کارهایم با تکنیک ابداعی خودم است/ نقاشی‌خط کاری زمان‌بر اما اصیل | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۳
کامبیز عبدل‌زاده در گفتگو با صبا:

کارهایم با تکنیک ابداعی خودم است/ نقاشی‌خط کاری زمان‌بر اما اصیل

کامبیز عبدل‌زاده درباره اثر نقاشی خط خود در ششمین حراج ملی و دیگر آثارش توضیح داد.

کامبیز عبدل‌زاده در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره اثر نقاشی خط خود که در ششمین حراج ملی که البته در سکوت خبری و به طور آنلاین نیز برگزار شد، توضیح داد: این اثر ۲ سال پیش در ابعاد ۱۲۰×۸۰ در یک نمایشگاه خصوصی از آثار من در فرانسه به نمایش گذاشته شد که من در آن زمان قصد فروش آن را نداشتم چراکه تکنیک استفاده شده در آن یکی از تکنیک‌های ابداعی خود من است.

وی افزود: سال گذشته در کاخ سعدآباد نمایشگاه انفرادی داشتم که این اثر در آن جا نیز به نمایش در آمد و کارشناسان میراث فرهنگی نیز از آن استقبال کردند که در همین راستا ابوالفضل ذابح مدیر موزه هنرهای کتابتی از من خواست تا این کار را برایشان ارسال کنم و استاد علی شیرازی هنرمند خطاط نیز بر انتخاب این اثر نظر مستقیم داشتند که این برایم افتخاری است که اثر من در کنار کار استاد شیرازی به حراج گذاشته می‌شود.

این هنرمند خطاط درباره برگزاری حراج ملی در سکوت خبری و تاثیر آن بر استقبال افراد بیان کرد: من خیلی خبر زیادی از نتایج حراج ندارم چراکه همانطور که حراج ملی در سکوت خبری برگزار شد، خبری به ما نیز نداده‌اند و تنها می‌دانم که اثرم در روز اول حراج به فروش رفته است. تنها دو مساله برای من حایز اهمیت بود؛ یکی آن که خیلی از هنرمندان خودشان پیگیر این هستند که اثرشان به این نوع حراج‌ها راه پیدا کند در صورتی که من چون فردی خلوت‌گزیده هستم پیگیر چنین کارهایی نیستم و اینکه خود افراد حراج پیگیر کار من بودند برای من اهمیت زیادی داشت و دیگر موضوعی که وجود دارد این است که چون خود استاد علی شیرازی روی اثر من بین آثار مختلف دیگر هنرمندان عنایت مستقیم داشتند برایم بسیار مهم بود و این مساله که آیا این کار فروخته شده است یا خیر خیلی برایم مهم نیست.

حراج آنلاین و سختی اعتماد به آن

عبدل‌زاده درباره پیامدهای آنلاین بودن ششمین حراج ملی گفت: این حراج حدود ۲ میلیارد فروش داشته که این واقعا مبلغ کمی است و این مساله شاید به این دلیل است که فرهنگ فروش آنلاین به ویژه برای حراجی‌ها هنوز جا نیفتاده است. اکثر مجموعه‌داران چون کارشناس هستند یا کارشناسانی دارند، می‌آیند و کارها را از نزدیک بررسی می‌کنند ولی فروش مجازی کمی اعتماد به آن را سخت می‌کند.

این خواننده موسیقی سنتی درباره کارهای دیگر خود عنوان کرد: تعدادی از کارهای من در لندن است که یکی از دوستانم آن‌ها را به نمایش گذاشته است. در نظر دارم که در آینده نیز آثارم را در حراج‌های خارج از ایران برای فروش بگذارم. من سابقه برگزاری نمایشگاه و ورکشاپ‌هایی در خارج از کشور داشته‌ام که حدود ۲ هزار تابلو که اثر خودم هستند در کشورهای مختلف دنیا دارم.

وی افزود: حدود ۲۳ سالی است که من به این حرفه مشغول هستم اما در آن شاگردی نکرده‌ام و تمام کارها تکنیک‌های ابداعی خودم هستند و در نظر دارم تا تعدادی از این آثار را که طی سال‌ها انجام گرفته‌اند و یک مجموعه هستند در نمایشگاهی در ایران به نمایش بگذارم و البته تلاش می‌کنم تا در کشورهای دیگر نیز این آثار به نمایش گذاشته شوند؛ البته زمان مشخصی برای این نمایشگاه وجود ندارد اما به زودی انجام نخواهد شد چراکه من کارهایم تماما حسی است و زمان مشخصی برای اتمام آن‌ها ندارم، به طوری که من کاری را در دست دارم که حدود ۸ سال است روی آن وقت می‌گذارم.

این هنرمند درباره علت ورود خود به این حوزه از هنر گفت: من از بچگی در خانواده‌ای که همه دستی در هنر داشته‌اند، بوده‌ام که همین باعث شد از حدود ۱۳ سالگی  خوشنویسی را شروع کنم و کارهایم را با حسی که دارم انجام دهم، همین مساله در آثار موسیقی من نیز صدق می‌کند. تمام آثار موسیقی من، آهنگسازی و ملودی پردازیشان به عهده خودم بوده است.

این خطاط درباره اینکه چرا امروزه افراد کمتر سراغ هنر نقاشی خط می‌روند، اظهار کرد: هنر دو بعد دارد؛ یک بعد آن این است که بعضی هنرمندان تکنسین هنری هستند یعنی با تکنیک‌های چاپ، شابلون و… از خط استفاده کرده و با ترکیب‌هایی که انجام می‌دهند نام آن را نقاشی خط می‌گذارند اما کاری که جلیل رسولی یا علی شیرازی انجام می‌دهند بر پایه خط، نقاشی و رنگ شناسی صورت می‌گیرد و کاری است که مجموع تمام این هنرها است.

وی افزود: کارهای من تماما دست نویس هستند. این کارها نیازمند صبر و حوصله زیاد است اما جوانان و هنرمندان امروزه چون این صبر و حوصله را ندارند و می‌خواهند همه چیز در یک شب انجام شود کمتر سراغ این هنر می‌آیند یعنی متوجه می‌شوند هنر خط سخت است و زمان زیادی می‌برد در نتیجه خیلی از مواقع ناخواسته به سمت تکنیک‌های چاپ گرایش پیدا می‌کنند. نکنیک پچگ و شابلون یک جور کپی کاری است و ما آن روح را که باید به کار ببخشیم دیگر نداریم. در نتیجه هنری که بخواهیم اصیل باشد خلق آن زمان زیادی می‌برد که این روزها چون همه چیز را می‌خواهیم سریع انجام شود افراد کمتری سراغ کارهای زمان‌بر می‌روند.

این خواننده در پایان با اشاره بر اینکه در حال نوشتن کتابی برای آموزش و پرورش است، گفت: با حمایت صادق صادق پور مدیر آموزش و پرورش منطقه شمیرانات من این کتاب را برای نسل جدید می‌نویسم تا جوانان با نقاشی‌خط آشنا شوند و بدانند که چنین هنری وجود دارد و برای ایرانیان هم است. همچنین اگر بشود بعد از اتمام و برگزاری نمایشگاه کارهایی که در دست دارم، می‌خواهم این آثار را در کتابی جمع کرده و منتشر کنم.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است