«پتش خوآرگر» و صف‌آرایی نیروهای نیکی در مقابل هجوم دیوان شرور | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۰
معرفی کتاب؛

«پتش خوآرگر» و صف‌آرایی نیروهای نیکی در مقابل هجوم دیوان شرور

مجموعه داستان «پتش خوارگر» به قلم آرمان آرین براساس داستان‌های اوستا و بُندهش نوشته شده است و جهانی اسطوره‌ای دارد و تقابل خیر و شر را روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ادبیات صبا، «پتش خوآرگر» عنوان مجموعه داستانی به قلم آرمان آرین است که چهارمین جلد آن با نام «از ژرفای تاریکی» در آخرین روزهای تیرماه ۹۹ از سوی انتشارات افق وارد بازار کتاب شد.

این مجموعه براساس داستان‌های اوستا و بُندهش نوشته شده و جهان کتاب، جهانی اسطوره‌ای و پر از شگفتی‌ها است. داستان «پتش خوآرگر» برپایه‌ مفهوم «فرّه» بنا شده، «فره ایزدی» که از دست پادشاه گریخته و جهان را دچار هرج و مرج کرده است؛ از یک سو نیروهای نیکی صف‌آرایی کرده و طرف دیگر دیوان شرور از زیرِ زمین به روی زمین هجوم آورده‌اند.

واژه‌ «پتش‌خوآرگر» به مرور زمان از فرشوادگر و سوادگر و سوادکوه تغییر شکل داده و در اصل، نام منطقه‌ای کوهستانی در مازندران است که از سالیان گذشته، اشاره‌هایی در کتاب‌ها و لوح‌ها و کتیبه‌های باستانی به آن شده است.

نام قهرمان اصلی این مجموعه‌ پنج‌گانه‌ «پتش‌خوآرگر» است؛ فرمانروایی که سرانجامِ جهان، نهایتِ نبرد نیکی و شر، به او بستگی دارد. «پتش‌خوآرگرِ» آرین فرمانروای دژ چرات در قلب سوادکوه است که حدفاصل میان آدمیان و دیوان است، اما دل در گرو کردارهای اهورایی دارد.

در بخشی از متن «از ژرفای تاریکی» می خوانیم: «گرشاسب برخاسته بود! بر دو پای کوه‌مانند خود ایستاده بود، با گرزی که چشمان سرخ هر چهارسویش می‌درخشید و بازوانی لرزان از حسرت و نفرتی که سال‌ها در جان خود انباشته بود و گیسوانی که به همان زودی خیس از عرق خشم بودند.

باورکردنی نبود که او دیگربار روانش را در تن خویش با خود داشت و گرزش، آن گرز نیاکان دیرین خاندان سام و نریمان را، در میان پنجه‌هایش می‌فشرد!»

از مجموعه «پتش خوآرگر» تا پیش از جلد چهارم آن، «حماسه سرآغاز»، «مردی از تبار اژدها» و «بر بنیادهای هستی» منتشر شده است و جلد پنجم این مجموعه نیز با عنوان «حماسه اندرون» به زودی منتشر خواهد شد.

«از ژرفای تاریکی» چهارمین جلد مجموعه «پتش خوآرگر» به قلم آرمان آرین در نوبت چاپ اول و در ۳۹۲ صفحه با قیمت ۵۸ هزار تومان از سوی انتشارات افق در اختیار علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است