روایاتی دلهره‌آور با فضایی گوتیک که دائما از حقیقت سر باز می‌زنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹
معرفی کتاب؛

روایاتی دلهره‌آور با فضایی گوتیک که دائما از حقیقت سر باز می‌زنند

«شکار مرگ» و «اتاق ورونیکا» آثار دلهره‌آور و رازآلود آیرا لوین نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی به ترجمه شهرام زرگر است که تا لحظه آخر خواننده را در مرز میان واقعیت و کابوس رها می‌کند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نمایشنامه «شکار مرگ» نوشته آیرا لوین با ترجمه شهرام زرگر که در نشر بیدگل به چاپ رسیده از مشهورترین نمایشنامه‌های لوین نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی است.

این نمایشنامه در سال ۱۹۷۸ با ۱۷۹۳ اجرای پیاپی صاحب رکورد طولانی‌ترین مدت روی صحنه بودن یک کمدی-تریلر در برادوی است.

«شکار مرگ» روایتی تودرتو دارد و به شکل اثری پست مدرن و نمایش در نمایش نوشته شده و آکنده از لحظات غافلگیرکننده و سرشار از شوخ‌طبعی است. داستان آن روایت کشمکش سیدنی برولِ میان‌سال با جوانی تهدیدگر بر سر کسب موفقیت در حرفه نویسندگی است. سیدنی لومت در ۱۹۸۲ بر اساس شکار مرگ فیلمی با همین نام ساخت.

این نمایشنامه در سال ۱۹۷۸ نامزد جایزه تونی شد و همچنین جایزه ادگار را برای دومین بار پس نمایشنامه «بوسۀ پیش از مرگ» برای لوین به ارمغان آورد.

بخشی از متن کتاب: «سیدنی: لامصب نقص نداره.

مایرا: غلط نکنم توام می‌تونی افتخار کنی به اینکه یکی از شاگردات یه نمایشنامه بفروش نوشته.

سیدنی: برای اولین بار در طول یازده سال زندگی مشترکمون عزیز دلم ببُر صدات رو!

مایرا: ای بابا…

سیدنی: دارم از حسودی می‌ترکم. شیطونه می‌گه همچین با اون گُرزه بکوبم تو فرق سرش که توی یه چاله هم‌قدوقواره خودش فرو بره، بعد همه‌شو به اسم خودم دربیارم…بهترین ایده تمام عمرم پیش رومه.»

دومین نمایشنامه‌ای که در نشر بیدگل از آیرا لوین با ترجمه شهرام زرگر منتشر شده است؛ «اتاق ورونیکا» نام دارد.

«اتاق ورونیکا» تریلری روان‌شناختی و رازآلود است که در آن داستان دائما از حقیقت سرباز می‌زند و تا لحظۀ آخر خواننده را در مرز میان واقعیت و کابوس رها می‌کند. پیچشهای دقیق و ساختمان مهندسی شده این نمایشنامه، یادآور سنت رمانهای معمایی نویسندگانی همچون، ادگار آلنپو، آگاتاکریستی، ژرژ سیمِنون، دشل هَمِت، ریموند چَندلِر، راس مک دانلد و … است.

استفن کینگ نویسنده رمانهای پرفروش درباره آیرا لوین مینویسد: «توانایی آیرا لوین در نوشتن آثار دلهرهآور به ظرافت ساعتساران سوییسیست و کارهای ما در مقایسه با آثار او مثل ساعتهای ارزان قیمت خرازیها».

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «زن: پس حالا یادت اومد واسه چی اینجا نگهت داشتیم؟

دختر: آره. آره. یادم اومد! اصلا یادم نرفته بود فقط داشتم تظاهر می‌کردم.

زن: ما واسه چی اینجا نگهت داشتیم؟

دختر: واسه اینکه من کشتم…

زن: بگو، اسمش رو بگو…

دختر: سیسی… من سیسی رو کشتم. من متأسفم مادر. قسم می‌خورم متأسفم!

مرد: و می‌دونی واسه چی کشتی‌ش؟

دختر: واسه اینکه اون فهمید من با کنراد چی ‌کار کردم. و دیگه نمی‌ذاشت این کار رو بکنم. می‌بینین؟ دیگه نقش بازی نمی‌کنم. من ورونیکا هستم.»

نمایشنامه «شکار مرگ» در ۱۴۴ صفحه و با قیمت ۱۹۵۰۰ تومان و نمایشنامه «اتاق ورونیکا» در ۱۱۷ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان از سوی نشر بیدگل با ترجمه شهرام زرگر در اختیار علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های دلهره‌آور قرار گرفته است.

آیرا لوین متولد ۲۷ اوت ۱۹۲۷ در سال ۲۰۰۷ بر اثر عارضه‌ قلبی در شهر نیویورک درگذشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است