شرایط سینما رو به بحران است/ تولید برای اکران در سالن‌های تعطیل‌شده | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
صبا گزارش می دهد؛

شرایط سینما رو به بحران است/ تولید برای اکران در سالن‌های تعطیل‌شده

در شرایطی که تولیدات سینمایی کم و بیش در حال انجام است سالن‌های سینما در وضعیت آشفته‌ مالی به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، وضعیت سینماهای سراسر کشور در ماه‌های اخیر به سمتی رفته است که دیگر قادر به حفظ نیروهای خود نیستند و یکی پس از دیگری دست به تعدیل می زنند. به تازگی این مساله مطرح شده که حوزه هنری تصمیم گرفته است ۳۰ درصد کارکنان خود را در سینماهایش تعدیل کند و این اخبار در حالی به گوش می رسد که مهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری قول حمایت و تحرک در حوزه هنری را داده بود.

سازمان سینمایی نیز به عنوان متولی اصلی حاکمیت در امر سینما چندین مصوبه در حمایت از سینماها به تصویب رسانده است که به نظر می رسد تا امروز عملی نشده اند. در همین رابطه یکی از مدیران پردیس‌های سینمایی درباره مصوبه سازمان سینمایی مبنی بر پرداخت قبض برق سالن‌های سینما گفت: تا امروز هیچ پرداختی به ما نشده است. در مجموعه ما ۴۰ میلیون تومان قبض برق آمده است که آن را به سازمان سینمایی ارجاع دادیم اما متاسفانه فقط از این اتاق به اتاق دیگر حواله شدیم و هیچ حاصلی تا امروز برای ما نداشته است.

۶ ماهه نخست هر سال به عنوان فصل طلایی اکران در سینما به حساب می آید. بررسی آمار فروش نیمه اول سال ۹۹ که یک ماه دیگر به پایان آن باقی نماده است نشان می دهد که سینما با ریزش انبوه مخاطب (نزدیک به ۱۴ میلیون نفر) مواجه بوده است. این شرایط در صورت ادامه‌دار شدن می تواند به ورشکستگی کامل سینماها بینجامد و بخش خصوصی فعال در این حوزه به فکر تغییر کاربری سالن‌های سینما بیفتد.

از طرفی برخی پردیس‌های بزرگ سینمایی در تهران و شهرهای دیگر همچنان پول فروش فیلم‌های سال گذشته را با پخش کنندگان و تهیه کنندگان آثار تسویه نکرده‌اند. چندی پیش معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد که مبلغی در حدود ۱۶.۵ میلیارد تومان بدهی سینماداران به صاحبان آثار است و مقرر شد این بدهی از طریق وام ۴ درصد صندوق اعتباری هنر به سینماداران پرداخت شود تا آنها نیز بدهی‌های خود را پرداخت کنند. این موضوع هم با گذشت یک ماه همچنان بلاتکلیف است و سینماداران و صاحبان آثار هنوز پولی دریافت نکرده‌اند.

با توجه به انبوه فیلم‌های اکران نشده در ماه‌های اخیر و همچنین خبر تولیدات جدید فیلم‌های دارای پروانه ساخت، در صورت بسته شدن سینماها به دلیل بدهی و نبود شرایط ادامه حیات، سینمای ایران سال‌ها پس از کرونا هم درگیر آسیب‌های جدی خواهد ماند. به نظر می رسد با این شرایط آشفته سینماها در ماه‌های اخیر لازم است که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری عاجل برای نجات سینماها از ورطه ورشکستگی کند تا بحران سخت کرونا به سرانجامی برسد. همچنین ۱۱ روز تعطیلی سینماها به دلیل محرم هم به بحران فروش می افزاید و البته از سوی شاید فرصتی باشد تا مدیران بتوانند برای روزهای بازگشایی برنامه ریزی کنند.

امید پویانفر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000