آرش سنجابی در گفتگو با صبا: | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷
آرش سنجابی در گفتگو با صبا:

«جیرجیرک» کامل‌ترین اثرم است/ هنر ذهن مخاطبان را در این ایام تسکین می‌دهد

کارگردان نمایش جیرجیرک در رابطه با جزئیات بیشتر این نمایش و فعالیت خود در ژانر رئالیسم جادویی، نکاتی را بیان کرد.

آرش سنجابی کارگردان سینما و تئاتر درباره تازه‌ترین اثر نمایشی خود در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» نمایشی جامع در راستای دغدغه ۱۰ سال گذشته‌ام است؛ دغدغه ژانر، روایت مرکب و اتصال تئاتر فیزیکال به تئاتر معناگر و مونولوگ که در این نمایش وجود دارد.

او ادامه داد: دغدغه‌های بیان شده در این نمایش به یک نقطه امن رسیده و امروز حتی مخاطب عام نیز توانسته است با این نوع از نمایش ارتباط برقرار کند، که این اتفاق در نوع خود بسیار خوشحال کننده ای است.

سنجابی با بیان اینکه پاراجانف همواره در ذهنش حضور داشته است، بیان کرد: پاراجانف جزو فیلمسازان مورد علاقه من بوده و به شدت در حوزه سینما سعی کرده‌ام تا فعالیت ذهنی‌ام به فعالیت‌های او نزدیک شود. زمانی‌که درحال نگارش «جیرجیرک» بودم، کاراکتری را خلق کردم که به پاراجانف استعاره می‌کند، در او حل می‌شود و حلولی دوباره دارد. از این رو، در عنوان نمایش با عنوان نسخه پاراجانف یاد شده است.

او با تاکید بر اینکه «جیرجیرک» یکی از بهترین آثارش است، افزود: مسیری که با نمایش پوست انداختن آغاز شد و سعی داشت تا جریان سیال ذهن را نظم بهتری دهد، امروزه با نمایش «جیرجیرک» به بلوغ خود رسیده است بنابراین در ژانر رئالیسم جادویی، زمانی‌که قصده داشتم سبکی را آغاز کرده و به نقطه‌ای مطمئن برسانم، احساسم بر این است که این اثر کامل‌ترین اثرم است.

سرپرست گروه تئاتر «دیگر» خاطرنشان کرد: حرکت، بدن و موسیقی ابزاری هستند که در گروه تئاتر «دیگر» به عنوان ابزار اصلی یک اثر معرفی می‌شوند. بدون شک هر سه ابزار یاد شده، بخش‌های جدانشدنی آثار من هستند که در صورت فقدان آن‌ها، هیچ یک از این آثار خلق نمی‌شدند.

او گفت: طراحی این نمایش به گونه‌ای است که زیست هر یک از بازیگران نمایش را نشان می‌دهد، کشتی بزرگی که شروع به آونگ خوردن می‌کند و پرتاب‌هایی که در این میان انجام می‌شود. زیست بی‌ثباتی را که درون ذهن هر انسانی وجود دارد به نوعی در فیزیک نمود می‌دهد.

کارگردان نمایش «جیرجیرک» تاکید کرد: تمامی مخاطبان تئاتر، قشر فرهیخته و سطح بالای جامعه و همه‌ آن‌ها برای ما ویژه محسوب می‌شوند. گروه تئاتر »دیگر: مفتخر است که تعداد زیادی مخاطب ویژه و خاص خود را دارد اما در این نمایش خوشبختانه ما توانستیم با مخاطب عام ارتباط بیشتری برقرار کرده و به نوعی هم‌سو با آن‌ها حرکت کنیم.

نویسنده کتاب «داستان های کوتاه از ادبیات کرد» در پایان با اشاره بر شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا، گفت: از تمامی کسانی که در ۶ ماه اخیر ذهن‌شان درگیر واژه کرونا بوده است، دعوت می‌کنم تا دو ساعت از زمان خود را به هنر اختصاص داده و اجازه دهند تا هنر تسکین این زمان باشد. بدون شک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن نمایش حداکثر تلاش برای سلامت جسمانی مخاطبان شده است، بنابراین تنها نیاز است تا مخاطب روح خود را به ما بسپارد.

نمایش «جیرجیرک: نسخه پاراجانف» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی، تهیه کنندگی مهدی غلامی سرخه تا ۶ شهریورماه، همه روزه ساعت ۲۱ در سالن شماره یک پردیس تئاتر سپند روی صحنه می‌رود.

شکیبا آدینه، پویا امینی، پرهام امینی، ایمان اصفهانی، ویدا جوان، رها حاجی زینل، پرستو حمیدی، ستایش رجایی نیا، پردیس زارع، نازنین صلح جو، دانیال عبادی، رازیما میرزایی، پریسا محسنی، حمیدرضا نعیمی، جواد یحیوی بازیگران این اثر نمایشی می‌باشند.

صادق سیادت

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است