حرکت روی «خط باریک قرمز»/ وقتی هنر رهایی‌بخش می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
به بهانه اکران در سینماها؛

حرکت روی «خط باریک قرمز»/ وقتی هنر رهایی‌بخش می شود

شبکه توسعه سینمای آسیا-اقیانوسیه «نتپک» در یادداشتی به مستند سینمایی «خط باریک قرمز» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری صبا، شبکه توسعه سینمای آسیا-اقیانوسیه «نتپک» همزمان با اهدای جایزه نتپک به مستند «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوشدست که در حال حاضر در سینماهای ایران روی پرده است، این فیلم را مورد بررسی قرار داده است.

در این متن می خوانیم: «آن نوجوان ها، قهرمانان «خط باریک قرمز» هستند-نوجوانان ۱۷ ساله-به اندازه کافی بالغ هستند که اراده و قدرت برای شرکت در گستره ای از فعالیت های جنایتکارانه را داشته باشند اما به همان اندازه هم کم سن و سالند که اذهان شان در زندانِ جوانان، جایی که در آن زندگی می کنند، شکل بگیرد و دگرگون شود و به سوی آینده ای امیدوارکننده تر حرکت کنند.

«خط باریک قرمز» که توسط فرزاد خوشدست کارگردان جوان ساخته شده یکی از یازده فیلم ایرانی بود که برای کسب جایزه «نت‌پک» در جشنواره بین المللی فجر رقابت می کرد. این آثار شامل فیلم های داستانی، مستند، مستند‌ درام و یک انیمیشن بود. خوشدست در فیلم مستند‌ درام خود ما را به درون جهان زندان سوق می دهد تا به ما مردان جوانی را که برای جرایمی چون دزدی، زنا، آدم ربایی، تجاوز زندانی هستند به همراه اعترافات‎شان نشان دهد.

مشکلات این جوان ها علت های بسیاری-شخصی، خانوادگی و اجتماعی-دارد که یک موضوع و تم قوی و نیرومند با مقدار اندکی امید است. این درام روانی توصیف شخصیتی موثق و باورپذیر را به ما ارائه می دهد و فضای واقعی از زندگی با در نظر گرفتن بازداشتگاه را خلق می کند.

بازیگران او (خوشدست) برای ایفای نقش نوجوانان خلافکار داوطلب شده اند. آنها می بایست از طریق کارگاه‌های آموزشی دلایل حبس شان را درک کنند.

این کارگاه آموزشی که توسط یک مربیِ نمایش اجرا می‌شود، قصد دارد به این مردان جوان با نمایش‌درمانی (دراماتراپی) کمک کند تا با جهان روبرو شوند و به راه خود ادامه دهند. نمایش درمانی به آن‌ها کمک می کند تا بر اثبات بیگناهی شان غلبه کنند و این بگونه ای بارقه امید است.

بعد از فراز و نشیب ‌های بسیار، نمایش آن‌ ها در جشنواره مورد تحسین قرار می‌گیرد و حتی به آلمان هم دعوت می ‌شوند. جوانان برای اولین بار از زندان خارج می‌شوند.

برای بسیاری، مثبت بودن این روش درمان ثابت شده ‌است. تمرین های آن‌ها به طور شگفت ‌انگیزی به اندازه خود فیلم سخت و پرتنش است. هنر، اینجا، به عنوان یک نیروی رهایی بخش عمل می کند.»

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000