ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری به روایت «وای تشنگی…» | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۸
معرفی کتاب؛

ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری به روایت «وای تشنگی…»

کتاب «وای تشنگی...» نوشته سیدمهدی شجاعی از حادثه عاشورا برای نوجوانان امروز می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «وای تشنگی…» نوشته سیدمهدی شجاعی کتابی درباره حادثه عاشورا برای کودکان و نوجوانان است.

سخن گفتن از حادثه دلخراش عاشورا برای نوجوانان امروز، کار ساده‌ای نیست و از هرکسی برنمی‌آید. فاصله فرهنگی، میان ما و فرزندان‌مان بسیار بیشتر از نسل‌های گذشته شده‌است.

«وای تشنگی…» پاسخی در اوج زیبایی و صلابت کلام به این دغدغه به‌جاست. شجاعی با تکیه بر فعالیت‌های چهار دهه، متنی را نوشته که تجربه‌های درخشان خود را هم به دلیل تقدم در این گونه ادبی و هم، به علت گستردگی مخاطب و قالب‌های مختلف این ژانر، اثری را پدید آورده که دل‌های مخاطبان نوجوان را به تلاطم وامی‌دارد، غبار تاریخ را از مصیبت عظیم کربلا می‌زداید و آنان را به ظهر عاشورای سال شصت و یک هجری می‌برد.

نثر «وای تشنگی…» در همراهی با تصویرسازی سیدحسام الدین طباطبایی فضایی آفریده است که گویی کتاب، قصد دارد خواننده خود را به صحنه تأثیرگذار پرده‌خوانی‌های زمان گذشته ببرد با این تفاوت که هنرمند، مفاهیمی جدید را با استفاده از عناصر بصری قدیمی و تکنیک‌های آشنا خلق می‌کند.

تصویرگر این کتاب مفهوم کشتی نجات بودن حضرت امام حسین را بن مایه ایده بصری کتاب قرار می‌دهد، به‌طوری که در تمام اثر، زمین را آب و آسمان را خاک گرفته است. در کنار این ابتکار، عناصری قدیمی همچون حضور فرشتگان، نورانی نشان دادن چهره معصومین حاضر در صحرای کربلا، گل‌های لاله روییده از خون شبیه‌ترین خلق روزگار به رسول اکرم و کبوترهای سفید تیرآگین شده، تأثیر نقاشی‌ها را دوچندان می‌کند.

طباطبایی نقطه اوج ماجرای عاشورا را با تصویر خون‌آلود و خسته ذوالجناح در آستانه خیمه اهل بیت نشان داده است. با این تفاوت که در کار او برخلاف مینیاتور مشهور استاد فرشچیان، خبری از زنان و کودکان نیست و نجابت وتنهایی این موجود باوفا، قلب‌ها را به تپش وا می‌دارد.

«وای تشنگی…» به قلم سیدمهدی شجاعی در ۳۲ صفحه و با قیمت ۳۷ هزارتومان از سوی انتشارات کتاب نیستان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است