میوه‌ها هنوز روی درخت مانده‌اند/ ۴ سال است یک دانشگاه جواب ایمیل نداده است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
کارگردان مستند در گفتگو با صبا:

میوه‌ها هنوز روی درخت مانده‌اند/ ۴ سال است یک دانشگاه جواب ایمیل نداده است!

کارگردان مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» درباره ویژگی‌های این مجموعه مستند و پخش آن در شبکه های تلویزیونی توضیحاتی را ارایه داد.

علی خسروی کارگردان مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این مستند که از چند هفته پیش اکران آنلاین شده است، عنوان کرد: «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» در ابتدا در نهاد ریاست جمهوری به صورت آنلاین رونمایی، سپس جلسه نقد و بررسی آن نیز به صورت آنلاین در دانشگاه تهران برگزار و بعد از آن راهی اکران آنلاین شد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: فکر می‌کنم باتوجه به صحبت‌های اولیه که با برخی از شبکه‌های تلویزیونی شده است به زودی از شبکه‌های مختلف از جمله شبکه مستند، شبکه افق، شبکه یک، شبکه سه و….روی آنتن برود.

این مستندساز با اشاره به اینکه به عنوان یک فیلمساز در قبال مسایل، چالش‌ها و مشکلات کشور خود مسئول است درباره ایده شکل‌گیری این مستند توضیح داد: من حدود ۸ سال است که به ساخت مستندهای استراتژیک اقتصادی با نگاه آسیب‌شناسانه روی آورده‌ام اما اینکه چه شد به فکر ساخت مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» افتادم به این دلیل بود که چند وقت پیش برای فیلم «نفت سیاه» که درباره خام فروشی نفت و مسایل و مشکلات ۱۰ ساله مسجد سلیمان است، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم برای آسیب‌شناسی اقتصاد ایران شدم.

کارگردان «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» افزود: این جایزه من را ترغیب کرد بیشتر روی مسایل اقتصادی با نگاه آسیب‌شناسانه تمرکز کنم. در واقع من از نگاه منتقدانه و چالشی یک مستندساز که نگاه جذابی هم هست، عبور کردم و تصمیم گرفتم درباره فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصاد ایران کار بسازم.

خسروی تاکید کرد: از دلایل دیگری که باعث شد به سراغ ساخت «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» بروم این بود که متوجه شدم ایران ۱۲ هزار سال قدمت در حوزه کشاورزی دارد اما با این قدمت طولانی با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. همه ما ایرانی‌ها به نوعی دهقان زاده و کشاورززاده هستیم و بیش از ۹۰ درصد اقیلم‌های دنیا را در ایران داریم.

وی ادامه داد: قبل از ساخت مستند به دنبال پیشینه‌ای بودم تا ببینم چند مستند پژوهشی درباره کشاورزی ساخته شده است که متاسفانه به مستند مهمی نرسیدم و در نهایت تمام چراهایی که در ذهن خود داشتم به یک پژوهش یک‌ساله، تولید دوساله و در نهایت یک پس تولید یک‌ساله برای «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» منجر و این مجموعه مستند ۸ قسمتی در طول چهار سال ساخته شد.

کارگردان «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» درباره موضوعات قسمت‌های مختلف این مجموعه مستند اظهار کرد: قسمت اول «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» درباره اهمیت کشاورزی، قسمت دوم و سوم درباره تولید در کشاورزی ایران و چالش‌ها و فرصت‌ها، قسمت چهارم و پنجم توزیع در صنعت کشاورزی، قسمت ششم مدیریت حوزه کشاورزی، قسمت هفتم کشاورزی کشور ترکیه است که ما به ترکیه سفر کردیم و قسمت هشتم درباره مثلث طلایی صنعت، دانشگاه و دولت کشور هلند که متاسفانه در ایران شکل نگرفته و اما در دانشگاه واخنینگن هلند به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و تاثیرگذار هم بوده است، صحبت می‌کند. در قسمت‌های مختلف از میان موضوعات متعدد به موضوعات مهم و نقاط طلایی که می‌توانیم در آن‌ها پیشرفت کنیم، پرداختیم.

«میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» اصلا مستند چالشی نیست

خسروی با بیان اینکه «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» اصلا مستند چالشی نیست، عنوان کرد: امیدوارم این مجموعه مستند جریان‌ساز باشد و تحولی در اقتصاد ایران ایجاد کند. ما تاکید می‌کنیم که اقتصاد ایران باید متکی به کشاورزی و مزیت‌های دیگر آن و نه متکی به نفت باشد. باعث تاسف است که باید بگویم این بحث گشایش اقتصادی که مدتی است در کشور راه افتاده متکی به نفت است. گشایش اقتصادی زمانی رخ می‌دهد که ما به مزیت‌ها توجه کنیم. مزیت‌های اقتصاد ایران مشخص است و اقتصاددانان و دولت هم آن را می‌دانند اما من متوجه این موضوع نمی‌شوم که چرا دست از سر فروش نفت بر نمی‌دارند.

