«روایت سیل» از هشدار تا وقوع حادثه/ سفر به پساسیل | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰
مصطفی شوقی در گفتگو با صبا:

«روایت سیل» از هشدار تا وقوع حادثه/ سفر به پساسیل

مصطفی شوقی از ساخت مستند جدیدش با موضوع سیل سال 98 خبر داد.

مصطفی شوقی نویسنده و مستندساز درباره جدیدترین مستند خود با نام «روایت سیل» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: این مجموعه مستند به احتمال زیاد در ۴-۵ قسمت به زودی برای پخش از شبکه مستتد آماده می شود.

وی با اشار به اینکه این مجموعه مستند در مرحله تدوین است، گفت: نویسنده و پژوهشگر این مستند من هستم و تهیه کنندگی آن برعهده مهدی مطهر است.

این مستندساز درباره موضوع مجموعه مستند «روایت سیل» توضیح داد: این مستند نگاهی همه جانبه به سیل بهار امسال در استان های گلستان، لرستان و خوزستان دارد و روایت های متفاوتی از سیل امسال را بازگو می کند. در مستند «روایت سیل» ما با افراد مختلفی مانند جامعه شناس، روانشناس، مقام های محلی و کشوری، اصحاب رسانه، مسئولان مدیریت بحران، نیروهای جهادی و مردمی و کسانی که به نوعی از سیل سراسری امسال روایتی داشتند، گفتگو کردیم. در واقع این کار، مستندی است پر از روایت و قصه از آنچه که در بهار امسال در این سه استان و برخی از نقاط دیگر کشور رخ داده است.

او ادامه داد: من و عوامل کار از روز پنجم فروردین به استان گلستان رفتیم و سپس به استان لرستان و خوزستان سفر کردیم و به طور مستقیم شاهد وقایعی که در این سه استان هنگام وقوع سیل رخ داد، بودیم. ما در این مستند سه مرحله را مدنظر قرار دادیم؛ مرحله اول به پیشاسیل می پردازد یعنی مناطقی که در معرض سیلاب قرار داشتند. سوال جدی ما در این بخش این بود که مسئولان و مردم آمادگی مواجه شدن با این سیلاب را داشتند؟ و آیا هشداری به آنها توسط نهادهای ملی و محلی داده شده بود؟ مرحله دوم به وقایع هنگام سیلاب اشاره می کند که چه اتفاق هایی هنگام وقوع سیل رخ داده، چه نیروهایی حضور داشتند و چگونه کمک رسانی صورت گرفت؟ مرحله سوم پساسیل نام دارد که این موضوع را مدنظر قرار می دهد که پس از وقوع سیل نهادهای اجرایی و گروه های جهادی برای احیای مناطق گرفتار در سیل چه باید انجام دهند.

کارگردان مستند «هویدا» در ادامه گفت: سیل یک بلای طبیعی است ولی شرایطی برای رخ دادن آن وجود دارد، مثلا در مورد استان گلستان بزرگان و مسئولان منطقه می دانند که بیشتر مواقع در مرداد و شهریور سیل رخ می دهد یا در خوزستان ما همیشه شاهد سیل های فصلی در بهار هستیم، به همین دلیل است که سدهای زیادی در استان خوزستان برای مهار سیلاب ساخته شده است. در استان گلستان سیل بزرگ سال های ۸۰ و ۸۴ کشته های بسیار زیادی به همراه داشت که ما در این مستند درباره تجربیات تاریخی این دو رخداد بزرگ صحبت کردیم و همچنین در این مستند به اقداماتی که روزنامه نگاران، عکاسان ، مستندسازان و نیروهای امدادی هنگام بحران باید انجام دهند نیز اشاره کرده ایم.

این مستندساز با بیان این نکته که در ساخت این مستند به طور ویژه به دو شهر گمیشان و آق قلا اشاره شده است، تشریح کرد: در این مستند تصاویر بسیار جالبی از سد غیرت گمیشان وجود دارد؛ سدی که برای ساخته شدن آن ۶ امدادگر گلستانی جان خود را از دست داده اند. ما نیز مستند «روایت سیل» را به این ۶ امدادگر شهید گمیشانی تقدیم کردیم؛ افرادی که برای نجات شهرشان جان خود را از دست دادند.

شوقی با اشاره به اینکه در این مستند دو نگاه متفاوت و بعضا متضاد به سیل امسال دارند، اظهار کرد: ما در مستند «روایت سیل» از یک طرف به مدیریت هماهنگ در استان خوزستان و از طرف دیگر به نبود فرماندهی واحد در استان گلستان اشاره کرده ایم که باعث خسارت های زیادی در این استان شده است. در واقع هر چه در استان خوزستان نهادهای مربوطه منتظر سیلاب بودند در استان گلستان نه تنها هشداری داده نشده بود حتی گزارش های مشخصی نیز وجود دارد که ارزیابی درستی نیز از شرایط نداشتند.

کارگردان مستند «شورش علیه سازندگی» در پاسخ به این که به چه دلیل سراغ این موضوع برای ساخت مستند جدیدش رفته است، اظهار کرد: تنها مردم مناطق سیل زده در معرض سیل نبودند بلکه همه مردم به نوعی با این مشکل مواجه شدند. ما به عنوان یک مستندساز مانند مردم سیل زده در معرض آن سیلاب به عنوان یک سوژه برای ساخت مستند قرار گرفتیم. بالاخره بحران و فاجعه ای در کشور رخ داده بود که گروه های مختلفی از فیلمسازان، خبرنگاران و عکاسان در این مناطق حضور داشتند. من و گروهمان هم از همان روزهای اول به مناطق سیل زده سفر و شروع به ساخت این مستند کردیم.

وی در پایان گفت: مراحل فنی مستند «روایت سیل» به احتمال زیاد تا اواخر مرداد به تمام می رسد و این مستند برای پخش آماده می شود. دوستان زیادی در ساخت این مستند به ما کمک کردند که از آنها تشکر می کنم.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000