اختلافات داخلی کانون کارگردانان و ارتباط آن با مناقشات انتخابات خانه سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۸
صبا گزارش می دهد؛

اختلافات داخلی کانون کارگردانان و ارتباط آن با مناقشات انتخابات خانه سینما

در آستانه انتخابات اخیر خانه سینما دو نامه از سوی سه عضو کانون کارگردانان منتشر شد که بازخوانی آن در شرایط فعلی ضروری می نماید.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، یکی از مهم ترین دلایل اعتراض به انتخابات اخیر خانه سینما مناقشه بر سر ثبت کانون کارگردانان سینما در وزارت کار و دریافت شناسه است.

ماجرا از چه قرار بوده است؟

در آستانه انتخابات، پوران درخشنده، خسرو معصومی و رضا درمیشیان سه عضو اصلی کانون کارگردانان سینمای ایران در دو نامه بلند نکاتی را درباره آخرین وضعیت کانون اعلام کردند که در اینجا تکه هایی از آنها را مرور می کنیم. تاکید می شود که این مطالب صرفا از سوی این سه فرد مطرح شده و بازنشر به معنای تایید آنها نیست.

«-کانون کارگردانان سینمای ایران در وزارت کار با عنوان «انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان استان تهران» ثبت شده است.

-اسامی ۳۵۰ کارگردان عضو کانون علیرغم پر کردن فرم های مربوطه به انجمن صنفی کارفرمایی توسط کارگردانان و گذشت چندین ماه از تاسیس، به بهانه عدم بررسی مدارک به وزارت کار اعلام نشده است.

– تنها ۲۲ کارگردان به وزارت کار به عنوان عضو معرفی شده است.

-شورای مرکزی دریافت شناسه برای شرکت در انتخابات هیات مدیره خانه سینما را بهانه کرده و اقدام به برگزاری مجمع عمومی مخفیانه ۲۲ نفره ای (بدون اطلاع رسانی به تمامی اعضای صنف) کرده است.

– ما (آن سه نفر) بارها اعلام کردیم زمانی که کارگردانان اطلاع ندارند و آگهی انتخابات در روزنامه «صدای ملت» چاپ می شود چگونه متوجه انتخابات شوند.

-درخواست داشتیم این آگهی و تغییر زمان آن در کانال رسمی صنف منتشر شود که با آن نیز مخالفت شد.

-آنچه برای ما جای تامل دارد فشار به اعضای شورا و عدم اطلاع رسانی شفاف، عدم انتخابات آزاد و ابقای اعضای شورای مرکزی و بازرس، انتصاب اعضای علی البدل بدون مشروعیت و مقبولیت به بهانه هایی چون کرونا، نداشتن گنجایش سالن و اکتفا به۲۲ نفر است.

-ما معتقدیم اساسنامه صنف می بایست به شیوه شفاف در کانال های صنف منتشر شده و در اختیار تمامی کارگردانان قرار گیرد.

-واگذاری شورای صنفی نمایش به سازمان سینمایی و عدم حضور نماینده کانون کارگردانان جهت مطالبه و دفاع از حقوق اعضای صنف موجب تضییع حقوق کارگردانان سینمای ایران شده است.

-پس از اتمام جلسه انتخاب نماینده منتخب صنف برای هیات مدیره خانه سینما که با رای گیری اکثریت آرا انجام شده بود، در کمال ناباوری رای گیری باطل شده و اقدام به انتصاب فرد دیگری نموده اند.

-ما بر این باوریم که از مجمع عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران یک ماموریت دو ساله داشته ایم که به پایان رسیده است و حال که انجمن صنفی کارفرمایی تاسیس شده می بایست همگی شورای مرکزی استعفا داده تا نمایندگان واقعی تمامی کارگردان سینمای ایران دوباره انتخاب شوند نه اینکه اعضای جدید را منتصب کنیم و با تمامیت خواهی و پیدا کردن توجیهات شبه قانونی به اعمال خود وجهه قانونی بخشیده و تا دو سال آینده (سال ۱۴۰۱) خودمان را ابقا نماییم!

-دانستن این نکته برای کارگردانان محترم ضروری  است که شناسه نداشتن انجمن منعی برای عضویت اعضا در انجمن کارفرمایی و حضورشان در مجمع عمومی یا بی اطلاعی شان از مفاد اساسنامه نبوده و نیست. کمااینکه از بین ۳۵۰ نفر عضو کانون، علاوه بر ۱۱ عضو هیات مدیره و بازرسان، تنها ۱۱ عضو جدید بنا به سلیقه هیات مدیره به وزارت کار معرفی شده تا بتوانند اقلیتی در مجمع عمومی مخفیانه شرکت کنند.

-ما به هیچ عنوان مخالف حضور فیلمسازان تک فیلمی در صنف نیستیم و طرح این موضوع را تنها منحرف کردن بحث اصلی که حذف ۳۳۰  کارگردان از انتخابات و برگزاری انتخابات مخفیانه است می دانیم.»

آنطور که از متن این نامه ها برمی آید در حال حاضر کانون کارگردانان سینمای ایران که نام جدید آن انجمن صنفی کارفرمایی کارگردانان استان تهران است، حداقل روی کاغذ ثبت قانونی شده پس حضور این صنف در انتخابات و رای دادن بلامانع بوده ولی از دل نکاتی که در نامه ها مطرح شده است می توان به برخی اختلافات درون صنفی نیز پی برد که می تواند توسط یک حقوقدانِ مطلع بررسی شود که آیا منجر به تخلف نیز شده است یا خیر. به هر ترتیب آنچه حایز اهمیت است این که، اگر قرارست پرونده انتخابات اخیر خانه سینما بررسی شود لازم است به این نکات هم رسیدگی شود تا مشخص شود آیا اتهاماتی که از سوی سه عضو اصلی کانون کارگردانان سینمای ایران صحت دارد یا خیر.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است