فیلمنامه‌نویسان متضررترین آدم‌های سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱

فیلمنامه‌نویسان متضررترین آدم‌های سینما

محمدتقی فهیم منتقد در یادداشتی به مسایل مبتلابه فیلمنامه نویسان در سینمای ایران اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار صبا، محمدتقی فهیم روزنامه نگار و منتقد در یادداشتی به مساله فیلمنامه نویسی و اهمیت آن در سینمای ایران پرداخته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «به‌دلیل ارزشمند نبودن فیلمنامه در ایران و بحث بودجه که اصولا به اندازه کافی ارایه نمی‌شود، بالاخره باید میزان دستمزد فیلمنامه‌نویسان ساماندهی شود و تعیین سقف دستمزد با این دید، ایده خوبی است. ارزش فیلمنامه و حجم آن، نیاز تهیه‌کننده به اثر و… می‌تواند قیمت را تعیین کند، اما این امر در سینمای ایران مخدوش است. تقریبا متضررترین آدم‌های سینما، فیلمنامه‌نویسان هستند. گفته می‌شود یک‌درصد از بودجه سینما به بخش فکری فیلمسازی یعنی فیلمنامه‌نویس می‌رسد.

این‌که چه مولفه‌هایی یک فیلمنامه‌ را از دیگری متمایز می‌کند، بحث مهم‌تری است. شوراهای ما در مرحله تصویب فیلمنامه، کار را دقیقه‌ای قیمت‌‌گذاری می‌کنند و همین مساله اشکال بزرگی در دنیای فیلمنامه‌نویسی است. فکر می‌کنم به جای زمان، مولفه‌های محتوایی و رویکردهای تحقیقی اثر را باید در نظر گرفت یعنی بررسی کرد که یک فیلمنامه چقدر بحث تحقیقاتی دارد و افراد برای پژوهش‌های میدانی یا کتابخانه زحمت کشیده‌اند. این نوع آثار نیازمند صرف زمان بیشتری هستند و فرد باید به ادارات مختلف و مکان‌های گوناگون برود تا به نتیجه برسد. نمی‌توان اثر تحقیقی را با اثری که نویسنده ذهنی در خانه‌اش نوشته، یکی دانست.

گاهی معروف بودن نویسنده در قیمت کار اثرگذار است درحالی‌که نباید این‌طور باشد و در درجه اول، کیفیت متن مهم است. در کارهای سفارشی، شاید شهرت نویسنده اهمیت داشته باشد، اما همیشه این‌طور نیست. ما به‌جای مولفه‌های زمانی به بحث ارزشی باید توجه بیشتری داشته باشیم. در سینمای دنیا نگارش برخی فیلمنامه‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد و حتی به‌صورت گروهی روی اثر کار کنند، ایده مال شخص دیگری باشد، دیالوگ‌ها را نویسنده دیگری بنویسد و… اما در سینمای ما چنین چیزی وجود ندارد و جز معدود افرادی در تلویزیون و سینما، نویسنده‌های زیادی نداریم که آن‌ها هم معمولا سرشان شلوغ است و سفارش‌هایی در دست دارند. امروز همه دنبال این هستند که بدانند فیلمنامه را چه کسی نوشته، درحالی‌که چنین رویه‌ای غلط است و حتی به‌نظرم باید متن را بدون نام بررسی کرد و نظر داد. مخاطب، ضلع اساسی فیلمنامه است. وقتی کمپانی مطرحی از بین تعداد زیادی فیلمنامه یکی را انتخاب می‌کند، در این فکر است که چقدر در جذب مخاطب موفق خواهد بود؟ وجود این عامل، بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند و باید همه این ویژگی‌ها را برای تعیین میزان دستمزد فیلمنامه‌نویسان در نظر داشت.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است