نمایش و تحلیل آثار سینمای سامری در جشنواره فیلم مقاومت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۳

نمایش و تحلیل آثار سینمای سامری در جشنواره فیلم مقاومت

نمایش، تحلیل و بررسی آثار سینمای سامری در دستور کار جشنواره فیلم مقاومت قرار گرفت.

به گزارش صبا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه درباره آنچه در سینمای جهان، تحت سیطره صهیونیسم، تولید و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، نمایش، تحلیل و بررسی آثار سینمای سامری در دستور کار شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت قرار گرفته است.

در همین راستا شفیع آقامحمدیان مدیر بخش سینمای سامری این دوره از جشنواره گفت: آگاهی‌بخشی به جامعه درباره سینمای سامری و اتفاقات آن یکی از مهمترین وظایف و رسالت‌های سینمای مقاومت و دفاع‌مقدس و صد البته جشنواره بین‎المللی فیلم مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه لفظ سامری، مفهومی جهان‌شمول است، افزود: لفظ سامری گسترده‌تر از صهیونیست است گرچه در ظاهر این دو واژه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مدیر بخش سینمای سامری جشنواره فیلم مقاومت ادامه داد: فیلمساز می‌تواند صهیونیستی نباشد اما در راستای تحقق اهداف صهیونیست و با تفکر غالب در این ایدئولورژی حرکت کند، با چنین رویکردی آثار این فیلمساز نیز در زمره سینمای سامری قرار می‌گیرد. این نوع سینما می تواند مفاهیمی چون بت‌پرستی مدرن، زن‌بارگی، نژادپرستی و حتی تروریست را ترویج کند.

آقامحمدیان تصریح کرد: در سینمای جهان ممکن است فیلمسازی لیبرال یا مذهبی باشد اما تحت‌تاثیر تفکر صهونیست اثر خود را تولید کند. در واقع در این نوع سینما، افرادی حضور دارند که مثل زمان حضرت موسی با اینکه معجزه دریا و گذر از دریا را دیده بودند اما با کمی چالش به گوساله‌پرستی روی آورده‌اند. سینمای سامری به دنبال ترویج تفکر دنیاپرستی است.

وی بیان کرد: جشنواره به دنبال نمایش برخی از آثار سینمای سامری و سپس تحلیل محتوایی و حتی فنی این آثار است تا مخاطب با آگاهی بیشتری با این قبیل تولیدات مواجه شود. به همین دلیل این بخش از جشنواره با حضور کارشناسان زبده داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

مدیر بخش سینمای سامری جشنواره فیلم مقاومت اظهار کرد: در زمان برگزاری جشنواره در هفته ‌دفاع‌مقدس بخشی از آثار و در زمان برگزاری بخش دوم جشنواره در هفته بسیج، بخش دیگری از آثار سینمای سامری نمایش داده خواهد شد که در هر دو بخش مهمانان و کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی فنی و محتوایی این آثار حضور خواهند داشت.

آقامحمدیان تاکید کرد: دشمن‌شناسی یکی از رسالت‌های اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است چراکه این مهم از جمله اصول مقاومت به شمار می رود. به عبارت بهتر، پرداختن به موضوع سینمای سامری در واقع مقاومت در جنگ نرم است. مخاطب سینمای مقاومت باید دشمن‌شناسی بالایی داشته باشد و بداند دشمن هر بار در سینما در چه قالبی مفاهیم صهیونیست را به او القا می‌کند.

وی افزود: در سینمای جهان کارگردانان مذهبی بسیاری حضور دارند که خواسته و ناخواسته مفاهیم صهیونیست را گسترش و اشاعه می‌دهند؛ این افراد نیز از جامعه هدفِ، بخش سامری جشنواره هستند چراکه مروج دنیاپرستی و تعریف جهانی بدون‌ حضور خداوند غالب و قدرتمند و تحت سیطره شیطانی نیرومند هستند.

مدیر بخش سینمای سامری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: بخش سینمای سامری در واقع تذکری برای موضوع مهدویت است. سینمای سامری همواره در حال نشان دادن جهان بدون مفهوم مهدویت و تعریف فلسفه جهانی بدون‌مهدویت بوده و هست و این موضوع نه فقط در سینمای داستانی بلکه در انیمیشن و حتی بازی‌های رایانه‌ای هم وجود دارد.

آقامحمدیان در پایان خاطرنشان کرد: بخش سینمای سامری حرکت در مسیر مهدویت است و تلاش دارد نشان دهد جهان بدون حضور خدای قدرتمند و موضوع مهدویت بی‌معناست؛ البته این بخش به همه چالش‌ها و پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد اما سعی می‌کند در حد بضاعت خود در این مسیر اثرگذار باشد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است