روایتی مالیخولیایی از اصلی‌ترین شخصیت زندگی هر فرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۱
معرفی کتاب؛

روایتی مالیخولیایی از اصلی‌ترین شخصیت زندگی هر فرد

نمایشنامه «مادر» به قلم فلوریان زلر با ترجمه تینوش نظم‌جو طنزی تلخ و چون دردی ناگفتنی است که از نهاد شخصیت اصلی که هم‌زمان اصلی‌ترین شخصیت زندگی هر بشر یعنی «مادر» است، بیرون می‌ریزد.
به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نمایشنامه «مادر» به قلم فلوریان زلر با ترجمه تینوش نظم‌جو دومین اثری است که از این نویسنده فرانسوی در نشر نی منتشر شده است.
فلوریان زلر نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی متولد ۱۹۷۹ در پاریس است که نخستین رمانش را در سن بیست‌ودوسالگی منتشر می‌کند و جایزه‌ ادبی «هاشِت» را برای این کتاب، و جایزه‌ «انترآلیه» را برای رمان سوم‌اش از آن خود می‌کند. او تا به‌حال پنج رمان در فرانسه منتشر کرده است.
«آن سوی آینه»،‌ «دیگری»، «چرخ و فلک»، «مادر»، «حقیقت»، «پدر»، «یک ساعت آرامش»، «اگر بمیری»، «دروغ» و «پیش از پرواز» از جمله نمایشنامه‌های مهم این نویسنده هستند.
در پیش‌گفتار این نمایشنامه می‌خوانیم: «در آثار فلوریان زلر نمایشنامه «مادر» جایگاه ویژه‌ای دارد. به قول خود نویسنده «طنز تلخی»ست، مضحکه زندگی، دردی عمیق که از سرشت و نهاد شخصیت اصلی که هم‌زمان اصلی ترین شخصیت زندگی هر بشر است، «مادر» است، بیرون می‌ریزد، و چون دردی ناگفتنی است، مضحکه را آرام آرام تبدیل به تراژدی می‌کند.
فضای نمایشنامه «مادر» که از لحاظ ساختاری و مالیخولیایی باز چند قدم جلوتر از «اگر بمیری» زلر می‌رود، دور از فضای فیلم‌های دیوید لینچ و به ویژه «بزرگراه گمشده» نیست. با این تفاوت که وامی که زلر از نمایشنامه‌نویس‌هایی همچون یاسمینا رضا، ژان لوک لارگاس، مارگریت دوراس، یون فوسه یا هارولد فینتر برای بخش بخش تئاترش می‌گیرد فضای ذهنی مخاطب تئاتر را بیشتر از تماشاگر سینما برمی‌انگیزد.»
بخشی از متن نمایشنامه: «منم همین‌جا بودم دیگه… جای دوری نرفتم. کار خاصی نکردم. یه کم نظافت… آهان، چرا، بیرون رفتم… رفتم یه کم خرید بکنم. یه پیرهن خریدم. می‌خوای بهت نشون بدم؟ ولی بعید می‌دونم خوشت بیاد. خیلی سلیقه‌ی تو نیست. سرخه. جرئت می‌خواد پوشیدنش. یا باید به یه مناسبت خیلی مهمی باشه. واسه تشییع جنازه‌ی تو می‌پوشمش.»
لوران ترزی‌یف، کارگردان مشهور فرانسوی، درباره فلوریان زلر گفته است: «یکی از نادرترین نمایشنامه‌نویس‌های امروزی است که به مهم‌ترین توقعی که از هنر می‌رود به درستی پاسخ می‌دهد: بینشی شخصی از زندگی که در آن روح‌های زندگی نویسنده به روح‌های زندگی خواننده می‌پیوندند تا ادراک ما را از زندگی گسترده‌تر کنند.»
از این نویسنده و نمایشنامه‌نویس دو نمایشنامه «اگر بمیری» و «آن سوی آینه» نیز در مجموعه دور تا دور دنیا در نشر نی منتشر شده‌اند.
نمایشنامه «مادر» نوشته فلوریان زلر با ترجمه تینوش نظم‌جو در ۱۲۴ صفحه با قیمت ۱۶ هزارتومان در مجموعه دور تا دور دنیا از سوی نشر نی در اختیار مخاطبان علاقه‌مند به نمایشنامه‌های فرانسوی قرار گرفت همچنین نشر نی نسخه الکترونیکی این نمایشنامه را نیز منتشر کرده است.

زلر به‌عنوان نمایشنامه‌نویس فرانسوی‌ای که نمایشنامه‌هایش از همه بیش‌تر در دنیا اجرا می‌شوند، شناخته شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    134/130/332/500
  • مست عشق
    59/659/989/000
  • سال گربه
    37/506/172/000
  • بی بدن
    36/356/107/500
  • آسمان غرب
    6/352/590/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/389/803/000
  • آپاراتچی
    5/252/682/500
  • نوروز
    3/595/190/500
  • پرویزخان
    3/375/754/500
  • نیلگون
    30/280/000
  • تاوان
    11/095/000