«مکث» شما را به نذر فرهنگی می‌خواند/ روایت رسول نجفیان از نوحه‎‌های محلی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۶
مریم نوابی‌نژاد به صبا گفت:

«مکث» شما را به نذر فرهنگی می‌خواند/ روایت رسول نجفیان از نوحه‎‌های محلی

کارگردان برنامه «مکث» از ویژگی‌های سری جدید برنامه که در ایام محرم و صفر روی آنتن می‌رود، سخن گفت.

مریم نوابی‌نژاد کارگردان برنامه «مکث» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره سری سوم این برنامه که ویژه ماه محرم روی آنتن شبکه دو سیما رفته است، بیان کرد: برنامه «مکث» که برای اولین بار در ماه رمضان ۹۹ روی آنتن رفت به دلیل شیوع ویروس کرونا به قصه‌های مختلف اجتماعی و کادر درمان پرداخت.

وی ادامه داد: از آنجاکه به دلیل کرونا شرایط محرم امسال با سال‌های گذشته متفاوت است و مردم نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته در مجالس عزا شرکت کنند ما در سری جدید برنامه تلاش کرده‌ایم به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان به شیوع بیش از حد کرونا دامن نزد.

کارگردان «مکث» تاکید کرد: همچنین در زمینه ادای نذر، فرهنگسازی می‌کنیم و به مخاطبان می‌گوییم که و نذر تنها مختص یک ماه و افراد خاص نیست بلکه به جای نذر غذا می‌توان به نذرهای فرهنگی و یا محیط زیستی پرداخت و در واقع به بحث کمک رسانی به گونه‌ای دیگر نگاه کرد. به عنوان مثال ما میزبان مهمانی بودیم که نذر آبشخور برای آهوهای قصر شیرین کرده بود. در واقع این آهوها در منطقه‌ای زندگی می‌کردند که مین‌گذاری شده بود و برای آب خوردن حتما باید روی مین می‌رفتند.

وی با اشاره به اینکه موضوعی اجتماعی نیست که «مکث» نادیده گرفته باشد، گفت: ظرایفی در قصه‌های اجتماعی که پویا هستند، وجود دارد که تاکنون به آن‌ها توجه نشده است. علاوه بر آن در دل هر کدام از موضوعات اجتماعی بی نهایت قصه است که برنامه‌ساز باید برای رسیدن به اهداف برنامه آن‌ها را انتخاب کند. ما سعی کردیم در سری جدید برنامه که در ایام محرم و صفر روی آنتن می‌رود به موضوعات اجتماعی از جمله جهانگردی، بومگردی، اسیدپاشی، اعدام، بیماری اوتیسم و….با حرف و نگاه جدید بپردازیم.

کارگردان «مکث» درباره میزبانان این برنامه عنوان کرد: کوروش سلیمانی، پیام دهکردی، گیتی خامنه، فرناز رهنما، سپند امیرسلیمانی، گلاره عباسی، لاله صبوری و امین زندگانی میزبانان برنامه هستند که یک هفته کامل اجرای برنامه را برعهده دارند.

نوابی‌نژاد درباره بخش‌های مختلف برنامه اظهار کرد: غیر از بخش گفتگوی میزبان برنامه با مهمان و پخش مستندهای کوتاه در طول برنامه، رسول نجفیان در شب‌هایی خاص به جای تیتراژ برنامه از نوحه‌خوانی در مناطق مختلف ایران روایت می‌کند. همچنین در شب‌های دیگر پیام دهکری روایت‌های ادبی را که عارفه لک آن را می‌نویسد، اجرا می‌کند.

وی درباره دکور برنامه نیز تصریح کرد: از آنجاکه در دل قصه‌های ما معجزه زیاد است دکور «مکث» نیز یک دری است که باز شده و از آن نوری خارج می‌شود که نشان دهنده همان معجزه‌ای است که می‌تواند در تغییر نگاه مهمان باشد.

کارگردان «مکث» در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم اگر نخواهیم در حیطه موضوع‌های اجتماعی فقط آنتن تلویزیون را پر و یا به ساخت برنامه اجتماعی اکتفا کنیم، باید پشت هر اتفاقی که رقم می‌زنیم یک بینش باشد و حال مخاطب را بهتر و به نگرش جهانی بینی‌اش اضافه شود. این گونه است که در برنامه‌ها دچار یکدستی و ملال نمی‌شویم.

سری جدید برنامه «مکث» همچون برنامه مناسبتی که در ماه رمضان پخش شد، قصه‌ها و روایات آدم‌ها از یک موقعیت خاص به سمت حال خوب را روایت کرده و سراغ ماجراهای اجتماعی می‌رود. این برنامه اجتماعی به صورت گپ و گفت میان هنرمندان و صاحبان داستان‌های اجتماعی جذاب ضبط و پخش می‌شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است