اختتامیه نمایشگاه «نخ و نگاره» برگزار شد/ ۱۱ سال کم‌کاری در خوشنویسی‌اسلامی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۴

اختتامیه نمایشگاه «نخ و نگاره» برگزار شد/ ۱۱ سال کم‌کاری در خوشنویسی‌اسلامی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان نخ و نگاره بازدید کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان «نخ و نگاره» بازدید کرد. حسینی در پایان این بازدید که با همراهی عبادرضا اسلامی کولایی رییس فرهنگسرای نیاوران انجام شد، در سخنانی با اشاره به این مطلب که یکی از شاخه‌های جدی هنر در تاریخ و فرهنگ ایران، هنرهای وابسته به منسوجات، پارچه‌ها و بافته‌ها و در مرتبه بعد تزئینات آن‌ها است، گفت: هیچ شهری در ایران پیدا نمی‌شود که حسب اقلیم و قوم، تنوع نقوش و رنگ‌ها و طرح‌های تزئینی منسوجات را نداشته باشد. دایره گسترده نام‌ها و نقش‌ها نشان از پراکندگی این هنر در ایران دارد. بسیاری ازشاخه‌های این هنر متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده است. با این همه، این که هنرمندانی با شعور و شناخت، سعی در بازشناسی این میراث ارزشمند دارند و آن‌ها را براساس یافته‌های پژوهشی بازآفرینی می‌کنند سرمایه ثمین و ارزشمندی است. احیای رودوزی‌های سنتی و بروز خلاقیت در طراحی بهره‌مند از آن‌ها ظرفیت ویژه‌ای در حوزه طراحی مد و لباس و پیوند پوشش امروز با سنت‌های اصیل گذشته بوجود می‌آورد.

وی افزود: باید با استفاده از خلاقیت در کنار حفظ اصالت، هنرهای برآمده از هویت و سنت‌ها را با طراحی توأمان کنیم و در این بین آن را به درستی به نسل جدید معرفی کنیم تا جوانان مستعد به آن اقبال نشان دهند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ظرفیت الهام بخش هنرهای اصیل ایران در هدایت و سوق سلیقه مردمان مختلف جهان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. معرفی این هنر به جهانیان افزون بر آشنایی با فرهنگ و ارایه چهره‌ای واقعی از ایران بازار جدیدی در مقابل هنرمندان می‌گشاید. از این رو اقتصاد هنر به طور عام و اقتصاد هنرهای ایرانی با اقتصاد مقاومتی قرابت دارد. اقتصادی درون زا، برون‌گرا و ارزش محور که با نیروی انسانی تربیت شده موجود در کشور و همکاری و همت همه بخش‌ها خصوصا بخش خصوصی می‌تواند اتفاقات ماندگاری را در این زمینه به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ثبت آثار هنری ایران توسط کشورهای همسایه با اشاره به پیشنهاد کشور ترکیه برای ثبت پرونده «خوشنویسی اسلامی» در میراث فرهنگی جهانی یونسکو خاطر نشان کرد: دوران اوج هنرهای ما دورانی بود که توجهات ویژه به آن‌ها می‌شده و این مجموعه و امتیاز بوده که باعث رشد و ترقی هنر بوده است اگر دیگرانی هستند که در همسایگی ما سهمی از میراث گذشته را متعلق به خود می‌دانند اولین انگشت تذکر متوجه ما است که در این زمینه کم کاری کرده‌ایم. درباره همین پرونده خوشنویسی یازده سال پیش شخصا این پرونده را مطابق الگوی ارایه شده یونسکو آماده کردم و به مسئولان مربوطه میراث فرهنگی ارائه کردم و متاسفانه اقدامی صورت نگرفت. اگر یازده سال پیش اقدام موثری در این زمینه صورت می‌گرفت امروز شاهد این اتفاقات نبودیم.

