تابلوهای فاخر محرمی متحرک‌سازی می‌شوند/ کتاب سال تجسمی در آستانه چاپ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۲
مسعود شجاعی طباطبایی در گفتگو با صبا:

تابلوهای فاخر محرمی متحرک‌سازی می‌شوند/ کتاب سال تجسمی در آستانه چاپ

سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره فعالیت‌های اخیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری توضیحاتی را ارائه داد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، درباره فعالیت‌های اخیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری توضیحاتی داد. وی در ابتدا درباره برپایی نخستین سالانه رقابتی حروف‌نگاری «علی ولی‌الله» در کانون هنر شیعی گفت: از میان آثار ارسال شده برای سالانه «علی ولی‌الله»، ۱۱۰ طرح انتخاب شد که هرکدام با یک روایت از حضرت علی(ع) کامل می‌شود و ما از آن کتابی تهیه می‌کنیم که در آستانه چاپ است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برگزاری مسابقه «لبیک یا حسین» که به تازگی فراخوان آن منتشر شده است، بیان کرد: به این نتیجه رسیدیم که در حوزه حروف‌نگاری یا تایپوگرافی یک کار متفاوت انجام دهیم که با کمک دوستان در کانون هنر شیعی و مجموعه راسخون و حوزه هنری، مسابقه «لبیک یا حسین» صورت گرفت. این رویداد با دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه شده است. در پایان این مسابقه آثار آن با کیفیت خوبی روی سایت‌ها قرار خواهد گرفته است و همچنین به شکل محصولاتی همچون پیکسل ارایه یا به موشن گرافیک تبدیل خواهند شد.

وی اشاره کرد: همچنین افرادی در بخش سینمایی کارهای فاخری مانند تابلوهایی که در حوزه محرم هستند جان بخشی و متحرک‌سازی خواهند کرد و به دنبال فعالیت‌های این چنینی هستند.

شجاعی درباره مسابقه بین‌المللی «ما کرونا را شکست می‌دهیم» توضیح داد: از کارهای دیگر ما که از کارهای پایانی مسابقه «ما کرونا را شکست می‌د‌هیم» است، اعلام فینالیست‌ها است. همچنین کتاب این مجموعه نیز چاپ شده است که به دو صورت ارائه خواهد شد. به افراد فینالیست یک جلد از این کتاب اهدا خواهد شد اما کسانی که کارشان برگزیده شده است ولی جزو فینالیست‌ها نبودند این کتاب به صورت الکترونیکی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

کتابی با مقدمه وزیر بهداشت

این کاریکاتوریست با اشاره به اینکه مقدمه این کتاب را سعید نمکی وزیر بهداشت نوشته است، توضیح داد: این کتاب ۳۸۸ صفحه را شامل می‌شود که در آن به معرفی برگزیدگان نیز پرداخته شده است. همچنین ما این کتاب را روی سایت ایران کارتون قرار می‌دهیم و نتایج مسابقه را نیز روی سایت خواهیم گذاشت و آثار نیز با کیفیت خوبی در اختیار تمامی مراکز استان‌ها قرار خواهد گرفت. در نمایشگاه و مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» ۸۸ کشور شرکت کردند که کارهای ارزنده‌ای برای آن ارسال و از بین ۴۲۰۰ اثر ۲۲۰۰تای آن انتخاب ولی در نهایت ۳۸۸ اثر برای چاپ در کتاب و نمایشگاه برگزیده شد. همچنین جوایز این مسابقه آماده است و به زودی به افراد اهدا خواهد شد.

وی افزود: در این اتفاق ما سه نفر را برای اول تا سوم شدن انتخاب خواهیم کرد. هنرمندان ایرانی در این رویداد مشارکت بسیار ویژه‌ای داشتند و تعداد آن‌ها زیاد بود، به همین دلیل ما ۷ جایزه نقدی به علاوه لوح تقدیر به آن اضافه کرده‌ایم که تشکری از هنرمندان کارتونیست باشد. موضوعاتی را که در کتاب این رویداد به آن‌ها اشاره شده است می‌توان در چهار بخش خلاصه کرد؛ بخش اول ادای دین به مدافعان سلامت است که شامل کادر پزشکی، پرستاری و کادر درمان می‌شود، بخش بعد با عنوان «ما کرونا را شکست می‌دهیم» بخش روحیه‌بخشی است که آثار کارتونی و کاریکاتوری می‌تواند در فضایی که کرونا به وجود آورده و برای تمام دنیا نگرانی‌هایی را دامن زده است، ایجاد کند. بخش سوم بحث توصیه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و… است و مورد چهارم بخش سیاسی این رویداد است. همچنین ما مصاحبه‌ای با برندگان مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» و داوران آن با امکان وجود زیرنویس آماده‌سازی کرده‌ایم. با توجه به شرایط ویژه‌ای که در آن هستیم و اینکه امکان برگزاری مراسمی نیست مراسم پایانی و اهدای جوایز را به شکل آنلاین انجام خواهیم داد. در رابطه با داوران، ما ۹ داور داشتیم که ۴ داور ایرانی و ۵ داور این مسابقه خارجی بودند که مصاحبه و گفتگو با آن‌ها با زیرنویس -برای مخاطبان داخلی زیرنویس فارسی و برای مخاطبان خارجی با زیرنویس انگلیسی- انجام گرفته است.

کتاب سال هنرهای تجسمی حوزه هنری چه شد؟

این هنرمند کاریکاتوریست درباره دیگر برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما کتاب سال است که یک کتاب تصویرگری مذهبی و دینی است که می‌خواهیم آن را به زودی به چاپ برسانیم. این کتاب سه بخش را شامل می‌شود؛ بخش اول چهره‌های پیشکسوت و اساتید این حوزه هستند، بخش دوم که باز هم دیگر اساتید را شامل می‌شود که کارهای فاخری دارند و در میانسالی قرار دارند و نسبت به بخش اول جوان‌ترند و بخش سوم که کاملا هنرمندان جوان هستند. درنتیجه متناسب با توانمندی این افراد، چه پیشکسوتان، چه اساتید و چه جوانان از ۱ تا ۴ صفحه در اختیارشان قرار خواهد گرفت. این کتاب تا هفته دیگر کار آن نهایی می‌شود و به چاپ حواهد رسید.

شجاعی طباطبایی درباره انتشار یک مجله و راه‌اندازی سایتی خبر داد: پیگیر هستیم که یک مجله هنرهای تجسمی را به شکل PDF یا نسخه الکترونیکی نیز تولید کنیم. همچنین یکی از برنامه‌های دیگرمان که به صورت ویژه نیز پیگیر آن هستیم در حوزه اقتصاد هنر است که احتمالا تا ماه دیگر سایتی را که مراحل آماده‌سازی آن انجام شده است راه اندازی کنیم. این سایت برای فروش آثار هنری است و زمینه‌ای خواهد بود که هنرمندان بتوانند آثارشان را به نمایش بگذارند بلکه این آثار به فروش برود.

وی در پایان درباره برنامه‌ حوزه هنری در هفته دفاع مقدس گفت: امسال اربعین حسینی با فاصله حدود ۲۰ روزی چهلمین سال دفاع مقدس است که برای آن برنامه ویژه‌ای نیز تدارک دیده شده است که در زمان خود اعلام خواهد شد.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500