«وقتی پینوکیو آدم شد» برداشتی غیرمنتظره از اثری کلاسیک | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰

«وقتی پینوکیو آدم شد» برداشتی غیرمنتظره از اثری کلاسیک

کتاب «وقتی پینوکیو آدم شد» نوشته لیدا طرزی نهمین عنوان از مجموعه «اندیشه‌های خوشمزه» از سوی انتشارات قدیانی وارد بازار کتاب کودک و نوجوان شد.

به گزارش صبا، کتاب «وقتی پینوکیو آدم شد» نوشته لیدا طرزی با برداشتی غیرمنتظره از اثری کلاسیک، نهمین عنوان از مجموعه «اندیشه‌های خوشمزه» از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

طرزی نویسنده این کتاب مخاطب گروه سنی «ب و ج» را به روزهای پس از اتمام داستان آشنای پینوکیو می‌برد، وقتی قهرمان کله شق و ماجراجو به پسری واقعی تبدیل شده اما برخلاف انتظار همه، از شرایط جدیدش راضی و خوشحال نیست و به دنبال راهی می‌گردد تا به حالت قبلی برگردد و هرچقدر دلش می‌خواهد شیطنت بکند.

نویسنده از تمام شخصیت‌های داستان اصلی بهره برده و آن‌ها را در این چالش جدید در کنار پینوکیو قرار داده است. صد البته که هیچ نصیحت و توضیحی به گوش این پسر بچه فرو نمی‌رود. نه دلایل منطقی جینا و روکو می‌تواند او را قانع و آرام سازد و نه حتی، توضیحات و راهکار غیراخلاقی و هیجان انگیز روباه مکار.

پینوکیو از خوب بودن و انجام دادن وظایفی که به عنوان یک بچه باید به انجام برساند، کلافه است و مخاطب هشت سال به بالا به راحتی با او همذات پنداری می‌کند. اینطور به نظر می‌رسد که در شرارت، لذتی هست که هرگز در زندگی آرام و معقول نمی‌توان تجربه کرد!

تصویرسازی «وقتی پینوکیو آدم شد» همچون سایر آثار منان عشینی پر از ایده‌های جدید و زاویه دیدهای نامتداول است و باعث ارتقای سواد بصری و دقت کودک می‌شود. استفاده از ترفندهایی مثل سایه‌های متفاوت شخصیت اصلی، حس تعلیق را افزایش می‌دهد و مخاطب را برای رسیدن به بزنگاه پایانی اثر آماده می‌کند.

«وقتی پینوکیو آدم شد» با متنی نسبتاً طولانی، قدرت تمرکزی بیش از حد معمول می‌طلبد و باعث می‌شود تا کودک، ناخواسته روی متن دقت کند و به این شکل، علاوه بر ارتقای توان سواد پایه، به کمک سایر دروس هم می‌آید.

پایان «وقتی پینوکیو آدم شد» اگر تاثیرگذارتر از بخش انتهایی داستان اصلی نباشد، از نظر رویکرد انسان مدارانه، دستکمی از آن ندارد.

نهمین جلد از مجموعه «اندیشه‌های خوشمزه»، عشق را به زیباترین نحو ممکن به کودکان نشان می‌دهد و کودکان را به زندگی اندیشمندانه و مسئولانه فرا می‌خواند. کاری که به ندرت به آن دعوت می‌شوند.

«وقتی پینوکیو آدم شد» در قطع خشتی کوچک و در ۳۶ صفحه توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر کودک و نوجوان عرضه شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است