وی افزود: کشاورزی به تنهایی دارای رشد مثبت اقتصادی بوده در حالی که تمام صنایع ایران به ویژه نفت رشد منفی داشته اند. حرف ما این است که آغاز تحول اقتصادی در ایران با تکیه بر کشاورزی ممکن است. ما تمدن، خاک، آب، زمین، فارغ التحصیل، مغز متفکر و شرکت دانش بنیان در زمینه کشاورزی زیاد داریم. اینکه می‌گویند ایران برای کشاورزی مناسب نیست چون کم آب است به شدت حرف غلط و دروغ محض است به این دلیل که ما استفاده درست از آب را یاد نگرفته‌ایم. در حال حاضر دانش به کمک کشاورزی آماده است و به شدت می‌تواند در این زمینه کمک و کشاورزی در ایران را به رتبه یک رشد اقتصاد تبدیل کند.

کارگردان «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» درباره کار در کشورهای ترکیه و هلند بیان کرد: سفیر هلند در ایران بسیار پیگیر کار ما بود. همچنین جالب است این نکته را بگویم که ما برای انجام تحقیقات به یکی از دانشگاه‌های کشاورزی مهم ایران نامه زدیم و آن‌ها بعد از چهار سال هنوز جواب نامه را نداده‌اند اما دانشگاه واخنینگن هلند بعد از ۱۵ دقیقه که از ارسال درخواست گذشته بود، جواب نامه ما را داد و از ما دعوت کرد تا به هلند برویم. همچنین نوشته بودند هر کمکی از دستشان بربیاید برای ما انجام می‌دهد.

به گفته خسروی، تحقیقات «میوه‌های روی درخت مانده‌اند» به دو صورت میدانی یعنی پژوهش‌های کتابخانه‌ای و اینترنتی و تئوری بوده است.

مستندساز باید جسارت داشته باشد

وی درباره سختی‌های کار اظهار کرد: من در این ۱۵ سالی که مشغول فعالیت بوده‌ام از هیچ کس برای کار اجازه نگرفته‌ام چراکه معتقدم مستندسازی به پیشرفت کشورم کمک می‌کند. مستندساز باید جسارت داشته باشد چراکه اگر بخواهد محافظه کار و دنبال اجازه گرفتن از افراد باشد کار پیش نمی‌رود.

کارگردان «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» با اشاره به اینکه این مستند راه خود را پیدا کرده است، افزود: درباره سختی‌ها کار باید بگویم ما در هماهنگی برای گفتگو با مسئولان کمی با مشکل مواجه بودیم. مسئولان مربوطه در ابتدا با ما مصاحبه نمی‌کردند اما زمانی که فیلم ساخته شد خیلی از افراد و مسئولان رده بالای کشاورزی در ایران از ما گله کردند که چرا با ما مصاحبه نکردید.

هنوز هنر را جدی نمی گیرند

خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا رونمایی از این مجموعه مستند در نهاد ریاست جمهوری تاثیر خود را روی مسئولان خواهد گذاشت یا نه، اظهار کرد: نکته مهم این است که مسئولان رده بالای ایران به ویژه در دولت هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که برای تحول در کارهای خود باید به مستندسازان و رسانه روی آوردند چراکه مستندسازان آغازگر تحول‌های اقتصادی، اجتماعی و… هستند.

وی افزود: تاثیر داشتن یا نداشتن این مستند روی تصمیم مسئولان به این موضوع بازمی‌گردد که آیا در گذشته فیلم‌های مستند و استراتژیک درباره کشاورزی و اقتصاد ایران ساخته شده است یا نه. یک فیلم به تنهایی نمی‌تواند جریان ساز باشد. یک فیلم زمانی تاثیرگذار است که تبدیل به مطالبه عمومی شود و زمانی آغازگر یک تحول است که مردم به موضوع آگاه شوند. هنوز فرهنگ عمومی نسبت به پیشرفت اقتصاد ایران شکل نگرفته است. ما با ساخت این مستند به دنبال فرهنگسازی بوده‌ایم و اینکه بگوییم راه های دیگری برای پیشرفت اقتصادی وجود دارد پس برایمان مهم این است که «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» را مردم ببینند تا تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

کارگردان «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» در پایان درباره استقبال مخاطبان از این مجموعه مستند گفت: بازخوردها بسیار خوب بوده است. برخی از استادان دانشگاه به من گفته‌اند این فیلم می‌تواند آغازگر تحول در کشاورزی ایران و جریان‌ساز باشد. همچنین به دلیل استقبال مخاطبان از این مجموعه مستند این فیلم روی بخش ویژه و صفحه اصلی فیلیمو نمایش داده می‌شود. احتمال نمایش این مجموعه مستند در کمیسیون کشاورزی مجلس، مجمع تشخیص مصلحت مظام و سازمان‌های دیگر نیز وجود دارد که امیدوارم زودتر محقق شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است