سرنوشت جشنواره ملی فیلم فجر چه می‌شود/ امکان تعویق تا جشنواره جهانی

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، با توجه به ادامه‌دار بودن بیماری کرونا، برگزاری آنلاین جشنواره‌های سینمایی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های روی میز مدیریان و دبیران جشنواره‌ها شده است و پس از آنکه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در جلسه با دبیران جشنواره‌های مختلف خواستار مطرح شدن برگزاری آنلاین در شورای سیاستگذاری این رویدادهای هنری شد، رسما کار بررسی این شیوه برگزاری در دستور کار دبیران قرار گرفت.

جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اولین جشنواره‌ای بود که همزمان با انتشار فراخوان خود اعلام کرد که امسال به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. علیرضا تابش پس از قطعی شدن برگزاری آنلاین این جشنواره اعلام کرد که نمی تواند چراغ جشنواره کودک را به عنوان یک جشنواره تخصصی ۳۳ ساله خاموش کند به همین دلیل تصمیم به برگزاری آنلاین آن گرفته‌اند.

در ادامه این تصمیم، شورای سیاستگذاری جشنواره «سینماحقیقت» نیز پس از برگزاری اولین جلسه هم‌اندیشی خود اعلام کرد که این جشنواره هم به دلیل بیماری کرونا به صورت آنلاین و مجازی برگزار خواهد شد.

همچنین سیدصادق موسوی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم اعلام کرد بخشی از این جشنواره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته وی درباره بخش اصلی و رقابتی جشنواره گفته است که به جمع‌بندی نرسیده‌اند. اما به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود این جشنواره نیز به سمت برگزاری آنلاین به صورت کامل خواهد رفت.

اما بدون شک مهمترین رویداد سینمایی سال جشنواره ملی فیلم فجر است که همچنان به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت نامشخصی دارد. یکی از گمانه‌زنی‌هایی که در روزهای اخیر درباره این جشنواره قوت گرفته برگزاری آن به طور همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر در سال آینده است. به نظر می رسد مدیران سازمان سینمایی قصد دارند تا با عقب انداختن جشنواره ملی فیلم فجر تا خرداد سال آینده، این جشنواره را با جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت همزمان برگزار کنند.

شاید یکی از مهمترین علت‌های این تصمیم میسر نبودن برگزاری این جشنواره‌ها به صورت آنلاین است. ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره ملی فیلم فجر و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی پیش‌تر اعلام کرده‌اند که برگزاری آنلاین جشنواره ملی فیلم فجر به دلیل خطر اکران آنلاین و صیانت از حقوق صاحبان آثار امکان پذیر نخواهد بود.

امید پویانفر

انتهای پیام/