«انارستان» از ایران ما را به ایران می‌رساند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۳

«انارستان» از ایران ما را به ایران می‌رساند

محمد توکلی فعال رسانه‌ای در یادداشتی «انارستان» شبکه افق را برنامه‌ای می‌داند که از ایران ما را به ایران می‌رساند و به گوهر وجودی‌مان پیوند می‌دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «انارستان» عنوان برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی، اجرای سینا هوشمندی نژاد، جانشین تهیه امین شکوهیه و سردبیری مسعود استادحسین است که با محوریت سلامت جسم و جان روزهای زوج ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه افق می‌رود.

محمد توکلی فعال رسانه‌ای در یادداشتی به برنامه «انارستان» پرداخته است.

متن یادداشت بدین شرح است: «این روزها بازگشت به فرهنگ خودی، بازگشت به گذشته پرشکوه و جلال تنها یک حس نوستالژیک نیست. یک ضرورت اساسی است به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که در تحریم قرار دارند و به دنبال راهکارها و نسخه‌هایی برای ورود به عرصه‌های تازه هستند که بدون اتکا به قدرت‌های دیگر روزگار را به سلامت پشت سر بگذارند.

«انارستان» برنامه‌ای است جالب درباره طب سنتی و فواید آن برای جامعه ایرانی. تولید این برنامه در شبکه افق که اصول و چارچوب‌های خاص خود را قطعا در ادامه استراتژی‌های کلی آن است، اما از منظر طیف گسترده مخاطبان «انارستان» برنامه‌ای است مفید. برنامه‌ای که بخش‌های مختلف و اقشار متعدد با آن ارتباط برقرار می‌کنند. «انارستان» ساختاری ساده و آشنا دارد. یک مجری زن و یک مجری مرد به نوبت برنامه را اجرا می‌کنند، چهره‌هایی تازه که اجرایی صمیمی دارند.

برنامه گفتگومحور است، یک تاک شوی نرم که پزشکان و متخصصان علوم سنتی مقابل مجری می نشینند و درباره محاسن استفاده از داروهای گیاهی و سنتی، تغذیه سنتی و آنچه در گذشته وجود داشته و هجوم فرهنگ غربی یا ناآشنایی ما آن را به حاشیه رانده صحبت می‌کنند. بحث‌ها گرم است و کارشناس برنامه می‌تواند با شوخی و با لحنی خودمانی با مخاطبش صحبت کند، به همین دلیل بحث‌های خشک علمی و کارشناسی برای مخاطبان به ویژه خانواده‌ها دلچسب است.

«انارستان» از معدود برنامه‌های علمی سیماست که می‌تواند برای مخاطبانی در سطوح مختلف جذاب باشد به این دلیل که همه وجوه استفاده از طب سنتی و غذاها و داروهای ایرانی را بیان می‌کند، برای بینندگانش روش‌های پخت غذاهای سنتی و مفید را توضیح می‌دهد و کارشناس سعی دارد تنها به گفتن موضوعات بسنده نکرده و عملی به بینندگان برنامه، آموزش دهد. شاید پخش چنین برنامه‌ای از شبکه‌های پربیننده و اصلی سیما می‌توانست اهداف سازندگان را بیشتر محقق کرده و تاثیر آموزشی بیشتری داشته باشد.

«انارستان» از آن دست برنامه‌هایی است که با هدف اطلاع رسانی و آموزش ساخته می‌شوند و در دسته برنامه‌های تخصصی جای می‌گیرد، چنین برنامه‌هایی که از انبوه تولیدات سطحی و صرفا سرگرم کننده شبکه‌های متنوع و متعدد فاصله می‌گیرند، قرار است در مخاطب مسایل فرهنگی را نهادینه کنند. قطعا با یک فصل یا دو فصل تولید «انارستان» یا برنامه‌هایی از این دست، فرهنگ استفاده از غذاها و داروهای سنتی که فراموش و کمرنگ شده باز نخواهد گشت اما استمرار تولید چنین تاک شوهایی اعتماد جامعه را نسبت به استفاده از این داروها و روش‌های درمانی که ایرانیان در گذشته با آن خو گرفته بودند، تقویت می‌کنند.

دکور سنتی و شاد برنامه در عین حال که زیبا و پرانرژی است، ادای دینی به گذشته است و نکته مهمتر این که مانند اغلب تاک شوها، این دکور لاکچری، غربی و پرزرق و برق نیست.

اگر یکی از ضعف‌های مدیریت رسانه تلویزیون را نبود استراتژی واحد و درازمدت متناسب با نیازهای جامعه بدانیم تولید برنامه‌هایی از جنس «انارستان» اتفاقی مثبت و سودمند برای جامعه است.

در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه دقیقا در بخش دارویی سلامت جامعه و امنیت روانی مردم را نشانه رفته، بازگشت به داروهای اصیلی که در نقاط مختلف ایران وجود دارند و دستیابی و کشف مجدد آنها دشوار نیست، یک استراتژی درست، سودمند و ضروری است. همان قدر که تولید سریال‌های لاکچری و بی‌ربط به زندگی اغلب مردم در این مقطع تاریخی و اجتماعی، اشتباه و خطای استراتژیک محسوب می‌شود.

«انارستان» یک نقطه عطف است، یک شروع برای مردمی که گذشته ای کامل و درخشان داشته اند و مدتی از آن همه قدرت و خلاقیت دور بوده‌اند، شاید بزرگترین خدمت تحریم‌ها به ما بازگشت به روزهای اوج است.

روزهای درخشش سنت‌ها و فرهنگ ایرانی. روزهایی که مرعوب غرب نبودیم و آنچه نیاز داشتیم تولید می‌کردیم و متکی به باورها و آموخته‌هایمان بودیم. «انارستان» از ایران ما را به ایران می‌رساند، ما را به گوهر وجودی‌مان پیوند می‌دهد. گوهری که باید دوباره غبار از آن زدود…»

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است