حسینی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که اگر میراثی و یا چهره تاریخی توسط سازمانی جهانی به نام کشوری دیگر ثبت شود مسئولیت ما دو چندان می‌شود تا ابعاد مختلف آن هنر و یا آن شخصیت هنری را معرفی کنیم، عنوان کرد: به عنوان مثال مولانا برخاسته از فرهنگ ایرانی اسلامی است، اگر چه در ترکیه سالیانی زیسته و به خاک سپرده شده است. اگر کلیت ویژگی‌های فرهنگی یک تمدن معرفی شود ثبت یک پدیده از آن به معنای بیگانه شدن آن نیست. مثلا اگر کشوری حافظ را ثبت کند آیا کسی باور می‌کند که حافظ متعلق و متاثر از فرهنگ ایران نیست؟ از این رو تعلق هنر و هنرمندان با ثبت از بین نمی‌رود اما وظیفه ثبت و معرفی هنر و هنرمندان را باید با جدیت مورد توجه قرار داد.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نیز در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به توانمندی بانوان ایرانی در احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی از علاقمندی شورای اسلامی شهر تهران در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی خبر داد.

آیین اختتامیه نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان «نخ و نگاره» نیز با معرفی نفرات برگزیده، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عبادرضا اسلامی کولائی رییس فرهنگسرای نیاوران در سخنانی با ذکر این مطلب که پیشینه فرهنگسرای نیاوران دلیل برگزاری چنین نمایشگاه هایی است، گفت:  با وجود چنین دست‌های طلایی در کشور و بینش فلسفی و نگاه عارفانه و عاشقانه‌ای که در هنر ایران خصوصا هنرهای دستی وجود دارد چرا چرخه اقتصادی این هنر به خوبی نمی‌چرخد و ما باید نگران اساتیدی باشیم که کمتر از آن‌ها سراغی است.

وی افزود: حیثیت و آبروی هر کشوری به فرهنگ و هنر به ویژه هنر های دستی و سنتی آن کشور وابسه است چرا که آثار هنری، تعریف جامعی از فرهنگ و هنر و سرزمین خود در کمترین زمان ممکن به مخاطب انتقال می‌دهد. امیدوارم دراین زمینه در آینده بتوانیم با دنیا ارتباط بهتری برقرار کنیم.

سید عبدالمجید شریف زاده رییس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران نیز با ذکر این مطلب که امروز جایگاهی برای هنرمندان سنتی ایران وجود ندارد خاطر نشان کرد: به جای اقتصاد کارخانه داران باید به فکر اقتصاد هنرمندان باشیم.

وی افزود: هنر سوزن‌دوزی توسط بانوان ایرانی از گذشته تاکنون اعتبار بسیار به خود گرفته است .شاهکار هنر این هنرمندان در موزه‌های بزرگ دنیا در معرض دید عموم است. هنرمندانی که در جای جای این کشور آثار بدیع خلق کردند. وقتی ما می‌خواستیم این نمایشگاه را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کنیم به ما خرده گرفتند که شما هنرهای تجسمی نیستید. از رییس فرهنگسرای نیاوران سپاسگذارم که اجازه برگزاری این نمایشگاه در یک بنای فاخر را به ما دادند این گونه همراهی‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد.

رییس پژوهشکده هنر های سنتی ایران با ذکر این مطلب که باید برای هنر سوزن دوزی موزه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم مروج این هنر برای نسل های بعد باشیم، اظهار کرد: امیدورام با همکاری شرکت هیما مسابقه طراحی صنایع دستی را به زودی برگزار کنیم.

مهدی افضلی رییس بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز به عنوان آخرین سخنران با حضور در جایگاه گفت: اگر هنر صنایع دستی ایران در دیگر کشورها بود قطعا تبدیل به صنعت بسیار درآمد زا و بزرگ می‌شد. از این رو با اشتیاق فراوان اعلام می‌کنم بنیاد فرهنگی هنری رودکی آمادگی خود را برای مشارکت و برگزاری برنامه‌های مختلف از این دست را اعلام  میدارد

در پایان این برنامه برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایز خود را دریافت کردند.

نمایشگاه آثار سوزن‌دوزی معاصر ایران با عنوان «نخ و نگاره» از ۲۰ تا ۳۰ مردادماه توسط پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری شرکت آرمان رخش غزل (هیما) و فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است