گذار از نوجوانی به دنیای بزرگسالی با کمی شوخ‌طبعی خاص آمریکایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
یادداشتی به قلم مترجم «تربیت اصولی»؛

گذار از نوجوانی به دنیای بزرگسالی با کمی شوخ‌طبعی خاص آمریکایی

«تربیت اصولی» نوشته کورت ونه گات با ترجمه محمدرضا شکاری که به زودی منتشر می‌شود، کتابی تاثیر گرفته از جنگ جهانی دوم است و می‌تواند غم و شادی را به خوبی نشان دهد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «تربیت اصولی» نوشته کورت ونه گات با ترجمه محمدرضا شکاری قرار است به زودی در مجموعه پانورامای گروه انتشاراتی ققنوس به چاپ برسد.

محمدرضا شکاری مترجم این داستان بلند در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار صبا قرار گرفته به معرفی این کتاب می‌پردازد که متن این یادداشت بدین شرح است:

«بعید است کسی کتابخوان باشد و نام کورت ونه‌گات نویسنده‌ سرشناس آمریکایی را نشنیده باشد. او خالق رمان‌های مشهور «سلاخ‌خانه شماره پنج»، «گهواره گربه» و «شبِ مادر» است. ونه‌گات را بیشتر به خاطر داستان‌های علمی‌تخیلی طنازانه‌اش می‌شناسیم. اما شاید کمتر کسی بداند اولین رمانی که او نوشته داستانی است واقع‌گرایانه به نام «تربیت اصولی». این رمان کوتاه را انتشارات ققنوس به زودی در مجموعه پانوراما منتشر می‌کند.

ونه‌گات «تربیت اصولی» را در اواخر دههٔ چهل میلادی نوشت اما ناشری برایش پیدا نشد و این داستان بلند یا رمان کوتاه بعد از مرگ نویسنده به چاپ رسید. «تربیت اصولی» داستان نوجوانی است که آرزوی پیانیست شدن در سر دارد، اما او را به مزرعهٔ دایی‌اش می‌فرستند که ژنرال بسیار سخت‌گیری است و در جنگ جهانی دوم شرکت داشته. این نوجوان که پا به یک دنیای جدید گذاشته و با قوانین سفت و سخت و پیچیده‌ای روبرو شده، باید از پس خودش بربیاید تا بتواند به آرزوی خودش برسد. اما در این راه با شخصیت‌های مختلف و ماجراهای گوناگونی مواجه می‌شود که دید تازه‌ای از جهان به او می‌بخشند.

ونه‌گات «تربیت اصولی» را تحت تاثیر جنگ‌ جهانی دوم و یکی از نویسنده‌های محبوبش جی. دی. سلینجر نوشته و به خوبی توانسته غم و شادی و شوخی و جدی را در این داستان به هم بیامیزد و هجویه شیرینی دربارهٔ نظامی‌گری آمریکایی، روابط میان دو جنس، خانواده و نقش والدین بنویسد. در واقع «تربیت اصولی» داستانی است دربارهٔ گذار یک شخص از دنیای نوجوانی به دنیای بزرگسالی. داستانی با شخصیت‌های به‌یاد‌ماندنی و شوخ‌طبعی خاص آمریکایی که هم لبخند به روی لب خواننده می‌نشاند و هم او را به فکر وامی‌دارد.»

«مجموعه پانوراما» به دنبال بهره‌‍مندی آسان خواننده مشتاق از ادبیات جهان است. این مجموعه بهترین‌ و خواندنی‌ترین‌های ادبیات جهان را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، درست مانند آنچه «مجموعه Folio٢€» در انتشارات گالیمار محقق ساخت؛ قرار دادن داستان یا رمان‌های کوتاه یا بخش‌هایی از رمان‌های چند جلدی و گرانبها در دسترس همگان.

کتاب «تربیت اصولی» نوشته کورت ونه گات با ترجمه محمدرضا شکاری به زودی در نوبت چاپ اول و در مجموعه پانورامای انتشارات ققنوس روانه بازار کتاب می‌شود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است