محسن یزدیپور که نمایشگاه انفرادی عکسهایش با نام «منظری برای ندیدن» در گالری Ag برپاست این آثار را نشانی از هجوم مدرنیته به محله های قدیمی تهران می داند.
محسن یزدیپور هنرمند عکاس در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نمایشگاه «منظری برای ندیدن» که با آثار وی برپا شده است، بیان کرد: مجموعه ای که در گالری Ag به نمایش گذاشته شده حاصل کار من از سال ۹۴ تا ۹۷ است که در آن چشم اندازهای شهری سوژه من برای عکاسی شده اند و تعداد عکس ها ۲۱ است.
وی در پایان درباره رونمایی از کتابش نیز توضیح داد: همزمان با برپایی نمایشگاه «منظری برای ندیدن» از کتابی با همین عنوان که توسط نشر نظر به چاپ رسیده است رونمایی شد.
کتاب «منظری برای ندیدن» چهارمین جلد از مجموعه عکاسی معاصر ایران – ۶۰ است. پیش از این کتاب «گیسوانم در باد» مریم زندی، کتاب «سایهها و یادها» کاوه کاظمی و کتاب «گذار» نصراله کسرائیان از این مجموعه توسط نشر نظر منتشر شده بود.
محسن یزدی پور متولد سال ۱۳۵۹ و دانش آموخته رشته عکاسی دانشگاه هنر تهران در مقطع کارشناسی ارشد است. او نخستین کتاب از عکسهای خود را در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چشم ۲۶» توسط نشر ماه ریز منتشر کرد.
اولین نمایش انفرادی آثار او با عنوان «اسم کوچکم سرباز» در گالری طراحان آزاد تهران و در سال ۹۱، مجموعه «نفس بکش» را به نمایش گذاشت. آثار او در نمایشگاههای گروهی در داخل و خارج از ایران و به نمایش درآمدهاند که چندین جایزه داخلی و خارجی نصیب او کرده اند. همچنین دو اثر از او نیز در مجموعه موزه لکما (LAKMA) کالیفرنیا نگهداری میشود.
یزدی پور درباره «منظری برای ندیدن» اینگونه نوشته است: تجربه سیسال زندگی در یکی از محلههای قدیمی تهران، فضاها و آدمهای آن، نگاه و درک من به زندگی را ساخت و پرداخت. شکلی از زیستن در این شهر که به سختی بتوانم رهایش کنم.
به عقب که نگاه میکنم خاطرات آن خانه، محله، مدرسه، دانشگاه و حتی دوران سربازی همه و همه حول و حوش میدان بهارستان، پیچ شمیران و خیابان انقلاب میگذرد. اسامی خیابانهای قدیمی شهر هنوز با زنگ صدای مادربزرگ درگوشم زنده میشود: ایستگاه درختی، حمام ولی آباد، میدان چهکنم…
آن روزها، شهر مقیاسی انسانی داشت. می توانستیم آن را ببینیم و به خاطر بسپاریم. خاطراتمان به قدم هایمان گره می خورد و سال ها بعد هر قدم تداعی خاطره ای می شد.
اما امروز، بعد از آن همه سال، محل زندگیام تغییر کرده. خانهام در محاصرهی بزرگراههاست!
مدرنیسم، مختصات زندگی ما را عوض کرده و زندگی در شهر مدرن، ملزومات جابجایی را. مفهوم «سفر» که پیش از این به معنی خارج شدن از شهر بود، حالا در جابجایی های داخل شهر هم کاربرد پیدا کرده است.
امروز، پس از سال ها، واژههایی مثل «سفر درون شهری» و «مسافر هر روزه بودن» تبدیل شده به تجربهی هر روزه زندگی من!
در سفر درون شهری بیش از آنکه مجالی برای مشاهده، ارتباط برقرار کردن و به خاطر سپردن باشد، صرفا فرصت نمایش وجود دارد و نگاه و برخورد سریع و گذرا. گویا کسانی که «تهران بزرگ» را می ساختند دغدغه ی ارتباط انسان با شهر را نداشتند؛ نگران خاطره مشترک نسل ها نبودند.
ساعتهای طولانی که در بزرگراههای تهران میگذرانم، فضاها و چشماندازهای جدیدی برایم ساخته اند. چیزی مثل سرگردانی یک کودک در مواجه اولیهاش با جهان؛ گرفتار در میان اجسام غولآسا!
این سبک جدید زندگی، مرا به درک جدیدی از زندگی رساند: تقاطع، ناقض چشمانداز انسان از زمین است.
نمایشگاه «منظری برای ندیدن» از روز جمعه ۲۳ فروردین کار خود را در گالری Ag شروع کرده است و تا جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸ به کار خود ادامه میدهد. ساعت کار گالری ۱۵ الی ۲۱ است. گالری Ag در تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ واقع است.
سپیده شریعت رضوی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است