هفت پیشنهاد برای بهتر شدن «هفت»/ این برند احیاشدنی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
صبا بررسی کرد؛

هفت پیشنهاد برای بهتر شدن «هفت»/ این برند احیاشدنی است

شاخص‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون هنوز هم می‌تواند به روزهای خوب گذشته بازگردد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، برنامه سینمایی «هفت» در سری پنجم خود با تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و اجرای محمدحسین لطیفی تولید و از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه که روزگاری «۹۰ سینمایی» نامیده می‌شد، هم‌اکنون در دوران اوج خود قرار ندارد که البته بخشی از این اتفاق به وضعیت خود سینما برمی گردد که در رکود به سر می برد.

بر اساس آماری که خود سازمان صداوسیما اعلام می کند «هفت» با وجود برخورداری از سابقه نسبتاً طولانی و جذابیت ذاتی اخبار و حواشی حوزه سینما، همچنان در فهرست برنامه‌های بالای ۱۰ درصد مخاطب شبکه سه سیما قرار نگرفته است.

با بررسی مجموعه عواملی که باعث شده تا «هفت» به جایگاهی که لازم است نرسد، می‌توان راهکارهایی برای تقویت این برنامه یافت. در گزارش پیش رو، ۷ گام ساده و در عین حال دشوار برای بازگرداندن «هفت» به مسیر تاثیرگذاری مرور شده است.

۱٫ تا سحر با «هفت»

غیر از دو هفته اخیر که «هفت» به دلیل تقارن با مسابقات فوتبال، روی آنتن نرفته، این برنامه در ماه‌های اخیر هر هفته حوالی ساعت ۳۰ دقیقه بامداد شروع شده و تا ۳:۳۰ بامداد آنتن را در اختیار داشته است. این در حالی است که این برنامه در طول هفته، بازپخش ندارد.

نخستین اقدام برای بازگشت «هفت» به صدر خبرها و جریان‌سازی در سینمای ایران، برنامه‌ریزی برای پخش این برنامه در ساعتی مناسب خواهد بود. بهترین زمان برای پخش «هفت»، ساعت ۲۲:۳۰ و همزمان با دیگر برنامه‌های شبانگاهی شبکه سه از جمله «عصر جدید» و «فوتبال برتر» است.

۲٫ بازگشت زندگی به «هفت»

با آغاز موج تولیدی شدن برنامه‌های زنده، «هفت» یکی از نخستین برنامه‌هایی بود که این مسیر را رفت. از این اقدام به عنوان ترفندی برای تندتر شدن ریتم برنامه‌ها نام برده می‌شد، اما چیزی که در عمل اتفاق افتاد، نه‌تنها تندتر شدن ریتم برنامه نبود، بلکه کم شدن اقبال مخاطبان به برنامه‌ها بود.

اگر سازندگان «هفت» می‌خواهند به دوران خبرساز خود بازگردند، چاره‌ای جز پخش به صورت زنده ندارند. پخش زنده میز نقد به عنوان حاشیه‌سازترین بخش این برنامه، در این مسیر ضروری‌تر از دیگر بخش‌ها است.

۳٫ در انتظار «هفت» متنوع

برنامه «هفت» در سری پنجم خود در هر قسمت از ۳ یا ۴ میزگرد و گفت‌وگو تشکیل شده است و کمترین میزان تنوع و ریتم را داراست و از حضور افراد مهم و تاثیرگذار سینما نیز خبری نیست. در این برنامه از آیتم‌های متنوع تصویری که ریتم مناسبی می‌بخشند و باعث جذابیت برنامه می‌شوند، خبری نیست.

بازگشت آیتم‌هایی که پیشتر در همین سری و سری‌های قبلی «هفت» روی آنتن رفته‌اند، همچون گزارش‌های تحلیلی، گزارش‌های میدانی، نظرسنجی پیامکی، تقویم سینمایی و… از راه‌های بازگرداندن «هفت» به مسیر جذابیت خواهد بود.

۴٫ سینمای ایران، سوژه نقد

چندین ماه است که میز نقد برنامه «هفت»، به بررسی بعضی آثار روز یا حتی کلاسیک سینمای جهان می‌پردازد. با این حال این نقدها جز در یک مورد که اظهارنظر فراستی درباره اسکورسیزی و «مرد ایرلندی» بود، هیچ‌گاه خبرساز نبوده است. این در حالی است که نقد فیلم‌های ایرانی، آن هم با صراحت لهجه مسعود فراستی، اغلب واکنش‌برانگیز است و توجهات را به سمت این برنامه جلب می‌کند. برای بازگشت «هفت» به قله تاثیرگذاری، اختصاص میز نقد به فیلم‌های ایرانی ضروری است.

۵٫ مناظره منتقد و فیلمساز

مدت‌هاست که مخاطبان برنامه «هفت» شاهد حضور همزمان منتقد و فیلمساز روی آنتن نبوده‌اند. این رویه در فصل نخست برنامه وجود داشت، اما بعدها به دست فراموشی سپرده شد.

حضور کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده در مقابل منتقدان، خصوصاً چهره‌های صریح‌اللهجه اما باسواد و مودب بی‌تردید جذابیت‌های فراوانی دارد و می‌تواند مخاطبان را تا پاسی از نیمه‌شب پای تلویزیون بنشاند. این اقدام همچنین می‌تواند فرصتی مناسب به سازندگان بدهد تا در مقابل منتقدان، از فیلم دفاع کنند.

۶٫ رد پررنگ فراستی

بخش نقد فیلم «هفت» که از سری سوم به «میز نقد» تغییر نام و ساختار داده، در سری پنجم این برنامه، با هدایت مسعود فراستی تولید می‌شود. او مجری-کارشناس میز نقد است و در هر قسمت، ۲ منتقد دیگر را در کنار خود می‌بیند و در هفته‌های اخیر، اغلب میزبان محمدتقی فهیم، ناصر هاشم‌زاده و شاهین شجری کهن بوده است.

نشانه‌هایی چون حضور فراستی به عنوان منتقد ثابت، اجرای این بخش توسط وی و همچنین نزدیکی نظرات منتقدان مهمان به نظر فراستی، حاکی از احاطه غیرمستقیم تفکر این منتقد سینما در میز نقد است. «هفت» برای جذابیت بیشتر، نیاز دارد تا تضارب آرا را در میز نقد به رسمیت بشناسد و با استفاده از فهرست متنوعی از منتقدان سینما، این بخش را غنی‌تر و جذاب‌تر کند. همچنین فقدان اتاق فکری که به همه وجوه سینما و به ویژه مسایل پشت صحنه مطلع باشند به مشکل این بخش افزوده است.

۷٫ چالش برای جذابیت

به نظر می‌رسد روحیه محمدحسین لطیفی مجری سری پنجم «هفت»، چندان با چالش و حواشی هماهنگ نیست. این کارگردان همان‌طور که چندین بار اعلام کرده، قصد دارد این برنامه را دلسوزانه هدایت کند این در حالی است که «هفت» برای جریان‌سازی و تأثیرگذاری در مسیر حرکت سینمای ایران، نیاز دارد تا اغلب واکنش‌برانگیز باشد و توجه مخاطب عام را به سمت این برنامه جلب کند. حتی در این مسیر، گاه ممکن است که به حضور میزانی کنترل‌شده از حواشی نیز نیاز باشد. بدیهی است که این حواشی، نباید جای متن را بگیرد. مسیری که در «هفت» پی گرفته شده، می‌تواند با چرخش تدریجی به سمت چالش بیشتر و جدی‌تر، این برنامه را به مدار جریان‌سازی و پربیننده‌تر شدن بازگرداند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500