موسیقی سنتی دچار دوگانگی شده است/ به جای «ساز» گل و بوته نشان می‌دهند | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۳
محمد منتشری در گفتگو با صبا:

موسیقی سنتی دچار دوگانگی شده است/ به جای «ساز» گل و بوته نشان می‌دهند

محمد منتشری می گوید موسیقی سنتی دچار دوگانگی شده است و خیلی‌ها با اضافه کردن چند ساز کلاسیک اسم موسیقی خود را موسیقی نو گذاشته‌اند.

محمد منتشری خواننده پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره وضعیت موسیقی گفت: موسیقی هم مانند همه چیز در هر دهه‌ای تغییر می‌کند همان طور که موسیقی دهه ۶۰ با موسیقی دهه ۵۰ کاملا با هم فرق می‌کند.

وی افزود: مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… روی موسیقی تاثیرگذار است زیرا کسی که در حال خلق هنر است با شرایط موجود در جامعه زندگی می‌کند و همراه مردم است به همین دلیل همه چیز بر موسیقی تاثیر می‌گذارد که این تاثیرات گاهی مثبت و گاهی منفی است.

این استاد آواز با اشاره به اینکه نمی‌توانیم بگوییم موسیقی نسبت به گذشته بهتر یا بدتر شده است، توضیح داد: هنرجویانی که امروز کار می‌کنند شرایطشان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است زیرا زمانی بود که خیلی‌ها اصلا ساز یا آواز را نمی‌شناختند و منابع یادگیری کمتر بود ولی الان همه چیز در اختیار هنرجو است. زمانی‍که همه چیز برای یک نفر مهیا شود آن فرد قدر چیزی را که دارد نمی‌داند به همین دلیل آثار امروزی از نظر کیفیت کمی پایین‌تر است.

این خواننده پیشکسوت با اشاره به اینکه در زمان قدیم استادان کم بودند ولی هنرجویان با جان و دل کار می‌کردند، تاکید کرد: نباید به این فکر کنیم که مردم حوصله آواز ندارند و باید از ردیف موسیقی استفاده کنیم زیرا موسیقی ما بسیار غنی است و حیف است که به دست فراموشی سپرده شود. خیلی‌ها در کنار سازهای ایرانی یک گیتار و یا یک ویولن سل می‌گذارند و می‌گویند این موسیقی مدرن است در صورتیکه اصلا ربطی ندارد و به این نوع موسیقی تلفیقی نمی‌گوییم و ما می‌توانیم به کمک سازهای ایرانی تغییراتی در ریتم به وجود آوریم و موسیقی را برای شنونده جذاب کنیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم یک نفر به تنهایی نمی‌تواند روی موسیقی تاثیر بگذارد در نتیجه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات برطرف شود. تا زمانی‌که به جای ساز، گل و بوته نشان دهند و تا زمانی‌که مردم فرق تار و سه تار را ندانند مشکلات برطرف نمی‌شود و اوضاع بهتر نمی‌شود. همچنین بسیاری از بانوان، هنر دارند ولی جایی برای ارائه هنر خود ندارند به همین دلیل این مشکلات باید ریشه‌کن شود تا شاهد رشد موسیقی باشیم.

این خواننده در پاسخ به این پرسش که جامعه امروز ما تا چه اندازه نیاز به موسیقی جدید و نو دارد، خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف از موسیقی جدید استفاده می‌کنند که کاملا از موسیقی اصیل ایرانی فاصله گرفته است به عنوان مثال در موسیقی پاپ کارهایی که ارائه می‌شود اصلا با موسیقی سنتی هم‌خوانی ندارد و فاصله زیادی با هم دارند. فکر می‌کنم موسیقی سنتی دچار دوگانگی شده است. خیلی‌ها با اضافه کردن چند ساز کلاسیک اسم موسیقی خود را موسیقی نو گذاشته‌اند در صورتی‌که این دیدگاه اشتباه است و همه ما باید روی اصول پیش رویم. مردم هنوز پذیرای موسیقی آرام و سنتی هستند فقط باید آن را در قالب درست ارائه دهیم. موسیقی باید با توجه به شرایط زندگی امروز ارائه شود تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

وی در پایان گفت: آینده موسیقی بستگی به شرایط جامعه دارد و کسانی‌که در راس موسیقی قرار دارند می‌توانند زمینه مناسبی را برای فعالیت هنرمندان فراهم کنند. امیدوارم مشکلات برطرف شود و سخت گیری‌ها در مورد گرفتن مجوزها برداشته شود زیرا در موسیقی سنتی این سخت گیری‌ها لازم نیست و بارها دیدم که حتی شعر کهن هم مجوز نگرفته است.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000