آیا در تنهایی نیز اقامه‌ غم را بلدیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۰
نشر اطراف منتشر کرد؛

آیا در تنهایی نیز اقامه‌ غم را بلدیم؟

ویژه‌نامه دیجیتال «غم خرّم» کاری از نشر اطراف به مناسبت این روزهای محرم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «غم خرّم» عنوان ویژه‌نامه‌ای است که از سوی نشر اطراف برای روزهای محرم و شهادت امام حسین(ع) و یارانش آماده شده است.

این ویژه‌نامه دیجیتال ۱۷۰ صفحه‌ای شامل هفت بخش است و در آن چهار گزارش روایی از شرح حال کسانی آمده که خواسته‌اند زندگی‌شان با این آیین در هم تنیده شود.

«شاه حسین علم‌کِش»، «چهارگاه مهدی شادمانی»، «حاج عباسِ نغمه‌سرای اسلامی» و «عکس‌های آفتابی برایان ساندرز» عنوان این گزارش‌ها است. روایت‌های تصویری «غم خرّم» نیز یادگاری‌هایی ثبت شده از دوستداران امام حسین(ع) از سراسر جهان و شرح شیفتگی آن‌ها است. از یک نقاشی در موزه بریتانیا تا دعوت‌نامه‌ای برای مراسم عزاداری در راسته ساغری‌سازان.

عنوان این ویژه‌نامه نیز برگرفته از شعری از فواد کرمانی بدین شرح است:

«ای که به عشقت اسیر خیل بنی‌آدمند/ سوختگان غمت با غم دل خرمند»

در مقدمه این ویژه‌نامه آمده است: «در این سال راکد و کند که سرنوشت جهان معطلِ ذره‌ای مانده، اسم پیشکش‌ِ محرم‌مان را گذاشتیم «غم خرّم» که بیشتر یادمان باشد، چرا روایتِ وقایع سال ۶۱ حسابش از شرحِ باقی غصه‌های زندگی روزمره و معمولی‌ جداست. «غم خرّم» غمی است که جامد و مرده در ما نمی‌ایستد. زخم می‌زند ولی در شکاف جامانده از زخم، مسیری تازه می‌رویاند. دالان می‌زاید.

فاصله‌گذاری محرم ۹۹ شاید حسن‌القضاء ما باشد. مهلت ما برای تردید و تصمیم. فرصت ما برای این‌که غم‌مان را خودمان انتخاب کنیم و بگذاریم «غم خرّم» ما را بشکافد و برویاند. ما همیشه در این اندوه، دورِهم گریه کرده بودیم و نشده بود که دور از هم گریه کنیم. این محرمِ تلخ، آزمون سخت ماست: آیا در تنهایی هم اقامه‌ غم را بلدیم؟

کرونا همانطور که باقی نظم‌های مانوس و عادت‌های خود فریب را به هم ریخته روی این برگ از تقویم قمری هم ترکیب غریبی ساخته. ما را به مضمون این عزا نزدیک کرده است: آیا با حسین به این سفر، پا می‌گذاریم؟

تعریف یک خطی محر‌م‌نامه امسال این است: از عشق باید اثری برجا گذاشت»

«غم خرّم» روایت نشان‌ها و یادمان‌‌های به جامانده از دلدادگان‌‌ است‌:‌ علم‌ها و طومارها، عکس‌ها و نقاشی‌ها و صداها و متن‌ها است.

ویژه‌نامه دیجیتال «غم خرّم» را که نشر اطراف برای روزهای محرم در اختیار مخاطبان قرار داده است می‌توانید در سایت این نشر به نشانی atraf.ir دانلود کنید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000