سوگواره «سوگ در خانه» قابلیت جهانی شدن دارد/ تاکید بر خلاقیت و کیفیت در آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
مجید مجیدی عنوان کرد؛

سوگواره «سوگ در خانه» قابلیت جهانی شدن دارد/ تاکید بر خلاقیت و کیفیت در آثار

نشست خبری اولین سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» روز چهارشنبه 5 شهریور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، نشست خبری اولین سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» با حضور مجید مجیدی مدیر این رویداد روز چهارشنبه ۵ شهریور در موسسه فرهنگی خیریه «راه ایمان» برگزار شد.

مجید مجیدی دبیر سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» ضمن عرض تسلیت ایام محرم و صفر در سخنانی عنوان کرد: همانگونه که از عنوان جلسه مشخص است اولین سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» را در ایام ماه محرم برگزار می کنیم. این رویداد با همکاری شرکت نماوا صورت می گیرد که جا دارد از این دوستان تشکر کنیم که اسپانسری این جشنواره را پذیرفتند.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونا بیش از هر چیزی احساس می شد که نمی توانیم مانند سال های قبل محرم را در خیابان ها و کوچه ها باشیم و دیده شویم. من همیشه فکر می کردم که این ایام ظرفیت های گسترده ای به لحاظ نمایشی و فرهنگی دارد و همیشه ناراحت بودم چرا در حوزه هنری به این ایام توجه نمی کردیم. البته کارهایی در زمینه هنرهای تجسمی، سریال سازی، فیلم سینمایی و… شده است اما به اعتقاد من هنوز حق مطلب ادا نشده است.

این فیلمساز با اشاره به اینکه در ادیان مختلف نسبت به ساحت مقدس امام حسین ارادت دارند و این نشان دهنده عظمت ایشان است که همه مرزها را درنوردیده است، توضیح داد: ما فکر کردیم که این ایام کرونایی فرصت خوبی است که به ابعاد مختلف این واقعه بپردازیم و این ایام را در تاریخ فرهنگ ملی خودمان ثبت کنیم. از آنجا که مردم بیشتر در خانه باید عزاداری کنند پس تصمیم گرفتیم این سوگواره را برپا کنیم. من از همه اقشار و همچنین فیلمسازان جوان دعوت می کنم که با خلاقیت های خود در این سوگواره شرکت کنند. ما به اثری توجه خواهیم کرد که دارای دیدگاه، نظر و خلاقیتی باشد نه اینکه هرکس دوربینی دست بگیرد و از عزاداری داخل خانه فیلم بگیرد.

مدیر رویداد «سوگ در خانه» افزود: اینکه ما گفتیم با هر شیوه امکان فیلمبرداری هستیم منظورمان این نبود که کارهای ابتدایی برای ما ارسال شود بلکه به دنبال سهولت کار بودیم‌. نگاه ما سطحی و گزارشی به آثار نیست بلکه سطح توقع مان بالاست و درباره موضوعی کار می کنیم که برایمان بسیار اهمیت دارد. امیدوارم این حرکت در سال های آینده نیز ادامه دار باشد.

محمد رهبر دبیر این رویداد نیز در سخنانی بیان کرد: باتوجه به اینکه موسسه فرهنگی و خیریه راه ایمان هم موسسه فرهنگی است و هم خیریه تصمیم گرفتیم راه امام حسین (ع) را زنده نگه داریم. این موسسه تحت مدیریت آیت‌الله سیستانی است و ایشان تاکید بر روضه‌های خانگی داشتند به همین دلیل تصمیم گرفتیم این سوگواره برگزار شود.

وی افزود: هیات انتخاب، چهل فیلم را تا اربعین انتخاب می‌کنند و با شرکت نماوا این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذاریم و هر فیلمی که بیشترین بازخورد را داشته باشد، عنوان فیلم برتر از دیدگاه مردم را دریافت می‌کند. زمان اختتامیه دوازدهم آبان شب ولادت رسول اکرم (ص) است که با توجه به وضع کرونا نوع اختتامیه و اهدای جوایز را اعلام می‌کنیم.

به گفته رهبر، به نفر اول این سوگواره ۵ سکه تمام بهار آزادی، نفر دوم ۳ سکه، نفر سوم ۲ سکه و از نفر چهارم تا نفر دهم اهدا می شود. همچنین فیلمی که به انتخاب مردم برگزیده می شود ۳ سکه تعلق می گیرد.

مجیدی درباره ترکیب هیات داوران این سوگواره گفت: از نرگس آبیار و سیدرضا میرکریمی که دعوت ما را برای داوری آثار پذیرفتند، تشکر می کنم. ما برای حضور فیلمسازان حرفه ای در این سوگواره رایزنی کرده ایم. به عنوان مثال با مدیر انجمن سینمای جوان صحبت کرده یم و ایشان هم استقبال کردند و پوستر را روی سایت انجمن قرار داده اند. امیدواریم که دوستان فیلمساز در این امر مهم شرکت کنند و ما شاهد آثار خوبی در این زمینه باشیم.

مدیر رویداد درباره ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) بیان کرد: این دغدغه همیشگی من بوده است که درباره زندگی امام رضا (ع) فیلم بسازم. همچنین ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) جزو آرزوهای دیرینه من بوده است. پرداختن به این مقوله بسیار سخت است و احتیاط های بسیار زیادی را می طلبد. به عنوان مثال بنده از نزدیک شاهد سختی های ساخت فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بوده ام. اجر ایشان محفوظ است اما به هر حال این فیلم به دلیل نظارتی که وجود داشت که باید بخش هایی را حذف می کرد اما امکان پذیر نبود چرا که کتاب و نقاشی نیست که از آن حذف شود، فیلم است. برای فیلمساز سخت است که به این موضوعات بپردازد.

