«آسمان آبی، زمین پاک» پیچیدگی درام را ندارد/ دزدی که اتفاقی تروریست می‌شود

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، مهیار ماندگار نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» که اکران آن به همراه پنج فیلم کوتاه دیگر از ۱۶ مردادماه در مجموعه «بازگشت کوتاه» در سینماهای هنروتجربه آغاز شده است، درباره ایده شکل‌گیری اولین فیلم کوتاه خود بیان کرد: این پروژه برای چهار سال پیش است که من تازه دانشجو رشته سینما شده بودم.

وی ادامه داد: در واقع به همراه بیشتر عواملی که با آن‌ها در این پروژه همکاری داشتم علاقه‌مند بودیم که فرم جدیدی از کار را تجربه کنیم چراکه آن‌ها نیز مانند من «آسمان آبی، زمین پاک» جزو کارهای اولشان بود و اینطور شد که برای پروژه اولم فرم و فضای فانتزی را که به آن علاقه مند بودم، تجربه کردم. همچنین چون کمبود اینگونه فیلم‌ها را در سینمای فیلم کوتاه ایران حس می‌کردم تصمیم گرفتم این حوزه را تجربه کنم.

نویسنده «آسمان آبی، زمین پاک» با اشاره به اینکه داستان این فیلم کوتاه ساده است و پیچیدگی درام را ندارد، اظهار کرد: بیشتر تجربه‌ای که ما در این فیلم کسب کرده‌ایم تجربه بصری، فرمی و ریتمی است که برای همه ما جذاب بود.

ماندگار درباره علت نامگذاری این فیلم کوتاه با عنوان «آسمان آبی، زمین پاک» گفت: شاید نام این فیلم کوتاه باعث شود عده‌ای فکر کنند که فیلم موضوعات محیط زیستی را دنبال می‌کند اما اتفاقاتی که در فیلم رخ می‌دهد این است که تمام اتفاقات فیلم از «آسمان آبی، زمین پاک» سرچشمه می‌گیرد. «آسمان آبی، زمین پاک» المانی است که علت و محرک اصلی تمام اتفاقات فیلم است و در عین حال که هیچ ارتباطی به فیلم ندارد در همه فیلم حضور دارد.

کارگردان «آسمان آبی، زمین پاک» در بخش دیگر صحبت هایش توضیح داد: چندی پیش که برای فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» به جشنواره برلین رفتم، در نشستی حاضر شدم و از شخصی شنیدم که می‌گفت «همیشه سعی کنید آن کاری را انجام دهید که شخص دیگری نمی‌تواند آن را انجام بدهد. اگر می‌بینید این کار شما را فردی دیگری بهتر از خود شما می‌تواند انجام بدهد به سراغ آن نروید.» آن زمان با خود فکر کردم اگر بخواهم فیلم رئال بسازم بسیاری بهتر از من که دغدغه شان رئال است، می‌توانند این کار را انجام بدهند پس سراغ ساخت فیلمی فانتزی رفتم.


نویسنده «آسمان آبی، زمین پاک» درباره عوامل این فیلم کوتاه نیز توضیح داد: عوامل اصلی کار با عشق در این پروژه کار کرده‌اند به عنوان مثال مدیر فیلمبرداری پروژه یک سال بالاتر از من در دانشگاه مشغول تحصیل بود. آهنگساز کار دانشجوی موسیقی دانشگاه هنر و طراح صحنه و لباس، بازیگران و….همگی جوان و دانشجو بودند.

ماندگار در پاسخ به این پرسش که چرا از عوامل و بازیگران حرفه‌ای‌تر برای کار استفاده نکرده است، تصریح کرد: مخالف استفاده از عوامل حرفه‌ای برای پروژه اول هستم اگرچه همین حالا نیز اگر بخواهم کار دیگری بسازم سراغ عوامل شناخته شده‌تر نمی‌روم. به دوستان خودم در این عرصه نیز توصیه می‌کنم که برای پروژه‌های اول خود به دنبال افراد شناخته شده نروند چراکه در ابتدا فرد اعتماد به نفس کافی ندارد به همین دلیل لازم است تجربه کند و خود تصمیم بگیرد. البته استفاده از عوامل شناخته شده باعث کسب تجربه می‌شود اما فکر می‌کنم برای کارهای اول بهتر است فیلمساز با عواملی کار کند که آن‌ها نیز چیزی برای بدست آوردن از پروژه داشته باشند.

کارگردان «آسمان آبی، زمین پاک» درباره تدوین این فیلم کوتاه که توانست نامزد بهترین تدوین جشنواره «واتر اسپرایت» لندن شود، توضیح داد: دانشگاه را با شاخه تدوین آغاز کردم و تدوین چند پروژه را نیز برعهده داشته‌ام. تدوین این کار مانند تدوین انیمیشن است و از همان ابتدا تدوین این فیلم کوتاه در فیلمنامه اتفاق افتاد.

ماندگار درباره قصه این فیلم کوتاه عنوان کرد: «آسمان آبی، زمین پاک» درباره مسعود دزد خرده پایی است که همیشه دزدی‌های کوچک انجام داده است اما این دفعه به جرم بزرگتری یعنی اقدام به ترور دستگیر می شود. تمام اتفاقات فیلم به جای آنکه دارای علت و معلول باشد در حقیقت به صورت تصادفی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: بیشترین چیزی که به مخاطب در این فیلم عرضه می‌شود تجربه جدید فرمی و بصری به لحاظ قاب‌بندی، ریتم و بازی با موسیقی است.

کارگردان «آسمان آبی، زمین پاک» درباره اکران این فیلم کوتاه در سینمای هنروتجربه بیان کرد: یکی از دوستان فیلمساز به من زنگ زد و گفت ما قصد داریم مجموعه‌ای با عنوان «بازگشت کوتاه» را که شامل 6 فیلم کوتاه است در گروه هنروتجربه اکران کنیم اما برای یک فیلم جای خالی داریم. ایشان به من پیشنهاد داد که فیلم خود را در این مجموعه اکران کنم که من نیز پذیرفتم.

ماندگار در پایان درباره اکران آنلاین این فیلم کوتاه اظهار کرد: پخش جشنواره‌ای «آسمان آبی، زمین پاک» به پایان رسیده است و قصد دارم این فیلم کوتاه را پس از اکران در سینماهای هنروتجربه به صورت آنلاین اکران کنم. همچنین حتی اگر موفق به اکران از طریق پلتفرم‌ها نشوم در مرحله آخر در یوتیوب و یا سایت های دیگر قرار می‌دهم.

انتهای پیام/