«آسان نیست» شما را به تماشای زندگی می‌برد/ قطعه‌ای با صدای شمس لنگرودی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۸
مهدی وجدانی در گفتگو با صبا:

«آسان نیست» شما را به تماشای زندگی می‌برد/ قطعه‌ای با صدای شمس لنگرودی

مهدی وجدانی از چگونگی ساخت قطعه «آسان نیست» و همکاری با شمس لنگرودی گفت.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا گفت: اثر جدیدم با عنوان «آسان نیست» منتشر شده است که این اثر موسیقایی را به سفارش ژین استودیو ساختم. با همفکری دوستان به این نتیجه رسیدیم از شعر شمس لنگرودی استفاده کنیم و صدای شاعر هم در این قطعه باشد و بر اساس شعر، موسیقی را ساختم.
این آهنگساز با اشاره به اینکه به تلفیق کلام و موسیقی علاقه خاصی دارد، تاکید کرد: قبل از این اثر، هنرمندان زیادی در این سبک کار کرده اند، به عنوان مثال احمد شاملو، پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی و… مانند شمس لنگرودی در آثار مختلف دکلمه کرده اند و من زمانیکه بچه بودم موسیقی بابک بیات با صدای احمد شاملو را شنیدم و واقعا به تلفیق شعر و موسیقی علاقه مند شدم. در این مدل کارها آهنگساز براساس محتوای شعر و لحن شاعر خلق موقعیت می کند و در قدم بعدی شعر را مانند یک فیلم می بیند و براساس سکانس ها موسیقی را می نویسد.
این رهبر ارکستر افزود: مهم ترین کار این است که آهنگساز بتواند لایه های شعر را بشکافد زیرا شعر دو منظر بیرونی و درونی دارد. بعضی از شعرها بیان عاشقانه دارند ولی محتوای آن ها طعنه دارد و یا بیان آن طعنه دار است ولی محتوا عاشقانه است در نتیجه بعضی از اشعار کدگذاری شده اند که این موضوع در حوزه ادبیات هم دیده می شود به عنوان مثال یک نویسنده ۳۰۰ صفحه کتاب می نویسد ولی افکارش در مجموع ۱۵ صفحه می شود در نتیجه مخاطب باید افکار نویسنده را از دل آن ۳۰۰ صفحه بیرون بکشد.
وی با اشاره به اینکه قطعه «آسان نیست» یک تشبیه سوررئالیستی از مفهوم عاشقانه است، توضیح داد: ولی موسیقی که من کار کردم رئالیستی است. در این اثر برای ارکستر زهی و برای ویولن ها، ویولن‌سل و ویولا سازهای فلوت و ابوا را اضافه کردم. سعی کردم در آمد آن خیلی کوتاه باشد تا حوصله مخاطب سر نرود و بعد به سرعت شاعر شروع به خواندن می کند و موسیقی خودش را با دکلمه همراه می کند و از یک جایی به بعد موسیقی شروع به طغیان می کند و در این بخش کاملا مشخص است که موسیقی سر ناسازگاری با صدای شاعر می گذارد.
وجدانی اضافه کرد: به نظر من موسیقی نباید مانند یک آب روان باشد بلکه باید طغیان کند و این طغیان مانند یک پوست اندازی است. بعد از این مرحله به سکوت می رسیم که شاعر عبارت کلیدی را می گوید و در این بخش است که امید می دهد و من سعی کردم به کمک موسیقی زندگی را زمزمه کنم و می خواستم با موسیقی بگویم زندگی سرشار از عشق است. همچنین دوست داشتم به کمک قطعه «آسان نیست» سه دقیقه مخاطب را به تماشای زندگی دعوت کنم.
این آهنگساز در پایان گفت: آهنگسازی این اثر حدود یک ماه طول کشید و از همان ابتدا شمس لنگرودی گفت من مطمئنم این اثر با استقبال مخاطبان مواجه می شود. همچنین یک اثر بی کلام برای کوارتت زهی سنتور و فلوت و ساز چنگ با عنوان «یاد من باش» در دست انتشار دارم که این اثر موسیقایی همزمان با انتشار جهانی و به صورت بین المللی پخش می شود.
غزاله سعادتی
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است