وی درباره فعالیت بین المللی این رویداد اظهار کرد: این حوزه و این ایام آنقدر ظرفیت های بزرگی در دنیا دارد که می طلبد این جشنواره جهانی شود. در هرکجای دنیا که بروید نام مقدس امام حسین برای آن ها آشنا است. خود من زمانی که در ایام محرم در تبت بودم، دیدم که بودایی ها چه عشق و علاقه ای به محرم به ویژه ساحت مقدس حضرت ابوالفضل ع دارند. تنها جشنواره‌ای که می‌تواند به واقع نام جهانی بگیرد همین جشنواره‌هایی است که با نام امام حسین (ع) برگزار می‌شود و همه دنیا او را می‌شناسند. امیدوارم امکانی وجود داشته باشد که از سال‌های آینده بتوانیم این رویداد را به عرصه جهانی ببریم. دوستان موسسه پیگیری می‌کنند.

مجیدی گفت: از آثار مستند نیز حتما استقبال می کنیم اما نگاه تازه و خلاقیت در کار برایمان مهم است. از آنجا که خاصیت تلویزیون نگاه ژورنالیستی است و از نگاه مطبوعات به این ایام نگاه می‌کند، من نگران این شدم که نکند مخاطب ما هم این تربیت را از تلویزیون یاد گرفته باشند. به این صورت که رو به روی تلویزیون نشسته باشند و این رسانه یک عزاداری نشان بدهد و دوستان ضبط کنند و بفرستند. فیلم از خانواده خود بگیرند و برای ما بفرستند.

وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن قطعا دوستان به زمان بیشتری نیاز دارند. انشاالله برای دوره های بعدی چند ماه قبل فراخوان را اعلام و از ظرفیت آثار انیمیشن نیز استفاده کنیم.

مدیر رویداد «سوگ در خانه» درباره چشم انداز این جشنواره در سال های آینده اظهار کرد: چشم اندازی برای سال های آینده وجود ندارد. دوستان موسسه راه ایمان امسال این پیشنهاد را مطرح کردند و من نیز به آن ها کمک کردم. اینکه در سال های آینده قرار است چه اتفاقی برای این سوگواره رخ بدهد بعدا درباره آن صحبت خواهیم کرد. ما در شرایط کرونایی قرار گرفته‌ایم و تصمیم به روزی گرفته شد. اینکه در سال‌های آینده چه خواهد شد مشخص نیست و همه چیز به تجربه امسال برمی‌گردد.

مجیدی درباره تعداد آثار ارسالی به این سوگواره تصریح کرد: پیش بینی من این است که از دو هفته آینده حجم گسترده تری از آثار بدست ما برسد. در این چند روز نیز آثاری به دست ما رسیده است.

مجیدی درباره همکاری با موسسه «راه ایمان» گفت: این موسسه مرکزی خودجوش و غیردولتی است. سال‌هاست با این موسسه آشنایی دارم. شاید گاهی با دیگر موسسه‌ها راحت نباشم ولی همواره شاهد خلوص و تلاش دوستانم در اینجا بوده‌ام. جا دارد از این فرصت استفاده کنم و بگویم این موسسه در کارهای فرهنگی، آموزشی و مدرسه سازی فعالیت می‌کند.

رهبر نیز درباره موسسه فرهنگی خیریه «راه ایمان» بیان کرد: در برخی از استان های کشور ما هم مدرسه سازی و هم مدرسه داری می کنیم. در ۵۰ محیط آموزشی ۷۰ مدرسه تحت نطارت ما است. ما محرومیت زدایی فرهنگی را از اهداف اصلی خود قرار داریم و سوگواره «سوگ در خانه» یک کار فرهنگی است که در موسسه شکلگرفته است.

مجیدی درباره جوایز این سوگواره بیان کرد: همه جوایز «سوگ در خانه» را نماوا تامین کرده است. پیسنهاد من این بود که جوایز ارزنده‌ای را به دوستان بدهیم چراکه می خواستیم بگوییم این موضوع بریمان اهمیت دارد. دوستانی که کارهای باکیفیت تری برایمان ارسال می‌کنند، ممکن است متحمل هزینه هایی شوند برای همین قصد داریم با این جوایز به فیلمساز و مسیر آینده اش کمک کنیم

وی ادامه داد: سال ها پیش خود من در سه دوره جشنواره ای را برگزار کردم. در آن هم جوایز بسیار ارزنده دادیم که از فجر هم بیشتر بود، سه دوره آن را برگزار کردیم و باعث شد فیلمسازان خوبی از آب در بیایند و مسیرشان را ادامه بدهند. موسسه «راه ایمان» هیچ هزینه‌ای برای این موضوع خرج نمی‌کند و اسپانسر رویداد خودش همه چیز را بر عهده دارد.

رهبر درباره تمدید مهلت ارسال آثار عنوان کرد: هیات انتخاب سوگواره تا اربعین مهلت دارند که از بین اثار ۴۰ اثر را انتخاب کنند. مهلت ارسال آثار تا آخر شهریور است و تمدید آن بستگی به نظر مجید مجیدی دارد.

مجیدی نیز در پایان گفت: امیدواریم فیلمسازان علاقه مند به شرکت در جشنواره آثار خود را تا شهریور بدست ما برسانند اما مانند همه جشنواره های دیگر ممکن است این مهلت تمدید شود‌.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است