بررسی آثار کارل چاپک در برنامه «هزارتوی داستان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۹

بررسی آثار کارل چاپک در برنامه «هزارتوی داستان»

در این هفته برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش به بررسی آثار نویسنده اهل چک، کارل چاپک می‌پردازد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، این هفته در روز جمعه برنامه «هزارتوی داستان» رادیو نمایش به بررسی آثار نویسنده اهل چک، کارل چاپک می‌پردازد. کارل چاپک نویسنده‌ای است که معتقد بود:«تصور کنید چه سکوتی برقرار خواهد شد اگر مردم مجبور باشند فقط درباره چیزهایی که به درستی می‌دانند حرف بزنند.»

بهناز بستان‌دوست مجری کارشناس برنامه «هزارتوی داستان» با اعلام این خبر عنوان کرد: کارل چاپک در سال ۱۸۹۰ چشم به جهان گشود و در دوران جنگ جهانی به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت چشمگیری داشت. او نوشتنِ گونه‌های ادبی بسیاری از جمله داستان‌های علمی و کارآگاهی را تجربه کرد، اما فعالیت او در زمینه روزنامه‌نگاری و ارائه مقالات تاثیرگذارش باعث شد تهدیدی برای دیکتاتورهای فاشیستی به شمار آید تا این که اواسط دهه ۱۹۳۰، به یک ضدفاشیست آشکار تبدیل شده بود. 

وی افزود: چاپک در زمینه ادبیات داستانی از اولین نویسندگانی است که در زمینه ژانر علمی تخیلی نام خودش را ثبت کرده و نکته مهم درباره او این است که وی اولین کسی است که واژه ربات را که در تقبیح زندگی و تمدن ماشینی است، برای نخستین بار در کتاب «کارخانه ربات‌سازی روسوم» معرفی و مفهوم آن را تبیین کرد.

در این برنامه بهناز بستان‌دوست داستان «کلکسیون تمبر» او را روایت کرده و در بخش کارشناسی با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت. همچنین گویندگی بیوگرافی را رضا عمرانی به عهده گرفته است.

«هزارتوی داستان» به تهیه‌کنندگی ژاله محمدعلی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است