عمر روزهای بد کوتاه است/ تجربه کارگردانی تئاتر با «فصل گربه آبی‌ست» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
شبنم قلی‌خانی در گفتگو با صبا:

عمر روزهای بد کوتاه است/ تجربه کارگردانی تئاتر با «فصل گربه آبی‌ست»

بازیگر و مدرس تئاتر، سینما و تلویزیون از وضعیت فعلی هنر و تجربه‌های تدریس خود صحبت کرد.

شبنم قلی‌خانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در مورد تازه‌ترین اثر کارگردانی خود در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: در حالی که شرایط سخت کرونا قالب شده تعداد آثار نمایشی روی صحنه به شدت کاهش پیدا کرده و سالن‌ها متاسفانه اکثرا خالی است.

او با اشاره به اینکه ترس و نگرانی از دلایل مهم تمایل نداشتن گروه‌های نمایشی برای اجرای است، ادامه داد: علاوه بر ترس از انتقال ویروس کرونا، تماشای تئاتر با ماسک به دل نمی‌شیند و در فضای بسته سالن تئاتر، تنفس مقداری سخت خواهد شد.

قلی خانی اعلام کرد: در این مدت پیشنهادهایی برای بازی در آثار نمایشی داشته‌ام که بنابر دلایل فوق تصمیم گرفتم نپذیرم.

بازیگر نمایش «دپوتات» بیان کرد: در مورد سینما نیز شرایط به همین شکل بود و بیشتر از طریق سامانه‌های اینترنتی و اکران آنلاین به تماشای آثار دوستان هنرمندم نشستم. همه ما می‌دانیم که این شرایط به هیچ عنوان طبیعی و خوب نیست اما همچون دیگر شرایط سخت باید از آن عبور کنیم و عمر روزهای بد کوتاه است.

او ضمن اعلام خبر پخش سریال «بیگانه ای با من است» به کارگردانی آرش معیریان از شبکه دوم سیما، افزود: این سریال در آبان ماه سال جاری از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد که بخشی از فیلمبرداری نیز در ایام شیوع این بیماری انجام شده است. از نگاه من آثار تلویزیونی را که سرگرمی مردم در این ایام محسوب می‌شود نمی‌توان کنار گذاشت. داشتن سرگرمی موجب افزایش روحیه افراد برای پشت سر گذاشتن این شرایط خواهد شد.

بازیگر سریال «مانکن» خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هنری به نفع مردم جامعه است و همه ما تلاش می‌کنیم تا با شرایط سخت موجود به تعهداتمان در قبال قراردادهای امضا شده پایبند باشیم.

او با اشاره به تاسیس آموزشگاه بازیگری آبان، افزود: مدتی است که به تدریس بازیگری در آموزشگاه خود مشغول هستم وو در این فاصله متوجه شدم متاسفانه عده‌ بسیاری از هنرجویان پس از گذراندن دوره‌هایی به این باور می رسند که به نقطه اوج خود در هنر رسیده و ماندگاری پیدا کرده‌اند.

کارگردان نمایش «تنها راه ممکن» بیان کرد: مسیر بازیگری به هیچ عنوان آسان نیست و به شخصه سختی‌های بسیاری در طول این مسیر تجربه کرده‌ام. برخی از هنرجویان از این علاقه واقعی برخوردارند و برخی نیز تنها به شهرت و درآمد توجه می کنند و از سختی‌های موجود در این مسیر غافل هستند. هنرجویان بازیگری باید بدانند که سوابق بسیاری از هنرمندان مشهور سینما و تئاتر بسیار زیاد است و آن‌ها در طول این مسیر بسیار تلاش کرده‌اند، بنابراین نباید ساده به این موضوع نگاه کرد.

او ادامه داد: اگر هنرجویان صبور باشند به شرط وجود علاقه واقعی به دنیای بازیگری، قطعا موفق خواهند شد. افزایش دانش و تمرین بسیار در این مسیر مهم است و قطعا بدون آن‌ها نمی‌توان به هدف رسید. برنامه ریزی و اتخاذ روش درست می‌تواند در نتیجه گیری درست بسیار سودمند باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون که در حال اجرای نمایشی روی صحنه است در بخش دیگر صحبت هایش عنوان کرد: نمایش «فصل گربه آبی‌ست» حاصل چهارمین دوره «ایده تا اجرا» در آموزشگاه من است. همواره معتقدم که صد تمرین همانند یک اجرا برای هنرجو نخواهد شد چراکه هنرجو زمانی‌که در یک سالن حرفه‌ای تئاتر و در مقابل تماشاچیان حرفه‌ای تئاتر قرار می‌گیرد می‌تواند خود را پیدا کند، البته دستپاچگی و استرس در یک یا دو اجرای اول طبیعی است اما پس از آن هنرجویان خود را پیدا خواهند کرد.

او تاکید کرد: اجرا برای هنرجویان کار سخت و در عین حال شیرینی است که باعث می شود با استفاده از نظرات مخاطبان سعی در بهتر شدن بازی خود کنند. بسیاری از هنرجویان نیز از این اجراها برای فیلم‌های سینمایی، تئاترها و سریال‌هایی انتخاب خواهند شد.

قلی‌خانی در پایان با بیان اینکه محدوده سنی این هنرجویان بین ۱۲ تا ۳۰ سال بوده است، گفت: نمایش «فصل گربه آبی‌ست» به دلیل اختلاف رنج سنی بازیگرانش تجربه بسیار شیرینی بود که به لطف خداوند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی روی صحنه رفته و میزبان تماشاچیان محترم است.

نمایش «فصل گربه آبیست» به نویسندگی وحید فقیهی و کارگردانی شبنم قلی‌خانی تا ۲۸ شهریورماه راس ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

نیما ابراهیمی، هستی پاکدل، سپنتا پزشکی، مهدی تحیری، کیانا تاجیک، نرگس جدیدی، محمد چیتی، محمد حاجی محمدی، زهرا حسن نژاد، پارسا خسروی، پژمان داودی، داود زارع گاریزی، محمدصادق سلمانیان، محمدرضا شچاعی، وحید فقیهی، محدثه شیخ قمی، علی ظریفی فر، محمدرضا عبدالله پور، یاسمن عبدالله زاده، زهرا علی یزدی، کیانا عزیزی، دینا غلامی سرخه، امین فرمانیان، ستایش کاوه، معصومه کسکنی، سارا منیرپور، کامیار مهدی زاده، محمدرضا نیکزاد، رها یزدی بازیگر این اثر هنری هستند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است