«پرده عشاق» سنت قدیمی پرده‌خوانی را احیا می‌کند/ عهدشکنی کوفیان | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲
تهیه‌کننده برنامه در گفتگو با صبا:

«پرده عشاق» سنت قدیمی پرده‌خوانی را احیا می‌کند/ عهدشکنی کوفیان

تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پرده عشاق» از ویژگی‌های این برنامه و تدارک ویژه برنامه‌ای برای ماه محرم سخن گفت.

مریم قاسمی تهیه‌کننده رادیو در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره برنامه «پرده عشاق» که از خردادماه روی آنتن رادیو فرهنگ رفته است، اظهار کرد: «پرده عشاق» برنامه جدید رادیو فرهنگ است که در قالب جدید نقالی و نمایش روی آنتن می‌رود. در واقع از دل پرده خوانی، نقالی و از دل نقالی نمایش اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه را با پرده‌خوانی شاهنامه آغاز کردیم و با پرده‌خوانی‌های مختلف مانند پرده غدیر، پرده فتاح و پرده‌های مختلف در فضای برنامه که فضای قهوه‌خانه‌ای است، ادامه داده‌ایم.

تهیه‌کننده برنامه «پرده عشاق» درباره سابقه طولانی پرده‌خوانی در ایران گفت: در زمان‌های قدیم در قهوه‌خانه‌ها افرادی بودند که این پرده‌ها را می‌کشیدند، به قهوه‌خانه می‌آوردند و بخشی از آیین و فرهنگ، آداب و رسوم و پیشینه تاریخی ایران را از روی پرده برای مخاطبان خود بیان می‌کردند. در حقیقت پرده‌خوانی یکی از آداب و رسوم و سنت‌های بسیار قدیمی ما به حساب می‌آید که نشان دهنده حماسه‌ها و اتفاق‌های ملی و مذهبی است که در کشور رقم خورده است. بعدها تئاتر، سینما و رادیو و تلویزیون جای این پرده‌خوانی‌ها را گرفت.

به گفته قاسمی، رادیو فرهنگ این اهتمام را داشته است که پرده‌خوانی را دوباره بازسازی و بازیابی کند و آن‌ را به نسل جدید نشان بدهد. در همین راستا در هفته‌های گذشته به مناسبت عید غدیر پرده‌برداری و پرده‌خوانی از پرده غدیر برای اولین بار در صداوسیما به صورت زنده در کل کشور اتفاق افتاد.

وی درباره ویژه برنامه «پرده عشاق» به مناسبت ایام محرم عنوان کرد: روز پنجشنبه ۶ شهریورماه در برنامه پرده‌خوانی واقعه کربلا و عهدشکنی کوفیان را داریم. در واقع برای اولین بار در رادیو و در این برنامه یک نمایش رادیویی با پرده‌خوانی و نقالی تلفیق شده است و به صورت ویژه روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کننده برنامه «پرده عشاق» در پایان درباره استقبال مخاطبان از برنامه اظهار کرد: برنامه با استقبال بسیار خوبی به ویژه از سوی آن‌هایی که در حوزه شاهنامه و ادبیات عامه فعالیت می‌کنند، مواجه شده است.

«پرده عشاق» روزهای پنجشنبه ساعت ۱۶ با نقالی استاد مرشد محمدرضا معجونی، تهیه‌کنندگی و سردبیری مریم قاسمی و بازیگری علیرضا تابان، مسعود خواجه‌وند و صاحبه عظیمی روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است