سیما تیرانداز بهترین راوی برای «رفیق» بود/ سفارشی نبودیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰
تهیه‌کننده «رفیق» در گفتگو با صبا:

سیما تیرانداز بهترین راوی برای «رفیق» بود/ سفارشی نبودیم

رضا حماسی تهیه‌کننده «رفیق» می‌گوید این برنامه از ابتدا سعی کرده است با سادگی، متفاوت و خارج از کلیشه‌های همیشگی بودن مخاطب را درگیر بکند.

رضا حماسی تهیه‌کننده برنامه «رفیق» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این برنامه که ویژه ماه محرم روی آنتن شبکه چهار سیما رفته است، توضیح داد: علی میرمیرانی طراح و کارگردان برنامه «رفیق» طرح  این برنامه را حدود سه یا چهار ماه پیش به شبکه چهار ارایه داده و درباره آن با شبکه صحبت کرده بود که درنهایت حدود ۲۰ روز پیش دوباره این طرح از سوی شبکه پیگیری شد و ما به این نتیجه رسیدیم که برنامه را بسازیم.

وی ادامه داد: باتوجه به زمان کمی که در اختیار داشتیم، مجبور شدیم پیش تولید، نگارش، تولید، انتخاب بازیگران و انتخاب راوی را همزمان با هم پیش ببریم و خداراشاکرم که توانستیم خودمان را در زمان مقرر شده به پخش برسانیم البته همچنان در حال ضبط برخی از بخش‌های برنامه هستیم.

تهیه‌کننده «رفیق» درباره انتخاب سیما تیرانداز به عنوان راوی برنامه اظهار کرد: ما با کارگردان برنامه چندین گزینه را برای راوی برنامه بررسی کردیم اما به سیما تیرانداز رسیدیم. ما به دنبال مجری نبودیم بلکه به دنبال بازیگری بودیم که توانایی اجرا و بیان خوب داشته باشد چراکه برنامه از یک فرم روایی و اجرایی برخوردار است و به همین دلیل ایشان به واسطه سابقه فعالیتشان در تئاتر و بیان خوبی که داشتند برای این کار گزینه مناسبی بودند.

حماسی ادامه داد: همچنین از آنجاکه متن بسیار سخت و طولانی و زمان تولید برنامه کم بود طبیعتا باید بازیگری را انتخاب می‌کردیم که علاوه بر توانایی بالا در اجرا بتواند به سرعت این بخش را در زمان کوتاه تولید پوشش بدهد.

وی درباره بخش‌های مختلف برنامه عنوان کرد: «رفیق» یک برنامه ترکیبی و نمایشی است که در هر قسمت روایتگر واقعه عاشورا از دیدگاه رفقای امام حسین (ع) است. ما در این برنامه به سراغ افراد نام آشنا واقعه کربلا نرفتیم بلکه ۱۳ کاراکتری را انتخاب کردیم که بسیاری از افراد آن‌ها را نمی‌شناسند. نمایش یکی دیگر از بخش‌های این برنامه است که بازیگران تئاتر آن را اجرا می‌کنند.

تهیه‌کننده «رفیق» با اشاره به اینکه تمرکز «رفیق» بر موضوع رفاقت است، بیان کرد: در بخش دیگر برنامه ما میزبان افراد ادیب، منتقد، شاعر، جامعه‌شناس، روانشناس هستیم که درباره موضوع رفاقت صحبت می‌کنند همچنین پرده‌خوانی عاشورا با اجرای محمدرضا معجونی، شعرخوانی توسط بابک صبوری، تکنیک‌های نقاشی توسط موحد بیرانوند، موسیقی و نریشن‌های ویژه از دیگر بخش‌های برنامه است.

