پا به میدان گذاشته و «جوادیه» را روی صحنه بردیم/ جامعه به هنر نیاز دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۷
رضا بهرامی در گفتگو با صبا:

پا به میدان گذاشته و «جوادیه» را روی صحنه بردیم/ جامعه به هنر نیاز دارد

کارگردان نمایش «جوادیه» در مورد لزوم تولید اندیشه به وسیله هنرمندان و با حمایت‌ مسئولان باتوجه به شرایط موجود کشور و جهان صحبت کرد.

رضا بهرامی طراح و کارگردان تئاتر در مورد تازه‌ترین اثر خود در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: نمایش «جوادیه» برگرفته از بخشی از دغدغه‌های نسلی است که ممکن است همچنان برای آن‌ها علامت سوال‌های بسیاری وجود داشته باشد و با نسل‌های دیگر خود را مقایسه کنند. این نسل امکان دارد به سادگی و زندگی گرم در نسل خود حسرت برد و امروز را با وجود تکنولوژی‌های بسیار برای زندگی راحت‌تر، نقد کنند چراکه در آن زمان زندگی سالم‌تر و گرم‌تری وجود داشت.

او با اشاره به اینکه «جوادیه» در چهار قشر به بیان این دغدغه‌ها می‌پردازد، ادامه داد: مردم عادی، قشر فرهنگی، قشر هنری و قشر سنتی از جمله اقشاری هستند که در این نمایش با بخشی از دغدغه‌های آن نسل رو به رو می‌شوند. این علامت سوال برای من نیز وجود دارد که به چه دلیل در دهه‌ای که ما بچه بودیم بسیاری از فضاها وجود نداشت و بنابر دلایلی زندگی ما به سمت و سوی دیگری رفت.

کارگردان نمایش «کریملوژی» درباره ویژگی های اثر جدیدش و تفاوت آن با کارهای قبلی بیان کرد: تفاوت این اثر با دیگر آثارم این است که صحنه و فضا را بسیار خالی دیده ام زیرا تمایل داشتم تمام انرژی روی بازی بازیگر باشد و برای کلمه به کلمه موجود در نمایشنامه بازیگر را آگاه کنم تا بتواند آن را به درستی ادا کند.

او افزود: این نمایش طراحی صحنه خاصی ندارد و تنها پرده‌ای در انتهای سالن قرار دارد که یک راهرو را شکل داده‌ و چهار چارپایه سفید در نورهای موضعی قرار گرفته که سعی بر آن است تا به وسیله طراحی نور، فضایی خارجی و بیرونی را تبیین کند. همچنین به وسیله میکروفون‌ و اکو دادن به صدا سعی شده است تا این فضای خارجی پیش از پیش برای مخاطب ایجاد شود. در طراحی لباس نیز سعی شده است تا لباس‌ها به دهه شصت نزدیک شود.

طراح نمایش «عکس خانوادگی» با بیان اینکه ما می‌توانیم در هر شرایطی به زندگی ادامه دهیم، عنوان کرد: زندگی با زشتی و زیبایی کنار هم قشنگ است و قرار نیست تا ما همواره به صورت یکنواخت تنها زیبایی و یا تنها زشتی‌ها را ببینیم. امروزه در سراسر جهان مساله‌ای به نام کرونا بوجود آمده است و ما نباید براین باور باشیم که دیگر امکان فعالیت برای ما وجود دارد. هنرمندان می‌توانند حرکات و راهکارهایی نو و خلاقانه داشته باشند تا بخشی از مشکلات جامعه خود را حل کنند.

او اضافه کرد: کرونا بسیار مشکل‌ساز شده است اما نباید فراموش کرد که هنرمندان می‌توانند با تولیداتی مناسبِ این دوران علاوه‌بر پر کردن اوقات فراغت مخاطب و بازگردانی نشاط به جامعه، تولید اندیشه کنند. مسئولان نیز می‌بایست در این امر پیشگام باشند، چراکه اگر مسئولان از هنرمندان حمایت نکنند اتفاقی نخواهد افتاد.

بهرامی خاطرنشان کرد: آثار هنری فرصت هایی برای نقد و تحلیل جامعه‌ هستند و اگر بخشی از جامعه رو به انزوا و ناامیدی برود، هنر می تواند از آن جلوگیری کند یا اینکه جامعه را مجددا به مسیر درست بازگرداند. اگر یک نفر که به پوچی و ناامیدی رسیده است به مسیر درست خود بازگردد بُرد محسوب می‌شود.

او ادامه داد: تعداد تماشاگران در حال حاضر به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی به نیمی از ظرفیت سالن رسیده است و گروه نمایشی با تعداد کمتری تماشاگر رو به رو است و ما هم بر این موضوع آگاه بودیم ولی چون تمایل داشتیم شغل و هنرمان را از دست ندهیم و چراغ تئاتر را روشن نگه داریم بنابراین با همه این شرایط پا به میدان گذاشته و نمایش «جوادیه» را روی صحنه داریم.

کارگردان نمایش «همین حوالی» ضمن تشکر از مدیریت مجموعه تئاترشهر اظهار کرد: مدیریت محترم مجموعه تئاترشهر تمامی پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کرده و خطر بسیار کمی مخاطب را تهدید می‌کند و مخاطب به آسودگی می‌تواند یک ساعت در این مجموعه به تماشای نمایش نشسته و از آن بهره ببرد.

او با تاکید بر اینکه یک هنرمند نیاز به یک مدیر خوب دارد تا بتواند با برنامه‌ریزی‌های او هنرش به رشد و تعالی برسد، توضیح داد: امروزه مدیران هنری یا درحال تولید بیانیه هستند و یا مصاحبه می کنند. این موارد مهم است اما آیا مدیران به روند اجرایی و تولید آثار جدید فکر کرده‌اند؟ آیا با توجه به کمتر شدن فضای تئاتر، فکری برای تعامل با صدا و سیما برای راه‌اندازی مجدد تله تئاتری که بیش از ۱۵ سال است تعطیل شده، داشته اند؟ علاوه ‌بر این‌ها مسئولان تئاتر می‌توانند مذاکراتی برای تبلیغات بیشتر تئاتر در فضاهایی همچون صدا و سیما داشته باشند.

طراح نمایش «زندگی برای زندگی» ادامه داد: هنرمندانی که درحال تولید تئاتر هستند نیاز به تماشاگران دارند و اگر تماشاگری وجود نداشته باشد، اثر او دیده نخواهد شد. باید بدانیم که همه چیز صرفا با پول درست نخواهد شد و برنامه‌ریزی درست می‌تواند هنرمند را برای تولید اثر بهتر یاری کند. از نگاه بنده مدیر می‌تواند همچون پدری برای هنرمندان باشد که در صورت حضور او، هنرمند احساس یتیمی نکند.

بهرامی در پایان تاکید کرد: امیدوارم تا همه هموطنان و دوستان با تئاتر به گونه‌ی دیگری برخورد و با آن رابطه بهتری برقرار کنند. تئاتر مسیری است برای رشد، تعالی و بدست آوردن راهکار و امید برای بهتر زیستن.

نمایش «جوادیه» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی رضا بهرامی تا ۶ شهریورماه ساعت ۱۹:۴۵ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی آرش فلاحت پیشه، آیه کیان پور، امیر عدل پرور، هومن بنایی به ایفای نقش می‌پردازند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است