پژوهشگران از ابعاد روانشناسانه گذار به دیجیتال غافل شدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۷

پژوهشگران از ابعاد روانشناسانه گذار به دیجیتال غافل شدند

رئیس گروه چند رسانه‌ای فرهنگستان هنر: امروز انسان در خدمت تکنولوژی است که پژوهشگران از آن غافل شده اند.

به گزارش «صبا»،«عبدالحسین لاله» که کمتر از دو هفته پیش با حکم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر به ریاست گروه چندرسانه‌ای این فرهنگستان منصوب شد، امروز گفت: یکی از تحولات اساسی عرصه هنر که در ۱۰ سال اخیر شاهد آن بودیم فرایند «مالتی مدیا» و یا همان چندرسانه ای است که با محصولات موشن گرافی، ویدئو آرت و پدیده هایی همچون گیم نت، اپلیکیشن و فضاهای مجازی در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به دربرگیری چندرسانه ای در زندگی روزمره افراد گفت: چند رسانه ای، مجموعه ای از اقتصاد، فناوری و هنر است که پیش بینی می شود در آینده به صورت کامل جای مدیاهای سنتی و آنالوگ را بگیرد.

رئیس گروه چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر اشاره به نقش چندرسانه ای در عرصه سینما و تلویزیون گفت: انواع تولیدات سینمایی و تلویزیونی و طراحی های مختلف در گذشته به صورت آنالوگ انجام می شد درحالی که بسیاری از فضاسازی‌ها و حقه‌های سینمایی به وسیله این مدیا در سینمای جهان انجام می شود و در فضای سینما و تلویزیون ایران همچنان بی رغبتی به فاصله گرفتن از فضاهای آنالوگ دیده می شود.

وی با اشاره به بازی های یارانه ای به عنوان یکی از مباحث این گروه تخصصی گفت: در حوزه دیجیتال، رفتاری منفعلانه داشتیم و همچنان تابع سخت افزارها هستیم که امیدوارم حضور جوانان خلاق کمک کند همانطور که در گذشته با همین امکانات شاهکارهایی تولید شده است، شاهد پیشرفت طراحان و هنرمندان در زمینه ساخت بازی های بومی منطبق با فرهنگ خود باشیم.

لاله اظهار کرد: انسان در خدمت تکنولوژی است و باید به مباحث نظری و فرهنگی در فضایی آکادمیک توجه کرد و با توجه به اینکه ما در دوره گذار هستیم احتیاج به پژوهش های بنیادی است، بر همین اساس با توجه به اینکه فرهنگستان هنر دارای جایگاه آکادمیک با پیشینه علمی است به دنبال مطرح کردن مباحث چالشی در این حوزه است.

وی افزود: چندرسانه ای، مبحثی جدید و بسیاری از ابعاد آن ناشناخته است و در فضای کشور شاهد شیفتگی ناآگاهانه و ابزار زده هستیم که مثال را از درون فراورده های غربی استخراج می کند، درحالی که باید تکنولوژی را در خدمت فرهنگ بومی خود بگیریم.
رئیس گروه چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر با اشاره به ضرورت فرهنگ بومی در مفهوم جهانی شدن گفت: حفظ فرهنگ بومی، یک ضرورت جهانی است چون تنوع فرهنگی، ضامن بقای جهانی شدن است.

لاله گفت: کتابهای چاپ شده بر مباحث سخت افزاری و نرم افزاری متمرکز است، در حالی که تاثیر دیجیتال در تحولات زیبایی شناسی و تحولات اجتماعی کمتر مورد بحث و پژوهش قرار گرفته است و در این راستا نیازمند پرداختن به مسائل ریشه ای و توجه به مباحث کلیدی در عرصه رسانه در یک بستر دانشگاهی هستیم.

وی با انتقاد از تعویق برنامه های مصوب گروه چندرسانه ای در گذشته گفت: فرهنگستان هنر تقریبا ۹ سال تعطیل بوده است و ما در اولین جلسه ای که در هفته های گذشته داشتیم بسیاری از فراورده های دیجیتال همچون رسانه، بازی، موبایل و ارتباطات را مطرح و ضرورتهای این حوزه را مشخص کردیم تا با استفاده از ظرفیت اعضای متخصص و متعهد این گروه تخصصی، سیاستگذاری های لازم را انجام دهیم.

«عبدالحسین لاله» یکشنبه ١٨ آذر ١٣٩٧ با حکم علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، رئیس گروه چندرسانه‌ای این فرهنگستان شد.

در پی تشکیل گروه چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، به عنوان عضو دائمی این گروه نیز منصوب شد.

نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهروز مینایی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی و علوم رایانه‌ای دانشگاه علم و صنعت، علیرضا گلپایگانی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران، غلامرضا آذری، عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد و یونس سخاوت، معاون دانشکده چندرسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز از سوی سرپرست فرهنگستان هنر، برای مدت دو سال به عنوان اعضای دیگر این گروه تعیین شدند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است