حماسی درباره سیاه و سفید بودن کار تصریح کرد: کلیت طراحی این کار از ابتدا بر این اساس رقم خورده است که برنامه ساده، متفاوت و خارج از کلیشه‌های همیشگی کار شود تا بتواند بیننده را درگیر کند. روایت واقعه عاشورا از دیدگاه رفقای امام حسین (ع) و موسیقی کار نشان از متفاوت بودن برنامه دارد و در بخش‌های دیگر برنامه از جمله طراحی لباس، نورپردازی، فضای خالی صحنه و…. نیز سعی کردیم این تفاوت را رقم بزنیم. سیاه و سفید بودن کار نیز یکی از همین تفاوت‌ها است که برای بخش‌های گرافیکی و موشن گرافیکی از تکنیک مرکب استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بحث سیاه و سفید بودن کار در پیش تولید شکل گرفت، تاکید کرد: در تلویزیون معمولا برنامه سیاه و سفید وجود ندارد اما ما برعکس این سیستم حرکت و سعی کردیم با گرفتن رنگ و ساده کردن آن که در عین حال با فضا و ساختار برنامه هماهنگ بود، مخاطب را جذب کنیم و در عین سیاه و سفیدی تصویر و سادگی به آن تنوع ببخشیم.

تهیه‌کننده «رفیق» درباره بازخورد مخاطبان گفت: استقبال مخاطبان از این برنامه بسیار خوب بوده و حتی این بازخورد برای شبکه فراتر از انتظارشان رقم خورده است. آن چیزی که شاید برای مخاطبان جذاب بوده متفاوت بودن این ویژه برنامه ماه محرم و توجه به مساله رفاقت بوده است.

حماسی درباره اینکه این برنامه از شبکه چهار روی آنتن رفته است، خاطرنشان کرد: من برای این شبکه برنامه‌های مختلفی را کار کرده‌ام که در برخی از آن‌ها نیز با علی میرمیرانی همراه بوده‌ام. خود من نسبت به شبکه چهار به واسطه مخاطبان فرهیخته و فرهنگی که دارد، حس خوبی دارم همچنین لازم می‌دانم از سیداحمد موسوی صمدی مدیرگروه اجتماعی شبکه چهار که بسیار با ما در این برنامه همراه بوده‌اند، تشکر کنم. ما به هیچ وجه در برنامه با سانسور مواجه نشدیم و دستمان برای طرح موضوع نیز باز بود.

وی درباره به تکرار افتادن برنامه‌های مذهبی در تلویزیون اظهار کرد: من فکر می‌کنم زمانی که شبکه‌ها به برنامه‌سازان سفارش کار می‌دهند و یکسری موارد را به آن‌ها دیکته می‌کنند، این کارها آنچنان موفق به جذب مخاطب نمی‌شوند چراکه دغدغه‌ای در کار نیست زیرا یک کار زمانی موفق می‌شود که دغدغه داشته باشد. همچنین یکسری از کارها در دقیقه ۹۰ شکل می‌گیرد که این موضوع هم باعث می‌شود برنامه آنگونه که باید دیده نشود. ما هم اگر از سه ماه پیش شروع به کار می‌کردیم قطعا خروجی بهتری داشتیم اما متاسفانه این اتفاق در تلویزیون نمی‌افتد. امیدوارم برنامه‌سازان در هر حوزه‌ای که مشغول فعالیت هستند بتوانند دغدغه‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.

تهیه‌کننده «رفیق» در پایان با اشاره به اینکه این برنامه سفارشی نبوده است، اظهار کرد: علی میرمیرانی کارگردان این برنامه همیشه کارهایی را انجام می‌دهد که دغدغه‌اش را دارد. من به اندازه یک تهیه‌کننده سعی کردم با ایشان همراه شوم و کار را به نحو احسن به مرحله اجرایی برسانم.

ویژه برنامه «رفیق» به کارگردانی علی میرمیرانی و تهیه‌کنندگی رضا حماسی از ۱شهریور ماه در بخش شبانگاهی شبکه چهار سیما در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از شبکه چهار سیما در ایام محرم روی آنتن می رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است