوسی ساخته‌ام علاقه مندم که در کشور خودم هم مخاطبان بتوانند اثر را تماشا کنند و از آن لذت برند به این دلایل این ریسک را پذیرفتم که با همه این موضوعات فیلم را به صورت آنلاین اکران کنیم.

انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» از روز دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ در پلتفرم آپرا اکران آنلاین خواهد شد. این انیمیشن برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است.

امید پویانفر

انتهای پیام/