تعزیه اولین گونه هنرهای نمایشی در ایران است/ باید این هنر را حفظ کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۷
بازیگر و نویسنده تعزیه در گفتگو با صبا:

تعزیه اولین گونه هنرهای نمایشی در ایران است/ باید این هنر را حفظ کنیم

بازیگر و نویسنده نمایش‌های آیینی و تعزیه از این هنر در کشورمان و لزوم آموزش آن به آیندگان می‌گوید.

حمید فضل‌الله بازیگر و نویسنده نمایش‌های آیینی و تعزیه در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا بیان کرد: قدمت تعزیه چندین هزار سال و اولین هنر نمایشی است که وارد کشورمان شده است. پس از یونان باستان اولین کشوری که به هنر نمایش دادن داستان‌های مختلف روی آورد، ایران بود و به دلیل آنکه هنری آیینی بود مردم احترام زیادی برای آن قائل بوده و بین عوام و خاص دارای ارزش بالایی شد. سندیت این صحبت‌ها کتاب‌ها و نسخ قدیمی بسیاری است که می‌توان در کتابخانه ملی به آن‌ها رجوع کرد.

بازیگر نمایش «غریب مدینه» با تاکید بر اینکه تعزیه چند دست است، عنوان کرد: تعزیه محرمی و عاشورایی مرسوم ترین و دلپسندترین نوع تعزیه بوده که در بین مردم بسیار گسترش یافته و توانسته است ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار کند. علاوه بر این به دلیل آنکه جنگی بین انسان‌های نیک و بد رخ داده است و با وجود پیروزی ظاهری انسان‌های بد اما همواره ما معتقدیم که انسان‌های نیک در این جنگ پیروز نهایی بوده‌اند.

نویسنده نمایش «تا رقیه» با انتقاد از رفتار مسئولان با هنر تعزیه خاطرنشان کرد: برخی از مسئولان بر این باورند که این هنر قدیمی شده و طرفداری ندارد، به همین دلیل حمایت قابل توجهی از این هنر ندارند و اهالی هنر تعزیه بسیار مظلوم واقع شدند. تعزیه، هنر حماسی سازی و برای مردم ایران بسیار ارزشمند است پس امیدوارم مسئولان توجه بیشتری به این هنر تاریخی داشته باشند.

بازیگر نمایش «فرات بر صراط» با بیان اینکه کرونا بر همه هنرها و مشاغل تاثیر داشته است، گفت: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این فضا را مدیریت کرد و هنر تعزیه را برای مخاطبان بیشتر اجرا کرد. از نگاه بنده اگر برای تعزیه خوانی چند فضا و مکان ویژه در شهرهای مختلف نظر گرفته می‌شد، بدون شک این مشکل کمتر دیده می‌شد و در این ایام می توانستیم بیشتر از این هنر استفاده کنیم.

این بازیگر تئاتر و سینما در پایان تاکید کرد: آموزش این هنر به آیندگان بسیار مفید است و باعث می‌شود تا آن ها با سنت‌های ما بیشتر آشنا شوند چراکه این هنر یک هنر آیینی است. وزارت ارشاد نیز اگر کلاس‌ها و فضاهایی را برای این آموزش به آیندگان در نظر بگیرد، در ترویج سنت ایران زمین کمک بسیاری کرده‌ است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است